لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

توافق هسته‌ای و خیز ایران برای واردات محصولات کشاورزی


خبرگزاری رویترز طی گزارشی که پنجشنبه ۷ آذرماه منتشر کرده است، می‌گوید که بعد از توافق هسته‌ای اخیر ایران و قدرت‌های جهانی، کشورهای صادرکننده گندم، شکر و مواد غذایی دیگر امیدوار هستند که امضای قراردادهای پرسود مواد غذایی با ایران تسهیل شود.

رویترز می‌نویسد که فروش اقلام غذایی به ایران تحریم نشده است، اما تحریم‌های غرب علیه بانک مرکزی و سیستم مالی ایران باعث شده بود که طی دو سال اخیر صادرات اقلام انسان‌دوستانه به ایران با مشکل تسویه حساب و پرداخت‌ها مواجه شود.

توافق هسته‌ای ایران با کشورهای پنج بعلاوه یک در صبح روز یکشنبه، باعث شد که کشورهای غربی قول دهند که برخی تحریم‌ها علیه ایران تعدیل شود و تسهیلاتی برای پرداخت‌های مالی برای اقلام انسان دوستانه ایجاد شود.

در همین زمینه، روزنامه حریت ترکیه پنج شنبه ۷ آذرماه از قول ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه گزارش داد که با سبکتر شدن تحریم‌های غرب علیه ایران، دیگر محدودیتی برای نقل و انتقالات مالی بانک‌های این کشور با ایران وجود نخواهد داشت.

آیهان گونر، رئیس اتحادیه طلافروشان ترکیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که ترکیه با لغو تحریم‌ها می‌تواند صادرات طلا به ایران را تا حجم چشمگیری افزایش دهد.

چند منابع بازرگانی به رویترز گفته‌اند که بخش خصوصی ایران از فرصت به دست آمده استفاده کرده و طی چند روز اخیر به بازارهای جهانی بازگشته و به دنبال خرید ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون تن گندم هستند.

این منابع گفته‌اند که تجار ایرانی در صدد هستند که تا شش ماه آینده (مدت زمانی که برای اجرای توافق اولیه هسته‌ای میان ایران و غرب تنظیم شده است) انبارهای غلات ایران را پر کنند.

رویترز می‌نویسد که شرکت‌های غول کشاورزی مانند گارگیل، آرچر دانیلز میدلند و گلنکور سوئیس در میان شرکت‌های مسلط و پرنقش در تامین بازار غذایی ایران هستند که هر سه این شرکت‌ها تایید کرده‌اند که برای ایران محصولات کشاورزی فروخته‌اند.

یک منبع اروپایی به رویترز گفته است که اگر بار تحریم‌ها با همین ترتیب سبکتر شود، شرکت‌های بیشتری از ترکیه گرفته تا اتحادیه اروپا و دریای سیاه طرف حساب ایران و تامین‌کننده اقلام غذایی این کشور خواهند بود.

رویترز همچنین می‌گوید که تمایل رو به افزایش شرکت‌های بزرگ برای معامله با ایران باعث ارائه تخفیف به این کشور در فروش محصولات هم شده است، برای نمونه قیمت گندم وارداتی ایران از حوزه دریای سیاه از رقم ۲۹۷ دلار برای هر تن در هفته گذشته به رقم کنونی ۲۹۰ دلار در هر تن رسیده است که به معنی میلیون‌ها دلار صرفه جویی برای ایران است.

بر اساس گزارشی که گمرک ایران برای هفت ماه اول سال جاری خورشیدی منتشر کرده، ایران از اول فروردین تا پایان مهر ماه، حدود ۳٫۵ میلیون تن گندم وارد کرده است که ارزش آن بالغ بر ۱٫۲ میلیارد دلار است.

ایران در دوران دوم ریاست جمهوری محمد خاتمی تا سال ۱۳۸۴ تولید گندم خود را افزایش داد و در این سال کاملا خودکفا شد، اما بعد از دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، هر سال به حجم واردات گندم اضافه شد. حسن روحانی اخیرا اعلام کرد که اکنون سالانه بیش از هفت میلیون تن گندم از خارج وارد کشور می‌شود.

رویترز می‌افزاید مشاهدات هواشناسی ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران سال آینده نیز هوای خشکی خواهد داشت که تاثیر منفی بر تولید داخلی گندم دارد، بطوری که انتظار می‌رود حجم بزرگ واردات گندم ادامه یابد.
XS
SM
MD
LG