لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

ممانعت گرجستان از ورود سرمايه ايرانی به بانک‌های اين کشور


گئورگی کاداگيدزه، رئیس بانک مرکزی گرجستان
گئورگی کاداگيدزه، رئیس بانک مرکزی گرجستان
مقام‌های گرجستان از بسته شدن حساب بانکی ۱۵۰ ايرانی ، ممانعت از ورود سرمايه ايرانی به گرجستان و جواب رد اين کشور به بانک‌های ايرانی برای باز کردن شعبه در تفليس خبر داده‌اند. این اقدام با مذاکرات امنیتی گرجستان و اسرائیل همزمان شده است.

همزمان با دیدار بيدزينی ايوانيشويلی، نخست‌وزير گرجستان با همتای اسرائيلی خود بنيامين نتانياهو، رئيس بانک مرکزی گرجستان سه شنبه ۴ تيرماه به خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان گفت با سخت‌تر شدن تحريم‌های بانکی عليه ايران، دولت تفليس دستورالعمل‌های سخت‌تری برای ممانعت از رخنه نهادهای تحت تحريم ايرانی به سيستم بانکداری اين کشور اعمال کرده است

به گفته گئورگی کاداگيدزه، رئیس بانک مرکزی گرجستان، عقيم گذاشتن تلاش چند بانک ايرانی و اشخاص حقيقی مرتبط با دولت ايران طی دو سال گذشته که می‌خواستند وارد سيستم بانکی گرجستان شوند، از جمله اقدامات دولت گرجستان بوده است.

وی مشخصا به بانک پاسارگاد ايران اشاره کرده است که درخواست اين بانک برای ايجاد شعبه ای در تفليس رد شده است.

مدير عامل بانک مرکزی (ملی) گرجستان در ادامه گفت که حتی به همين خاطر وزارت خارجه ايران از اقدام دولت تفليس ابراز ناخشنودی کرده است.

اظهارات کاداگيدزه در حالی است که اول تير ماه روزنامه وال استريت جورنال از تلاش ايرانی‌ها برای دور زدن تحريم‌های غرب با استفاده از سيستم بانکی گرجستان خبر داده بود.

اين روزنامه با استناد به چندين مقام گرجی که نامی از آنها برده نشده بود، نوشته بود که دولت گرجستان حساب بانکی ۱۵۰ نفر ايرانی را در راستای همراهی با تحريم‌های بين‌المللی برای وادار کردن ايران به دست کشيدن از برنامه هسته‌ای مسدود کرده است.

بلافاصله بعد از انتشار اين گزارش خانم تيا سولوکيانی، وزير دادگستری گرجستان، نيز طی يک کنفرانس مطبوعاتی موضوع انسداد حساب بانکی ايرانی‌ها در اين کشور را تاييد کرد.

بر اساس آمار رسمی تعداد شرکت‌های ايرانی ثبت شده در گرجستان در سال ۲۰۱۰ تنها ۸۴ شرکت بود که در سال ۲۰۱۲ به حدود ۱۵۰۰ شرکت افزايش يافته است.
XS
SM
MD
LG