لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

شکایت قلعه‌نویی از کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران


در پی مصاحبه افشاگرانه جواد نکونام علیه امیر قلعه‌نویی، سرمربی استقلال گفته است او باید به زودی در دادگاه قضایی مستندات خودش را درباره اتهاماتی که زده ارائه کند.

نکونام از قلعه‌نویی نام نبرده و در مصاحبه‌اش از او به عنوان آقای سرمربی یاد کرده. قلعه‌نویی هم جای به زبان آوردن نام نکونام گفته است «این بازیکن».

نکونام که هفت سال در لالیگا سابقه بازی در اوساسونا را دارد، قرار است به پمپلونا بازگردد تا در فصل جدید لیگا آدلانته به عنوان کاپیتان، اوساسونا را برای بازگشت به لالیگا یاری دهد. این تیم در هفته نخست باید با بارسلونا روبرو شود.

او درباره جدایی از اوساسونا و حضور در استقلال به خبرآنلاین گفته: «می‌توانستم در اسپانیا بمانم اما نه تنها از بازوبند گذشتم بلکه قید مربیگری را هم زدم. زیرا قراردادم بندی داشت که می‌توانستم مربیگری را هم در اوساسونا شروع کنم ولی دوست داشتم با استقلال خداحافظی کنم، همه‌چیز را‌‌ رها کردم و به ایران آمدم. اما در استقلال گفتند اینجا باید برای خودت باند درست کنی وگرنه موفق نمی‌شوی.»

بازگشت به ایران پر از حاشیه بود. او در این باره گفت: مافیا در فوتبال ایران وجود دارد. شما به ادبیاتشان نگاه کنید. چطور در رختکن به بازیکن فحش‌های آنچنانی می‌دهند؟ از کسی که می‌خواهد با بازیکن یقه به یقه شود چه توقعی دارید؟ جالب است می‌گویند روزنامه نمی‌خوانیم. اتفاقاً تمام سایت‌ها و روزنامه‌ها را خط به خط می‌خوانند و حتی چند نفر برایشان کار می‌کنند. هرکس علیه آقایان بنویسد می‌شود اجنبی‌پرست اما به نفعشان بنویسد می‌شود آدم خوب.

نکونام می‌گوید: «می‌توانستم سکوت کنم، به اسپانیا بروم. سپس فوتبال را کنار بگذارم و مدام بگویم درباره گذشته حرف نمی‌زنم. ولی دلم می‌سوزد برای استقلال و این طرفداران که شاهد دیکتاتوری هستند. هوادار اجازه ندارد حرفش را بزند چون تا چیزی بگوید، او را به رختکن می‌برند تا زیر چشمش را کبود کنند.»

جواد نکونام
جواد نکونام

کاپیتان تیم ملی ایران در شرح مشکلات استقلال گفت: «به ‌فرد دلال نزدیک به سرمربی که حق بازیکنی جوان را خورده‌ بود گفتم باید پولش را بدهی. در جوابم گفت این هفته او را بازی می‌دهیم! در اتاق ۱۵۱ هتل المپیک که اتاق خود سرمربی بود صحبت کردیم. من گفتم این ظلم است، چون درست تمرین نکرده. ولی گفت دیر شده و من گفته‌ام که بازی کند. فردا آن بازیکن جوان در ترکیب بود! چطور سرمربی‌ با حرف‌ یک دلال، بازیکن را از ترکیب بیرون می‌گذارد یا او را وارد ترکیب می‌کند؟»

فرد مورد اشاره نکونام، «میم. عین» نام دارد که پیش از این از سوی ستاد مبارزه با تخلفات حرفه‌ای فدراسیون فوتبال، از هرگونه فعالیت منع شده بود. حجت‌الاسلام علیپور هم درباره او در برنامه ۹۰ به تندی صحبت کرد.


نکونام می‌گوید: آن بازیکن جوان در ابتدای ورود به استقلال خیلی خوب کار می‌کرد، تا زمانی که دوست سرمربی به او گفت یا ماشینت را بده یا در قطر سکونشین می‌شوی. او هم نداد و رفت روی سکو! بعد از آن هم مجبور شد از استقلال برود.

نکونام می‌گوید: در رشت و بازی با داماش، این آقا پیش من آمد و گفت یک سیم کارت به من بده! گفتم به چه جراتی چنین خواسته‌ای داری. از‌‌ همان روز زیر آبم را زدند. آقای سرمربی فوق‌العاده دهن‌بین است و اگر ۲۰ سال با شما دوست باشد و یک نفر پشت سرتان حرفی بزند، سریع باور می‌کند و ناگهان تبدیل به دشمن می‌شود. بازیکنی شب بازی با تراکتورسازی گفت فردا بازی نمی‌کنی! او از کجا ترکیب را می‌دانست؟ نشان به آن نشان که در قهوه‌خانه‌ای در فرحزاد ترکیب را به او گفته بودند!

جواد نکونام در پاسخ به جزئیات جدایی‌اش از استقلال گفت: در جلسه‌ای گفتند نیازی به نکونام نداریم، رضایتنامه‌اش را بدهید. اما جرأت نداشتند این حرف‌ها را به طرفداران بگویند. در جلسه گفتند برو ولی در مصاحبه‌ها حرف دیگری زدند. چون عادت کرده‌اند دروغ بگویند. من مجبور شدم به کویت بروم. اگر به الریان می‌رفتم باید مقابل استقلال در لیگ قهرمانان بازی کنم. فقط دو راه داشتم؛ یا در خانه بمانم و فوتبال را از تلویزیون نگاه کنم یا اینکه به کویت بروم.

او درباره اختلافات امیر قلعه‌نویی با سرمربی تیم ملی گفت: به کی‌روش تهمت زدند و مردم خیلی زود فهمیدند که اینها دروغ است. من آخرین نفری بودم که به اردوی تیم‌ ملی اضافه شدم و مشخص شد که کی‌روش هیچ دخالتی نداشته. آقایان با یک دلال رفتند پیش یک آدم معروف برای آنکه به تیم‌ ملی برسند.

نکونام که ۱۴۳ بازی ملی دارد درباره توانایی فنی سرمربی استقلال گفت: «دو روز رفتند تمرین یک تیم آلمانی را از پشت فنس نگاه کردند، هنوز دارند درباره‌اش حرف می‌زنند و می‌گویند ما آنجا دوره دیدیم. همین الان می‌توانم تمرین یک سال استقلال را به شما بگویم. بازیکنان شکل تمرینات را از روز اول می‌دانند چون آقایان اصلاً مربیگری بلد نیستند.»

نکونام در شرایطی در استقلال نیمکت‌نشین شد که به عنوان کاپیتان تیم ملی، در ورزشگاه آزادی هت تریک کرد. او در این باره می‌گوید: «دیدم در لیست تیم جایی ندارم. چون سه گلی که زدم مثل تیر در چشم آقایان بود. دیگر همه مردم می‌دانند چقدر نقشه کشیدند که جای کی‌روش را بگیرند. یادشان رفته یکی از بهترین تیم‌های تاریخ ایران را در جام ملت‌های مالزی اوت کردند.»

بازیکن تیم ملی ایران در دو جام جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ خطاب به سرمربی آبی‌پوشان گفت: اگر شما استقلال و هوادارانش را دوست دارید، چرا در سالی که با تراکتورسازی جلوی استقلال قرار گرفتید، در راهرو با دو بازیکن استقلال دعوا کردید؟ چطور بعد از شکست ۳ بر ۲ استقلال مقابل پرسپولیس بالا و پایین می‌پریدید و خوشحالی می‌کردید؟

نکونام در پایان گفته اگر مجبور می‌شود از خط قرمز‌ها نیز خواهد گذشت و داستان سفرهای استانی را هم خواهد گفت.

پاسخ قلعه‌نویی


امیر قلعه‌نویی در پاسخ به اظهارات نکونام به سایت باشگاه استقلال گفت: جهت روشن شدن ذهن هواداران استقلال لازم است اشاره کنم اگر امروز این بازیکن به استقلال برگشته بود الان بهترین آدم روی زمین بودم. هواداران می‌توانند به مصاحبه این بازیکن بعد از مراسم توپ طلای آسیا مراجعه کنند تا متوجه شوند. آن روز من مرد بودم و با معرفت. ایشان چند بار گفت به خاطر قلعه‌نویی به استقلال آمدم اما حالا همه چیز تغییر کرده.

قلعه‌نویی در اظهاراتش، علی کفاشیان را واسطه حضور نکونام در استقلال دانسته و گفته: «او ابتدای فصل گذشته با درخواست رئیس فدراسیون در استقلال ماندنی شد. کفاشیان با من تماس گرفت و خواست که این بازیکن یک فصل دیگر در استقلال بماند و من به احترام ایشان، مخالفت نکردم. حتی بعد از اینکه به کویت رفت و همه حرف‌های تکراری امروزش را عنوان کرد، من به کفاشیان گلایه کردم و او از من دلجویی کرد و گفت که خودم هم هنوز این جماعت را نشناخته‌ام.»

اما ساعتی پس از مصاحبه قلعه‌نویی، علی کفاشیان پس از حضور در جلسه سازمان لیگ درباره اینکه استقلال نکونام را به خاطر صحبت‌های او نگه داشته بود، گفت: ‌ «این مسئله چه ارتباطی به من دارد؟»

سرمربی استقلال همچنین یادآور شد: این بازیکن مدعی شده اتفاق‌هایی در تیم رخ داده، چرا ایشان سکوت کرد و این اتهامات را مطرح نکرد و موقعی این حرف‌ها را به زبان آورد که از استقلال جدا شد؟ بهترین پاسخ، زبان قانون است. ایشان باید به زودی در دادگاه قضایی مستندات خودش را درباره بحث جانشینی کی‌روش، شادی بعد از شکست استقلال و مسائل دیگر را ارائه بدهد.

سید سعیدرضا سیف افجه‌ای سخنگوی باشگاه استقلال هم گفته: «نکونام نباید با ادیبات سخیف حرف می‌زد. سابقه درخشان امیر قلعه‌نویی برای همه مشخص است و این گونه مصاحبه کردن، بیشتر برای مطرح شدن مصاحبه شونده است.»

XS
SM
MD
LG