لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

قالیباف: دروغ و ریا و تزویر کشور را فراگرفته است


محمد باقر قالیباف شهردار تهران و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران، با انتقاد شدید از مدیرت دولت محمود احمدی‌نژاد گفت «باید بدانیم که از نردبان دروغ، ریا، تزویر و تهمت نمی‌توان به بام سعادت برسیم.»

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از اصولگرایان به ویژه نامزدهای احتمالی انتخابات، به صف منتقدان هشت سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد پیوستند. این در حالی است که بسیاری از اصولگرایان حاکم بر ایران در انتخابات گذشته، پشتیبان احمدی‌نژاد بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد باقر قالیباف که عضو ائتلاف انتخاباتی «پیشرفت» یا همان ۱+۲ نیز هست، جمعه ۱۳ اردیبهشت در سخنانی در مسجد امیرالمومنین شیراز گفته است: «با اطمینان عرض می‌کنم کشور ظرفیت‌های اقتصادی و منابع انسانی بسیاری دارد که با مدیریت می‌توان بخش بزرگی از مسائل اقتصادی را حل کرد.»

او همچنین با اشاره به تحریم‌های بین المللی اعمال شده علیه ایران اظهار داشته است: «نه آمریکا آنقدر بزرگ و نه دنیا آنقدر کوچک است که تحریم‌ها بر ما اثر بگذارد...آمريكا عزت ما را نمی‌تواند بگيرد و نبايد ضعف درونی‌مان را به آمريكا نسبت دهيم.»

اظهارات اخیر محمدباقر قالیباف، در مورد رابطه با آمریکا، در روزهای اخیر با واکنش شماری اصولگرایان مواجه شده است. قالیباف به تازگی در مصاحبه‌‌ای گفته بود که اگر لازم باشد، حتما با آمریکا مذاکره می‌کند. در واکنش به این موضع منتقدان وی گفته‌اند که این حوزه مربوط به رهبر جمهوری اسلامی است یا آن را «خط قرمز نظام» خوانده‌اند.

قالیباف مدیریت در ایران را «ضعیف» توصیف کرده و افزوده است: «در ضعف مدیریت همین بس که با نفت ۱۰ دلار، تا ۱۲۰ دلار که در یک دهه فروختیم درآمدمان ۴ یا ۵ برابر شد ولی شرایط اقتصادیمان بد‌تر شد.»

او تاکید کرده است: «پس مشکلمان پول نیست. مشکلمان این است که از فرهنگ دفاع مقدس دور شده‌ایم. دروغ، ریا وظایف روزانه‌مان شده و آبروریزی و پرده‌دری نقل هر مجلس شده باید بدانیم که از نردبان دروغ، ریا، تزویر و تهمت نمی‌توان به بام سعادت برسیم.»

میرحسین موسوی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری پیشین ایران که بیش از ۸۰۰ روز از حصر خانگی او و همسرش زهرا رهنورد می‌گذرد، چهار سال پیش چنین انتقاد‌هایی را علیه دولت احمدی‌نژاد مطرح کرده بود. موسوی اما آن هنگام مورد حمله بسیاری از اصولگرایان و از جمله آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و «بی‌بصیرت» و «فتنه‌گر» خوانده شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی نماز جمعه در روز ۲۹ خرداد ۱۳۸۸، با اشاره به انتقادهای میرحسین موسوی به احمدی‌نژاد گفته بود: «یک طرف به رئیس جمهور قانونی کشور، صریح‌ترین و خجالت‌آور‌ترین اهانت‌ها و تهمت‌ها را بیان می‌کرد و با پخش کارنامه‌های جعلی برای دولت، رئیس جمهور متکی به آرای مردم را دروغگو، خرافاتی و رمال می‌نامید.»

او همچنین احمدی‌نژاد را نسبت به دیگر نامزدهای انتخابات «نزدیک‌تر» به خود دانست.

محمد باقر قالیباف در ادامه سخنرانی خود در شیراز، ضمن اعلام عزم خود برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست جمهوری گفت: «اگر خود را در معرض انتخابات قرار داده‌ام، براساس تجربیات گذشته و وظیفه‌ای است که حس کردم و طی آن برنامه‌ای به همراه ۲۵۰ نفر از متخصصان در ۲۴ سرفصل در حوزه جوانان، زنان، فرهنگ، سیاست خارجی و... پیش‌بینی کرده‌ام.»

او افزوده است: «البته برنامه کفایت نمی‌کند ما برنامه ۱۴۰۴ را نیز داریم که در ۸ سال گذشته ۴ درصد هم پیشرفت نداشته پشت یک برنامه، کارنامه مشخص نیز می‌خواهیم. و در کنار آن تیم مشخص نیز نیاز است که از دو ویژگی پیروی کند. اول معتقد به نظام اسلامی و ولایت باشد و دوم مدیر و باعرضه. اگرچه با بنده مخالف و یا موافق باشد. رویه نامناسبی که با ورود دولت‌ها، چه اصطلاح‌طلبان و چه اصول‌گرایان و تغییر تمام نیرو‌ها ایجاد شده است باعث شده تا این سیاست‌زدگی کشور را داغان کند.»

کاندیداهای دیگر اصولگرا نیز به شدت سیاست‌های هشت گذشته دولت را به باد انتقاد گرفته‌اند و هر یک خود را عامل برون‌رفت از اوضاع کنونی کشور عنوان کرده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای پیشتر دولت محمود احمدی‌نژاد را یکی از محبوب‌ترین دولت‌ها از زمان مشروطه تا زمان حال خوانده بود.
XS
SM
MD
LG