لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

زایمان ملوان ناو هواپیمابر آیزنهاور در خلیج فارس


 ناو هواپیمابر آیزنهاور
ناو هواپیمابر آیزنهاور

دست و پنجه نرم کردن با رویداهای پیش‌بینی‌نشده، جزئی از کار و زندگی ملوانان و دیگر دریانوردان است ولی چاره‌اندیشی و کمک به زایمان آنهم در یک ناو نیروی دریایی درگیر در عملیات هوایی کاملاً غیرمترقبه است.

روز یکشنبه ۲۱ شهریور، یک ملوان آمریکایی فرزندی را در ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور به دنیا آورد. ناو هواپیمابر مذکور اول ژوئن (۱۲ خرداد) سال جاری پایگاه نورفک در ایالت ویرجینیا را ترک کرد و این بانوی ملوان که در بخش پروازی ناو مذکور خدمت می‌کند، ظاهراً از حاملگی‌اش بی‌خبر بود.

به گفته ناخدا بیل اوربان، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا، این ملوان که روزهای آخر هفته از درد شکم رنج می‌برد به بخش پزشکی ناو آیزنهاور مراجعه کرد ولی به زودی معلوم شد که او آبستن است و فاصله زیادی تا زایمان ندارد.

خوشبختانه یکی از پزشکان عمومی ناو که تجربه مامایی نیز داشت به کمک ملوان باردار شتافت و او را در زاییدن نوزداش یاری داد. نوزاد که هفت پوند (سه کیلو و صدو هفتاد گرم ) وزن داشت در ساعت چهار و سی و پنج دقیقه صبح به وقت محلی به‌دنیا آمد.

در این ارتباط ، سخنگوی ناوگان پنجم گفته است : «از آنجاییکه نوزاد در یک ناو در حال اجرای ماموریت رزمی به دنیا آمد، ایمنی مادر و نوزاد در کانون توجه نیروی دریایی و خدمه ناو قرار گرفت و از این رو مادر و فرزند به همراه یک تیم پزشکی با هلی کوپتر برای مراقبت ‌های بعد از زایمان به بیمارستانی در بحرین انتقال داده شدند.»

قبل از این پرواز، بنا به تقاضای بخش پزشکی ناو، شیر خشک، کهنه بچه و یک دستگاه مخصوص برای اطفال زودرس با هلی‌کوپتر به ناو برده شده بود.

بر پایه مقررات نیروی دریایی آمریکا بانوان این نیرو فقط تا بیستمین هفته بارداری می‌توانند در واحدهای شناور خدمت کنند و پس از آن لازم است در مشاغل ساحلی به کار خود ادامه دهند. به گزارش وبسایت نیروی دریایی آمریکا، پرسنل زن این نیرو ملزم‌اند که در عرض دو هفته پس از تاییدبارداری‌شان، فرمانده مستقیم خود را در جریان وضعیت جسمی خود قرار دهند تا پیش‌بینی‌های به موقع و لازم خدمتی صورت گیرد.

به گفته ناخدا بیل اوربان، فرماندهان ناوهای در حال دریانوردی به محض آگاهی از بارداری بانوانی که به موقع فرماندهان مستقیم خود را از باداری‌شان مطلع نکرده باشند، موظف‌اند که در اولین فرصت آنان را از ناو پیاده کنند تا در تاسیسات و پایگاه‌های ساحلی مشغول به کار شوند.

این اولین بار نیست که یک ملوان آمریکایی نوزادی را در یک ناو در حال ماموریت و دریانوردی به دنیا می‌آورد. به گفته سخنگوی ناوگان پنجم، سیزده سال پیش در ماه مه ۲۰۰۳، یک تفنگدار دریایی آمریکا که مامور به ناو تهاجمی آبخاکی «باکسِر» بود در حین دریانوردی در خلیج فارس وضع حمل کرد.

ناو هواپیمابر آیزنهاور که به مدت هفت ماه به ناوگان پنجم آمریکا (شاخه دریایی فرماندهی مرکزی یا سنت کام) به خلیج فارس مامور شده است در راستای عملیات «عزم باطنی» کشور های ائتلاف علیه داعش در عملیات هوایی علیه مواضع این گروه در عراق و سوریه شرکت دارد.

ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور با نیروی محرکه اتمی در سال ۱۹۷۷ عملیاتی شد و جز ده ناو هواپیمابر کلاس «نیمیز» به‌شمار می‌رود. این ناو با وزن جابجایی ۱۰۱۶۰۰ تن، ۳۳۲.۸ متر طول، ۷۶.۸ متر عرض دارد. آبخور این ناو ۱۱.۳ متر و ارتفاع آن ۷۴ متر است و حداکثر سرعت آنبه ۳۱.۵ گره دریایی ( ۵۸.۳ کیلومتر) می‌رسد. پرسنل این ناو ۵۶۸۰ نفر است که نزدیک به ۲۴۸۰ نفر آن خدمه پروازی‌اند. ناو مذکور قادر به حمل ۹۰ هواپیمای بال ثابت و هلی‌کوپتر است.

XS
SM
MD
LG