لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

فرمانده نیروهای عملیاتی حماس در حمله هوایی اسرائیل کشته شد


 خودروی حامل احمد جعبری
خودروی حامل احمد جعبری
اسرائیل روز چهارشنبه ۲۴ آبان، احمد جعبری معاون فرمانده کل گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس و فرمانده میدانی این گردان‌ها را در حمله‌ای هوایی به نوار غزه کشت.

سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که کشتن جعبری آغاز عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه است که طی آن «رهبران حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی» را هدف قرار می‌دهد.

احمد جعبری
احمد جعبری
به گزارش خبرگزاری رویترز، حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانده میدانی شاخه نظامی‌اش با اصابت یک موشک اسرائیلی به خودروی حامل او به همراه سرنشین دیگر خودرو کشته شدند.

صلاح البردویل از رهبران حماس نیز در سخنانی که در سایت این گروه فلسطینی منتشر شده گفته است: «هواپیماهای صهیونیستی روز چهارشنبه مرکز نوار غزه را بمباران کرده و خودرویی که معاون فرمانده کل گردان‌های القسام و فرمانده میدانی این
گردان‌ها احمد جعبری سوار بر آن بود را هدف قرار دادند. جعبری در این بمباران شهید شد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان امنیت داخلی اسرائیل (شین بت) نیز با تایید این خبر اعلام کرد که جعبری «به دلیل فعالیت‌های تروریستی‌اش در ۱۰سال گذشته کشته شد.»

ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد:
جسد احمد جعبری
جسد احمد جعبری
«هدف از این عملیات وارد آورن ضربه جدی به رهبران گروه حماس است که بر نوار غزه حکومت می‌کند.»

ترور جعبری در حالی صورت گرفته است که نشانه‌هایی از موفقیت مصر در میانجی گری‌اش میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه برای آتش‌بس پدیدار شده بود. در پنج روز گذشته، بیش از ۱۰۰ راکت از نوار غزه به سوی شهرک‌های اسرئیلی‌نشین شلیک شد و در مقابل اسرائیل بار‌ها عزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد.

از سال ۲۰۰۷ میلادی در پی تنش میان حماس و جنبش فتح، کنترل نوار غزه به دست حماس افتاد. در مقابل فتح بر کرانه باختری رود اردن حکومت می‌کند.

در نخستین واکنش به این حادثه، مشیر المصری از فرماندهان گروه حماس، با محکوم کردن ترور جعبری، اسرائیل را مسئول پیامدهای آن دانست.

گردان‌های عز الدین قسام نیز با صدور بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد «اشغالگران با ترور جعبری درهای جهنم را بر روی خود گشودند.»

دولت حماس در غزه هم در بیانیه خود، جعبری را «فرمانده فلسطینی مقاومت و یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های مقاومت» توصیف کرد. این بیانیه، اسرائیل را مسئول کامل پیامدهای این ترور دانست.

نام جعبری در توافقنامه پیشین تبادل اسرا میان اسرائیل و فلسطینی‌ها که با میانجی‌گری مصر منعقد شده بود، برجسته شد. برپایه این توافقنامه، حماس گیلعاد شالیط، سرباز اسرائیلی را در مقابل آزادی بیش از ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی، آزاد کرد.

از سویی سخنگوی ارتش اسرائیل از آغاز عملیات نظامی در نوار غزه به منظور «هدف قرار دادن رهبران حماس و دیگر سازمان‌های تروریستی» در این منطقه خبر داد.

او همچنین افزود: «گام اول در این عملیات، ترور احمد جعبری فرمانده نظامی حماس در نوار غزه بود.»

ژنرال یواف مردخای از سخنگویان نظامی اسرائیلی نیز در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون اسرائیل ابراز عقیده کرد که با ترور جعبری، تنش مسلحانه میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در روزهای آینده ادامه یابد.

مردخای در این باره گفت: «به نظر من اوضاعی که اکنون جنوب شاهد آن است، در روزهای آینده ادامه خواهد یافت. جبهه داخلی باید خود را آماده کند.»

گزارش‌ها همچنین از ادامه حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه حکایت دارد. خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع بیمارستانی در غزه گزارش داده است که به جز جعبری، دستکم ۸ فلسطینی دیگر در حملات هوایی روز چهارشنبه جنگنده‌های اسرائیلی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG