لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

هاشمی: نمی‌خواستم مستبد به رای باشم و به مردم نه بگویم


اکبر هاشمی رفسنجانی، کاندیدای رد صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری، می‌گوید «انقلابی‌نماها» جریان انقلاب را منحرف کرده‌اند و بر مصادر امور نشسته‌اند. وی همچنین تصریح کرده که تصمیمش برای شرکت در انتخابات درست بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه ششم خرداد، در دیدارهای جداگانه‌ای که با فعالان سیاسی و جمعی از اعضای شورای مرکزی اصلاحات داشت تاکید کرده که اگر زمان به عقب برمی‌گشت باز هم برای انتخابات نامزد می‌شد و به درخواست مردم پاسخ مثبت می‌داد.

هاشمی همچنین به‌نقش مردم برای مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی تاکید کرد و اظهار داشت که او نمی‌خواست با جواب رد دادن به درخواست‌های مردم برای شرکت در انتخابات فردی «مستبد به رای» باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت درباره حضورش در انتخابات گفت: «از اقدام صحیح و صریحی كه انجام دادم كاملاً راضی و خداوند را شاكرم چون این تصمیم را براساس احساس وظیفه و رعایت مصالح و منافع نظام گرفتم و اینک در نزد خداوند، تاریخ و مردم فهیم و قدرشناس ایران شرمنده نیستم و اگر یک بار دیگر نیز به گذشته برگردم همین تصمیم را خواهم گرفت.»

وی تصریح کرد: «همان زمان كه اصرارها برای حضورم در انتخابات زیاد بود در پاسخ می‌گفتم تمام موانع و اسراری را كه می‌دانم، نمی‌توانم بازگو كنم ولی به دلیل افزایش فشارها، نخواستم فردی مستبد به رای باشم و ثبت‌نام كردم...»

چند هفته به انتخابات، و با مطرح شدن احتمال حضور هاشمی رفسنجانی، چهر‌ه‌ها و مقام‌های نظامی، امنیتی و سیاسی منصوب و منتسب به رهبری، حملات شدیدی را علیه هاشمی رفسنجانی آغاز کردند.

محمدتقی مصباح یزدی، رهبر معنوی جبهه پایداری، از جمله نخستین کسانی بود که گفته بود که رهبران اصلاح‌طلبان به‌طور قطع رد صلاحیت می‌شوند.

روز دوشنبه هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از سخنانش، اظهار داشت: «متأسفانه كسانی كه در مبارزات دوران انقلاب سهمی نداشتند و حتی برخی از آنها مبارزه را حرام می‌دانستند كه اسامی آنها نیز در تاریخ انقلاب محفوظ و شاخص‌ها، حرف‌ها و مواضع آنها نیز مشخص است، امروز بعضی‌ مصادر را در دست گرفته‌اند و انقلابی‌نماها در لباس دین و با شعارهای انقلابی، درصدد ایجاد انحراف در اهداف و آرمان‌های بلند امام راحل و مبانی اسلامی هستند.»

در بیانیه انتخاباتی چهارم هاشمی رفسنجانی که پس از رد صلاحیتش منتشر شد، وی از «ناملایمات و تیرهای زهرآگینی» سخن گفت که در این سا‌ل‌ها به جان خریده است.

پیشتر او در سخنانی که پس از رد صلاحیت ایراد کرد، زمامداران کشور را به «نادانی» متهم کرد و گفت: «اینها نمی‌فهمند دارند چه می‌کنند؟ حتی اگر دشمنی و رقابت هم داشته باشند عقل می‌گوید که بگذارید بیاید و بعد رسوا کنید.»

پس از رد صلاحیت هاشمی، زهرا مصطفوی خمینی، دختر آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار حکومت اسلامی ایران، در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله علی خامنه‌ای تصریح کرد که پدرش هاشمی را شایسته رهبری می‌دانسته است.

از سوی دیگر محسن رشید مسئول پشتيبانی دفتر سياسی سپاه در دوران جنگ و مدیر سابق مركز مطالعات و تحقيقات جنگ در وبلاگ خود به نقل از آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی نوشت که آیت‌الله خمینی در صلاحیت هاشمی برای رهبری تصریح داشته است.

در همین حال علی مطهری، نماینده مجلس، در گفت‌وگو با سایت قانون خواستار دخالت مجلس خبرگان رهبری برای تغییر اعضای شورای نگهبان شده است.
XS
SM
MD
LG