لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

رفسنجانی: چگونه می‌شود اهانت‌کنندگان به حسن خمینی خودسر باشند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه ۱۷ خرداد، به شدت از شعارهایی که علیه حسن خمینی، در سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی داده شد، انتقاد کرد.

اکبر هاشمی رفسنجانی، با اشاره به شعار دادن گروهی در روز چهاردهم خرداد علیه حسن خمینی، این پرسش را مطرح کرد که چگونه ممکن است این عده به طور خودسر این کار را کرده باشند.

امسال نیز همانند سال ۱۳۸۹، هنگام سخنرانی حسن خمینی، جمعی از حاضران در بهشت زهرا شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند»، «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» سر دادند که چندین بار باعث قطع شدن سخنان وی شد.

به گزارش ایلنا، اکبر هاشمی رفسنجانی، با اشاره به این شعارها، چنین رفتاری را «اهانت و تعصب کور» خواند و گفت: «تضاد بسیار عجیبی است، چگونه می‌شود در سالروزی که اقشار مختلف مردم عاشق امام از سراسر کشور به امید وحدت و همدلی در آستان مطهر امام گرد هم می‌آیند، گرو‌هی اندک ولی متشکل و البته نامشخص، در مقابل چشم میلیون‌ها انسان و شبکه‌های تلویزیونی اجازه اهانت به بیت امام و مسئولین را به خود بدهند؟ آیا می‌توان تصور کرد آنها گروهی خودسر هستند؟»

اکبر هاشمی رفسنجانی، همچنین با بیان اینکه ‌آیت‌الله خامنه‌ای نیز از این رفتارها ناراضی است، گفت: «این رفتارهای افراطی نمود بارز استبداد عوام است که اگر جلوی آن گرفته نشود به اصل نظام آسیب می‌زند.»

رئیس مجمع تشخیص تصریح کرد: «افراط و عوام‌فریبی در طول تاریخ و از زمان امام علی به عنوان خوارج تاکنون بوده‌اند و امروز هم به اشکال و شیوه‌های جدید و نو وجود دارد.»

هاشمی رفسنجانی که برای جمعی از مدیران، استادان و دانشجویان «پژوهشکده امام خمینی» صحبت می‌کرد، به تجلیل از حسن خمینی پرداخت و گفت: «امروز حاج سیدحسن خمینی علی‌رغم جوانی، یک عالم واقعی اسلامی و نیز شخصیتی آشنا به مسائل کشور و دنیا و دارای هوش و ذوق درخوری است که فرصت خدمت بسیاری به کشور و آینده نظام دارد.»

روز چهارهم خرداد امسال، همانند سال ۱۳۸۹ عده‌ای با شعار دادن در بهشت‌زهرا تلاش داشتند مانع سخنرانی حسن خمینی شوند. این صحنه یادآور شعارهایی بود که در سال ۱۳۸۹ و در مقابل آیت‌الله خامنه‌ای علیه حسن خمینی داده شد. با این تفاوت که در آن روز، محمود احمدی‌نژاد، که پیش از حسن خمینی صحبت کرده بود، محبوب آیت‌الله خامنه‌ای بود اما امسال شب قبل از آن بر سر مزار آیت‌الله خمینی، عده‌ای نیز علیه وی شعار سر دادند.

حسن خمینی، به ویژه پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ مغضوب طیفی از طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای و اصولگرایان شد؛ عده‌ای از طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای حتی در شب عاشورای ۸۸ به حسینیه جماران حمله کردند و با شکستن در و پنجره مانع سخنرانی محمد خاتمی شدند.

حسن خمینی، پس از انتخابات با شماری از خانواده‌های زندان سیاسی و زندانیان آزاد شده دیدار می‌کرد. وی پیش از انتخابات نیز با میرحسین موسوی در جماران دیدار داشت.

دایره این اقدامات به جایی رسید که شماری از سایت‌های طرفدار دولت و هوادار آیت‌الله خامنه‌ای‌ از نوه آیت‌الله خمینی، با نام حسن مصطفوی یاد می‌کنند و نه حسن خمینی.
XS
SM
MD
LG