لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

حزب‌الله حمله جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه بقاع را تایید کرد


دو روز پس از حمله هوايی به اهدافی در منطقۀ «نبی الشيت» در شرق لبنان، روزنامه بريتانيايی تايم با استناد به «يک مقام ارشد امنيتی اسرائيل» تأييد کرده است که اين حمله از سوی اسرائيل صورت گرفته و اهدافی متعلق به حزب الله بمباران شده است، و همزمان حزب الله نيز حمله اسرائيل را مورد تاييد قرار داد.

حمله در آخرين ساعات دوشنبه شب، پنجم اسفند، انجام شد. منطقۀ مورد حمله فاصله چندانی با مرز لبنان با سوريه ندارد.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، سه شنبه ششم اسفند، در نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان؛ گفته بود «در مورد اقدامی که به اسرائيل نسبت می‌دهند، بايد گفت که ما برای دفاع از امنيت و شهروندان خود به هر اقدام لازم دست خواهيم زد»، اما وی به طور صريح مسئوليت کشورش در اين حمله را نپذيرفته بود.

ساعاتی پس از اين سخنان نتانياهو، روزنامه «تايم» سه‌شنبه ششم اسفند به نقل از «يک بلندپايه امنيتی اسرائيل»، بدون ذکر نام او، نوشت حمله از سوی جنگنده های اين کشور انجام شده است.

اين «مقام امنيتی اسرائيل» به «تايم» گفت، محموله موشک‌های زمين به زمين، که از خاک سوريه برای حزب‌الله لبنان ارسال شده بود، هدف قرار گرفت.

واکنش حزب‌الله

در حالی که «مقام ارشد امنيتی اسرائيل» پس از يک شبانه روز انجام حمله هوايی اين کشور عليه حزب‌الله را تأييد کرد، سازمان حزب‌الله پس از دو روز، هدف قرار گرفتن يکی از مراکز خود را مورد تأييد قرار داد، و اسرائيل را به «انتقام‌گيری» تهديد کرد.

بيانيه حزب‌الله لبنان چهارشنبه هفتم اسفند صادر و از شبکه تلويزيونی اين سازمان، «المنار» پخش شد.

اين بيانيه می گويد، يک پايگاه اين سازمان، در نزديکی منطقۀ «جنتا»، در دره بقاع لبنان، در نزديکی مرز با سوريه، از سوی جنگنده های اسرائيلی بمباران شد.

اين سازمان زمان حمله را «عصر دوشنبه ۲۴ فوريه» ذکر کرد.

در همين حال، حزب‌الله، کشته يا زخمی شدن نيروهای خود در اين حمله را رد کرد و افزود، تنها خسارات مادی به اين پايگاه وارد شده است و «گزارش های انتشار يافته در رسانه های ديگر، کذب است».

اين در حالی است که روزنامه لبنانی انگليسی زبان ديلی استار گزارش داده بود که در اين حمله، چهار نفر از نيروهای حزب الله کشته شده اند؛ شبکه تلويزيونی العربيه نيز ساعتی پس از حمله، از کشته شدن تعدادی از شبه نظاميان حزب الله خبر داده بود.

بر اساس گزارش ديلی استار، دو کاميون که حامل موشک و سکوی پرتاب آن بودند، پيش از آنکه به پست بازرسی حزب الله در «جنتا» برسند، با بمب هايی که از جنگنده های اسرائيلی به آنها اصابت کرد، منهدم شد.

حزب الله لبنان در بيانيه چهارشنبه خود افزود، «حمله اسرائيل بی پاسخ نخواهد ماند».

اين سازمان شيعی هم پيمان با ايران تأکيد کرد: «مقاومت در زمان و مکان مناسب، و با بهره گيری از هر راهکاری که لازم بداند، اين حمله را تلافی خواهد کرد».

حزب الله در همين حال افزود: «حمله اسرائيل تنها تعرضی در برابر مقاومت نيست بلکه تجاوز آشکار ديگری عليه لبنان و حاکميت اين کشور است.»

نخست‌وزير اسرائيل و ساير سياستمداران و نيز فرماندهان ارتش اين کشور همواره گفته‌اند هر زمان که اسرائيل انتقال محموله‌های سلاح را از هر جايی در منطقه برای حزب‌الله لبنان تشخيص دهد، اقدام به حمله خواهد کرد.

مقام‌های اسرائيلی به ويژه نسبت به ساز و برگ نظامی که به گفته آنها «توازن جاری قوا» در منطقه را تغيير دهد، حساسيت نشان داده و گفته‌اند تحويل آنها به حزب‌الله را «تحمل نخواهند کرد».

حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله لبنان، تاييد کرده است که اين سازمان برای دستيابی به جنگ‌افزاری که برتری نظامی اسرائيل را در منطقه به چالش بکشد، تلاش می‌کند.

حمله جديد هوايی اسرائيل به يک پايگاه حزب‌الله در حالی رخ داده که هزاران نفر از شبه‌نظاميان اين سازمان، برای بقای حکومت بشار اسد، در سوريه می‌جنگند.

اسرائيل و لبنان تابستان سال ۲۰۰۶ درگير يک نبرد ۳۳ روزه بودند، که تلفات چشم‌گير به طرف لبنانی وارد کرد و بسياری از زيربناهای اين کشور را از بين برد که بعد در طول سال‌ها، از جمله با حمايت های مالی يران، بازسازی شد.
XS
SM
MD
LG