لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

آژانس جهانی انرژی: تولید نفت ایران ۵۷۰ هزار بشکه دیگر کاهش می‌یابد


همزمان با انتشار گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر کاهش تولید «نفت خام» ایران تا مرز ۲ میلیون و ۹۶۳ هزار بشکه در دروز طی ماه گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی نیز طی گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرده است که «تولید» نفت خام ایران در سال ۲۰۱۳ به ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه کاهش یابد.

به گزارش بلومبرگ، طبق ارزیابی آژانس جهانی انرژی تولید نفت ایران در ماه گذشته، ژوئن، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۳ این رقم تا سقف ۵۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

طبق گزارش اوپک، تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۱۰، سه میلیون و ۷۰۶ هزار بشکه در روز بود که طی سه ماهه اول سال جاری میلادی به سه میلیون و ۳۸۳ هزار بشکه کاهش یافته و این کاهش طی ماه‌های گذشته نیز ادامه داشته و اکنون به زیر سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

این در حالی است که بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، «ظرفیت» تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک در سال آینده با افزایش ۲۴۵ هزار بشکه‌ای به ۳۵ میلیون و ۳۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، که این افزایش تولید ۸۵ درصد کمتر از رقم پیش بینی شده توسط این نهاد در سال ۲۰۱۱ است.

هم اکنون عربستان به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کمتر از ظرفیت واقعی خود نفت استخراج می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی در برآورد جدید خود علت کاهش رقم برآورد جدید خود را افت تولید نفت ایران، قطر و الجزایر برای سال آینده عنوان کرده است. سال گذشته این آژانس برآورده کرده بود که ظرفیت تولید نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۳ به ۳۶ میلیون و ۳۹۰ هزار بشکه در روز برسد.

به گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی می‌افزاید که تحریم‌های بانکی و بیمه‌نامه برای نفتکش‌های ایرانی ایران را مجبور خواهد کرد که صادرات نفت خود را کاهش دهد و بعد از مدتی به ناچار مجبور به بستن در چاه‌های نفتی خود شود.

اتحادیه اروپا طی از اول ماه جاری، علاوه بر تحریم بانک مرکزی ایران، توقف واردات نفت از ایران، صدور بیمه نامه برای کشتی‌های ایرانی را نیز متوقف کرده است.

با این همه، طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی انتظار می‌رود که تولید نفت عراق، لیبی، آنگولا و امارات متحده عربی در سال آینده روی هم رفته تا سقف یک میلیون بشکه در روز افزایش یابد و کاهش ناگهانی تولید نفت ایران را جبران کند.

اوپک در گزارش ماهانه خود که روز پنجشنبه، ۲۲ تیرماه منتشر شد، گفته بود که هم اکنون عراق با تولید روزانه ۲ میلیون و ۹۸۴ هزار بشکه، طی ماه گذشته جایگاه ایران را بعنوان دومین تولید کننده اوپک از آن خود کرده است.

برآورد آژانس بین المللی انرژی نیز حاکی است که عراق تا سال ۲۰۱۳ تولید نفت خام خود را ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد و به رقم ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه خواهد رساند.

انتظار می‌رود تولید نفت امارات طی این بازه زمانی ۲۱۹ هزار بشکه در روز افزایش یابد و به بالای ۳ میلیون بشکه در روز برسد. تولید نفت لیبی و آنگولا نیز در سال ۲۰۱۳ انتظار می‌رود به ترتیب به یک میلیون و ۶۰۰ هزار و یک میلیون و ۹۸۰ هزار بشکه در روز برسد.

طبق این گزارش هم اکنون ظرفیت بالقوه تولید نفت خام عربستان به ۱۱ میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسیده است که طی ماه گذشته، تولید نفت این کشور با ۱۵۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه قبل آن، به ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است که کاهش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران طی بازه زمانی یاد شده را کاملا جبران کرده است. با این همه طبق برآوردهای اوپک، این کشور طی ماه گذشته روزانه ۹ میلیون و ۸۸۸ هزار بشکه نفت خام تولید کرده است.

اعضای اوپک عبارتند از ایران، عراق، عربستان، کویت، قطر، لیبی، نیجریه، آنگولا، امارات، اکوادور، ونزوئلا و الجزایر.
XS
SM
MD
LG