لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

مهاجران مقیم اروپا ۱۰۹ میلیارد دلار برای خانواده‌های خود پول فرستاده‌اند


کارگران مهاجر در روسیه
کارگران مهاجر در روسیه

صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی در تازه‌ترین گزارش خود که دوشنبه ۲۵ خردادماه منتشر کرده است، می‌گوید که طی سال گذشته مهاجرانی که در اروپا کار می‌کنند، ۱۰۹ میلیارد دلار پول به خانواده‌های خود فرستاده‌اند.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، این میزان پول کفاف گذران زندگی ۱۵۰ میلیون نفر در اقصی نقاط جهان را می‌کند.

حواله پول توسط مهاجران خارجی در اروپا به خانواده‌های خود، ۲۵ درصد از کل حواله‌های پول در جهان را تشکیل می‌دهد.

این گزارش‌ می‌افزاید متوسط حواله‌های پولی که هر مهاجر خارجی در اروپا به خانواده خود طی یک سال ارسال کرده، ۱۵۰۰ تا ۳۲۰۰ دلار بوده است.

بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی، فدراسیون روسیه با ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، بریتانیا ۱۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون، آلمان ۱۴ میلیارد، فرانسه و ایتالیا هرکدام تقریباً ۱۰٫۵ میلیارد و اسپانیا با ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بالاترین جایگاه‌ها را در جدول حواله پول نیروهای کار مهاجر داشته‌اند.

در این میان یک سوم حواله پول‌های مهاجران خارجی در اروپا به کشورهای بالتیک، بالکان و اروپای شرقی رفته و بقیه نیز راهی ۵۰ کشور در حال توسعه در خارج از اتحادیه اروپا شده است.

در این میان نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار توسط مهاجران خارجی منطقه آسیا و اقیانوس آرام در اروپا به خانواده‌های خود فرستاده شده است و سهم مهاجران آفریقایی بالای ۲۱ میلیارد، همچنین سهم مهاجران کشورهای خاور میانه و قفقاز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، خانواده‌های کشورهای آفریقای شمالی و آسیای مرکزی بیشترین وابستگی را به پول‌های مهاجران خود در اروپا، خصوصاً کشورهای روسیه و فرانسه دارند.

اروپا همچنین منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های مقیم کشورهای آسیب‌پذیر مانند افغانستان، عراق و سودان هستند که این انتقال پول‌ها برای خانواده مهاجران «بسیار حیاتی» است.

در این میان حواله پول از طرف مهاجران جمهوری آذربایجان در روسیه به ۱٫۱ میلیارد دلار، ارمنستان ۱٫۴ میلیارد و گرجستان ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است.

از طرفی ۶۰ درصد از حواله‌های پول از روسیه به کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و اوکراین انجام شده است. کشورهای آسیایی میانه به شدت نیازمند حواله‌های پول مهاجران کار خود در روسیه هستند.

موضوع ارسال حواله‌های پولی مهاجران خارجی در اروپا به خانواده‌های خود در کنفرانس بین‌المللی سه روزه «مهاجران و توسعه» که از روز سه‌شنبه در شهر میلان برگزار می‌شود، به بحث گذاشته شده است.

XS
SM
MD
LG