لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

نوبخت: نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه به ۲۲ درصد کاهش یافت


محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون برنامه‌ريزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور می‌گويد که نرخ تورم نقطه‌به‌‌نقطه بهمن ماه به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه عبارت است از تورم يک ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته.

خبرگزاری مهر پنجشنبه ۸ اسفندماه با اشاره به برنامه گفت‌وگوی وِيژه خبری سيما با نوبخت سخنگوی دولت گزارش داد که نرخ توم نقطه به نقطه بهمن ماه به ۲۲ درصد رسيده است، در حالی که در دی ماه اين شاخص ۲۷ درصد بود.

نوبخت با تاکيد بر اين نکته که کاهش نرخ تورم برای تيم اقتصادی رئيس‌ جمهور «اميدبخش» است، اظهارداشت که دولت در ۶ ماه گذشته توانست به انضباط مالی خوبی دست پيدا کند.

وی همچنين درباره نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه نيز گفت که اين شاخص در دی‌ماه ۳۵ درصد بود به گونه‌ای که در بهمن‌ماه اين ميزان به ۳۳.۷ درصد تقليل يافت.

نرخ تورم در پايان رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به بالای ۴۰ درصد رسيده بود، اما طی ماه‌های گذشته اين شاخص سير نزولی داشته است.

صندوق بين‌المللی پول در گزارشی که ۲۳ بهمن ماه منتشر کرد، نوشته بود نرخ تورم در دوران رياست جمهوری حسن روحانی کاهش يافته و در صورت اصلاحات اقتصادی و بدون محاسبه تبعات افزايش قيمت سوخت که در دستور دولت قرار دارد، تورم در پايان سال ۲۰۱۴ پتانسيل کاهش به ۱۰ تا ۱۵ درصد را نيز دارد.

نوبخت در اظهارات خود همچنين به وضعيت اقتصاد کشور پرداخته و گفته است که «در ۹ سال گذشته شرايطی بر اقتصاد ايران گذشت که متاسفانه ما را در دستيابی به اهداف سند چشم‌انداز توسعه عقب انداخت».

وی تاکيد کرد که اگر رشد اقتصادی در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله حدود ۸ درصد به صورت ساليانه در نظر گرفته شده باشد، اکنون (برای جبران رکود اقتصادی سال‌های گذشته) اين رقم بايد به ۱۱ درصد برسد.

نرخ رشد اقتصادی ايران در سال ۹۱ حدود منفی ۵.۸ درصد اعلام شده است و نوبخت نيز در نرخ رشد اقتصادی شش ماه اول سال جاری را منفی ۲ درصد اعلام کرد.

سخنگوی دولت گفت که سالانه بايد ۱۵۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری صورت گيرد تا نرخ رشد اقتصادی افزايش یابد.
XS
SM
MD
LG