لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

بانک مرکزی ایران از کاهش ۲.۶ درصدی نرخ تورم در خرداد خبر داد


بانک مرکزی ايران در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۳ را نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲۷.۷ (۲۷ مميز ۷ دهم) درصد اعلام کرد.

اين گزارش که دوشنبه ۹ تيرماه در سايت رسمی بانک مرکزی منتشر شده، می‌گوید که نرخ تورم در پايان خرداد ماه نسبت به ماه قبل ۲.۶ (دو مميز ۶ درصد) و تورم نقطه به نقطه ۲ درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم به کمتر از ۲۸ درصد در حالی است که نرخ تورم در خرداد سال گذشته، همزمان با اتمام دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به ۳۵.۹ (سی و پنج و نه دهم) درصد اوج گرفته بود.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی ايران، نرخ تورم نقطه به نقطه خرداد پارسال نيز ۴۵.۱ (چهل و پنج مميز و یک دهم) درصد بود.

بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران براساس سال پايه ۱۰۰=۱۳۹۰ در مناطق شهری ايران در خرداد‌‌ماه ۱۳۹۳ به عدد۱۹۴.۰ رسيد که نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد افزايش يافت.

بيشترين تغيير در شاخص بهای کالاهای مصرفی و خدماتی در مناطق شهری ايران مربوط به بهداشت و درمان بوده که نسبت به ماه قبل۵.۳ (پنج مميز سه دهم ) درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۲ (بیست و نه ممیز دو دهم )درصد افزايش نشان می‌دهد.

در همين زمينه، بر اساس گزارشی که بانک مرکزی ايران در ۲۵ خرداد ماه در سايت رسمی خود منتشر کرده است، علی طيب‌نيا وزير امور اقتصادی و دارايی ايران اعلام کرده است که «نرخ تورم از ۲۱.۵ درصد در سال ۹۰ به ۳۰.۵ درصد در سال ۹۱ و نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه سال ۹۲ به عدد بی‌سابقه ۴۵ درصد رسيد که ترکيب اين نرخ صعودی تورم به همراه نرخ رشد منفی اقتصادی و نرخ بالای بيکاری شرايط خاصی را در اقتصاد به وجود آورد که حتی در دوران جنگ نيز شاهد آن نبوديم». وی گفت که سياست دولت رساندن نرخ تورم به عدد تک رقمی است.

مرکز آمار ايران نيز روز شنبه تورم ۱۲ ماهه منتهی به خرداد ماه را ۲۶ مميز ۲ دهم درصد اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG