لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

افزایش شمار کاربران اینترنت در ایران


با وجود کاستی‌های فراوان اینترنت در ایران، اعم از سرعت پایین و نازل بودن خدماتی که توسط شرکت های مختلف ارائه می‌شود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عملکرد دولت یازدهم در این زمینه را بسیار گسترده‌تر از دولت‌های پیشین اعلام کرده است.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شمار کاربران اینترنت در دولت یازدهم سه برابر شده است.

به گزارش ایرنا محمود واعظی که روز یکشنبه برای شرکت در همایش«امتداد امید» به اراک سفر کرده بود افزود از آغاز فعالیت دولت حسن روحانی تاکنون تعداد کاربران اینترنت در کشور از سه میلیون نفر به ۹ میلیون نفر افزایش یافته است.

به گفته وی پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها ۲۰۰ هزار نفر امکان استفاده از خدمات اینترنتی تلفن همراه را داشتند، اما امروز بیش از ۱۱ میلیون نفر در نقاط مختلف کشور از این خدمات بهره می‌برند.

این در حالی‌ است که کاربران اینترنت در ایران از سرعت پایین و کاستی‌های دسترسی به اینترنت شکایت دارند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم

محمود تجلی‌مهر کارشناس مخابرات و مدیر پروژه‌های مخابراتی در آلمان در این زمینه به رادیو فردا می‌گوید:

«وقتی کیفیت پایین باشد این‌ها مجبورند برای آن که نشان دهند چقدر کارهای خوب انجام داده‌اند کمیت را نشان بدهند. مگر ممکن است که قبل از دوره آقای روحانی فقط ۲۰۰ هزار نفر اینترنت روی موبایل‌شان داشته‌اند؟ اصلا چنین چیزی صحت ندارد. مدیر اولین پروژه اینترنت موبایل خود من بودم برای ایرانسل و ظرفیت ۸۰۰ هزار نفری ما – اگر اشتباه نکنم- در همان یک یا دوماه اول پر شد و این قضیه برمی‌گردد به سال ۲۰۰۷ ( ۸ سال و سه ماه پیش) ما اینترنت موبایل را راه‌اندازی کردیم و ظرفیتی که ایرانسل پیش‌بینی کرده بود برای یک سال در همان یک یا دو ماه اول پر شد و ما آن را گسترش دادیم.

بدون آن که آمار و ارقام جلوِ من باشد و امکان چک کردن اعداد آقای واعظی را داشته باشم تردید دارم روی این اعداد. در همان سال‌های اول هم ادعا می‌شد که اینترنت در ایران رشد این‌جوری و آن‌جوری داشته و ایران یکی از کشورهای سوم یا چهارم و... از این اعداد اغراق‌آمیز همیشه گفته‌‌اند و از همان سال‌ها توجه من جلب می‌شد که با این همه مشکل چطور ممکن است ایران رتبه فلان را در جهان داشته باشد در حالی که کشورهای دیگر همچون ژاپن، کره جنوبی و یا کشورهای اروپایی و آمریکا با داشتن بهترین زیرساخت‌های اینترنتی در دنیا [از آن گونه پیشرفت‌ها بی‌بهره بودند!]

یک مقدار من با این اعدادی که این‌ها می‌‌آورند مشکل دارم. در مجموع کیفیت پایین است. سرعت‌ها بسیار پایین است. به اسم 3G سرویسی را به مردم می‌فروشند ولی کم‌فروشی می‌کنند. این یکی از مشکلات اساسی‌ است. یک دلیلش خب مساله تحریم‌هاست. یک دلیلش به خاطر این است که این‌ها می‌خواهند با سرمایه‌گذاری پایین بیشترین سود را در کوتاه‌ترین زمان داشته باشند. مونوپل را هم دارند و می‌توانند به مردم زور بگویند. رقابتی هم به آن صورت نیست. اینها همه دلایل اساسی‌ است که کیفیت اینترنت در ایران پایین باشد».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از ارائه خدمات اینترنتی برای روستاهای بالای ۱۵ خانوار یاد کرد که در این راستا طی سال گذشته بیش از هشت هزار روستا در نقاط مختلف ایران به اینترنت ذست یافته‌اندو ۲۵ هزار روستا نیز تا پایان امسال می‌توانند از خدمات اینترنت استفاده کنند.

آقای واعظی در خصوص شبکه های اجتماعی مورد استفاده در تلفن‌های همراه نیز یادآوری کرد: «در صورتی که این شبکه‌ها اقداماتی در خصوص ترویج بی‌بند و باری و بی‌اخلاقی داشته باشند با آنها برخورد می‌شود». اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چه شیوه‌هایی برای این‌گونه برخوردها دارد؟

محمد امیرفروغی کارشناس شبکه و رایانه ساکن ایران در این زمینه معتقد است:

«خود متولیان حکومتی و کسانی که قانونگذار هستند به این نتیجه رسیده‌اند که بستن کلی ماجرا هرچند که تکنولوژی‌های کاملا به‌روزی برای آن وجود دارد که بشود جلوِ فیلترشکن‌ها را هم گرفت ولی به این نتیجه رسیده‌اند که باید با درایت بیشتری روی این مساله سرمایه‌گذاری کنند و ابتدای امر جامعه را سوق بدهند به این سمت که جامعه دچار یک پختگی باشد در انتخاب آنچه باید استفاده کنند. نظیر این اتفاق در مورد ویدیو، در مورد حتی کامپیوتر و چیزهای دیگر هم بود ولی در زمینه این که چطور می‌شود برخورد کرد، ببیینید یک راهکار کلی وجود دارد به نام فیلترینگ هوشمند یعنی سیستم‌هایی داریم که می‌تواند پکیج‌های ارسالی و دریافتی کاربر را کاملا مورد تفحص قرار دهد و آن چیزهایی را که مورد مصداق جرایم تعریف شده توسط قانون‌گذار است حذف کند یا اجازه ارسال را به آن ندهد که خب اگر دقت کنید الان شبکه اطلاعاتی ایران این امکان را در درون خودش دارد و مشکلی ندارد. اینستاگرام مثلا به همین صورت دارد کار می‌شود».

محمود واعظی همچنین به افزایش پهنای باند اینترنت اشاره کرد و گفت پهنای باند اینترنت در ابتدای کار دولت یازدهم برابر با ۷۰۰ مگابایت بر ثانیه بود ولی الان به دو هزار ۴۰۰ مگابایت بر ثانیه رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین تاکید کرد که برای توانمندسازی بخش‌های دیگر جامعه و ایجاد کسب و کار لازم است که فناوری ارتباطات و اطلاعات زیربنای توسعه هر کشور قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG