لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

نشست اضطراری وزیران برای بحران ریزگردها


 کرمانشاه
کرمانشاه

همزمان با پدیده ریزگرد‌ها دربیش از ۱۰ استان ایران و انتقاد تعدادی از نمایندگان مجلس از عملکرد دولت، خبرگزاری ایرنا از نشست «اضطراری» ۵ وزیر، ‌ ۵ استاندار و رییس سازمان محیط زیست برای بررسی این موضوع خبر داد.

به گزارش ایرنا، این جلسه روز یکشنبه، ۳۰ خرداد، به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و با حضور وزرای بهداشت، جهاد کشاورزی، دفاع، راه و شهرسازی، و استانداران استانهای کرمانشاه، ‌خوزستان، ‌ فارس، ‌ایلام و گلستان برگزار شده است.

دراین جلسه رییس سازمان محیط زیست و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز حضور داشتند. هنوز گزارشی از مصوبات این جلسه اعلام نشده است.

میزان آلودگی هوا به دلیل ریزگردها از چند روز گذشته در حداقل ده استان جنوبی، غربی و مرکزی ایران از جمله خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، زنجان، اراک و بوشهر به چندین برابر و در بعضی استان‌ها به بیش از ده برابر حد مجاز رسیده است.

در همین حال تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده اسلام‌آباد غرب، روز یکشنبه خواستار حضور وزرا در جلسه مجلس برای توضیح دراینباره شدند.

آقای فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه «نیمی از مردم ایران از ریزگرد‌ها خفه می‌شوند»، افزود که طرح مقابله با پدیده ریزگرد‌ها که درسال ۹۱ به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شده بود، پس از ۴ سال هنوز به صحن علنی مجلس ارسال نشده است.

به گفته آقای فلاحت پیشه، دولت نیز برای «خنثی کردن» طرح نمایندگان یک لایحه به مجلس ارسال کرده بود اما این لایحه هم درمجلس برررسی نشده است.

مقامات سازمان محیط زیست پیش از این اعلام کرده‌اند که مقابله با پدیده ریزگرد‌ها راه حل سریع و کوتاه مدت ندارد.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست ایران، پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است و اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

خانم ابتکار روز جمعه نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که گرد و غباری که از روز پنج‌شنبه گذشته «سطح وسیعی» از غرب و جنوب ایران را در برگرفته بر اساس نقشه‌های آن‌لاین بین‌المللی از عراق می‌آید.

وی همچنین اعلام کرده بود که به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشور‌ها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشور‌ها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

اتهام مقام سازمان محیط زیست به عربستان و ترکیه

در همین حال محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، روز شنبه ترکیه و عربستان سعودی را متهم کرد که باعث «تشدید» پدیده ریزگرد‌ها در کشورهای منطقه شده‌اند.

به گفته آقای درویش، «عربستان با برداشت از سفره‌های آب فسیلی‌اش موجب شده که منابع تولید گردو خاک در این کشور دستِ کم ۵ میلیون هکتار افزایش پیدا کند» و این گرد و خاک به کشورهای دیگر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی همچنین گفت که دولت ترکیه نیز ۳۸ میلیارد مترمکعب آب که باید از کشورهای سوریه و عراق وارد بین‌النهرین یا میان‌رودان می‌شده را ظرف ۱۵ سال «مهار» کرده است.

این مقام سازمان محیط زیست اضافه کرد: «در واقع عظمت آبی که در روز روشن دزدیده‌اند به اندازه ۴۰ رودخانه به بزرگی زاینده رود است و حتما جمهوری اسلامی ایران باید به همراه دیگر کشور‌ها شکایت کند و جلو این روند را بگیرد».

سازمان هوا‌شناسی ایران پیش‌بینی کرده که در روزهای آینده پدیده گردوغبار در شرق و جنوب شرق به ویژه در منطقه زابل و همچنین مناطقی از شمال شرق کشور رخ خواهد داد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی که روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر شد، شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان در مقیاس آلودگی هوا رتبه ۲۱۷ را دارد.

XS
SM
MD
LG