لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

«تفاهم‌نامه» ایران و پاکستان برای مبادله محصولات نفتی با مواد غذایی


خبرگزاری مهر از توافق بخش خصوصی ایران و پاکستان برای تبادل کالاهای نفتی ایران با مواد غذایی پاکستان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، «تفاهم‌نامه» همکاری‌های اقتصادی اتاق‌های بازرگانی و صنایع تهران و لاهور پنجشنبه شب میان «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی تهران و «عرفان قیصر شیخ» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع لاهور به امضا رسید.

تفاهمنامه برخلاف «قرارداد»، سندی است که الزام حقوقی برای عمل به تعهدات یا توافق‌های مندرج در آن وجود ندارد و درصورت انصراف هر کدام از طرفین، قابل پیگرد قانونی نیست.

تهران و لاهور همچنین برای افزایش سطح تبادلات بازرگانی با یکدیگر به دو میلیارد دلار در سال توافق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، آقای آل اسحاق در دیدار با خبرنگاران با اشاره به «بی‌اثر بودن تحریم‌های اقتصادی آمریکا در کاهش سرعت دستیابی ایران به پیشرفت‌های تولیدی و صنعتی» گفت که ما با توجه به نیاز داخلی کشورمان آماده واردات گوشت مرغوب از پاکستان هستیم. آل اسحاق همچنین از خرید برنج، گندم و میوه‌های پاکستانی و واردات به ایران استقبال کرد.

روزنامه «دیلی نیوز» پاکستان نیز با اشاره به سفر آل اسحاق در راس یک هیات ۲۴ نفره از بازگانان ایرانی به لاهور و امضای چندین تفاهمنامه میان دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و انرژی، از قول آل اسحاق گزارش کرده است که میزان بازرگانی دوجانبه ایران و پاکستان در چهار سال آینده به ۳ الی ۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش رئیس اتاق بازرگانی تهران در دیدار با خبرنگاران گفته است که پاکستان باید به جای توجه به تهدیدهای چند کشور اروپایی و آمریکا، به فکر منافع دراز مدت خود در همکاری‌های اقتصادی با ایران باشد. به گفته وی، هیات ایرانی در دیدار از پاکستان، موضوع سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق، مبادلات نفت و گاز، مواد غذایی، پتروشیمی، نساجی، چرم، گوشت و محصولات کشاورزی را نیز با بخش خصوصی پاکستان مذاکره کرده‌اند.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، آقای آل اسحاق گفته است که مشکلات پیرامون نقل و انتقالات مالی با ایران، تجارت دوجانبه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرارداده است، اما مذاکرات دوجانبه برای حل این مشکل ادامه دارد، کما اینکه ایران همین مشکل را با چین، هند، ژاپن و کره جنوبی نیز «حل کرده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، «ابرار احمد» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع کراچی «به نمایندگی از تمامی تجار و صنعتگران کراچی» اعلام کرده است که «فعالان اقتصادی کراچی به دولت مرکزی پاکستان اعلام کرده‌اند که برای تامین گاز ایالت سند از جانب ایران حاضر به تحمل فشارهای منفی آمریکا هستند و به هیچ وجه از خواسته خود مبنی بر ضرورت همکاری با ایران دست بر نخواهند داشت».

ایران و پاکستان نزدیک به دو دهه است که در زمینه صادرات گاز و احداث خط لوله موسوم به «صلح» برای فروش گاز ایران به پاکستان مذاکره می‌کنند، اما هنوز قراردادی میان طرفین به امضا نرسیده است. این در حالی است که ترکمنستان ۴ خرداد، قرارداد فروش گاز از طریق خط لوله ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به خط لوله «تاپی» را با شرکت «استیت گس سیستمز» پاکستان و شرکت دولتی «جِیل» هند امضا کرد.

خط لوله ۱۷۳۵ کیلومتری «تاپی» که هزینه آن هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است، قرار است مجموعا سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند منتقل کند.

خبرگزاری مهر همچنین از امضای تفاهمنامه فروش ۱۰ هزار تن گوگرد و دیگر محصولات پتروشیمی، از جمله گاز طبیعی «ال ان جی» به پاکستان خبر داده است.

آمادگی ایران برای صادرات گاز مایع به پاکستان در حالی است که ایران به رغم برنامه پنج ساله چهارم که تولید ۷۰ میلیون تن «ال ان جی» را هدفگذاری کرده بود، هم اکنون هیچ مجتمع تولید گاز مایع «ال ان جی» نتوانسته راه اندازی کند.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ایجاد یک رابط اقتصادی سه جانبه میان ایران، پاکستان و افغانستان شد و برای صدور سالانه ۱۰۰۰ مگاوات انرژی الکتریکی از ایران به پاکستان اعلام آمادگی کرد. وی همچنین از طرح واردات گوشت گوسفند و برنج پاکستانی به ایران تحت نظر یک هیات پزشکی ویژه برای رعایت استانداردهای بهداشتی حمایت کرد.

ایران از اول سال جاری میلادی با پاکستان درباره واردات یک میلیون تن گندم مذاکراتی داشته است که بنا بر گزارش دوم مرداد ماه خبرگزاری مهر، دو کشور نهایتا برای معامله پایاپای یک میلیون تن گندم دربرابر کود اوره پتروشیمی به توافق رسیده‌اند.
XS
SM
MD
LG