لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

مذاکره ايران و ارمنستان درباره آلودگی ارس


 رودخانه ارس مرز ایران و جمهوری آذربایجان
رودخانه ارس مرز ایران و جمهوری آذربایجان
وزیر نیروی ایران و وزیر محیط زیست ارمنستان درباره آلودگی رودخانه مرزی ارس با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حميد چيت‌چيان وزير نيروی ايران در ديدار با وزير محيط زيست ارمنستان موضوع آلودگی کارخانه مس اين کشور را مطرح کرده و گفته است که مقام ارمنی بر «حفظ سلامت» این رودخانه «ملزم» شده است.

بر اساس اين گزارش چيت‌چيان چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه درباره ديدار خود با وزیر محیط ارمنستان گفت: «اگرچه کارخانه مسی که در نزديکی رودخانه ارس وجود دارد در گذشته ملزم شده بود که تاسيسات بازچرخانی فاضلاب ايجاد کند، اما اين سامانه دايم فعال نبود و در اين نشست توافق شد تا با راه‌اندازی يک سامانه مانيتورينگ آنلاين، هر دو طرف ايرانی و ارمنی از سامانه بازچرخانی کارخانه اطمينان حاصل کنند و نگرانی‌ها درخصوص سلامت ارس از بين برود.»

رودخانه ارس از کوه‌های شرق ترکيه سرچشمه می‌گيرد و بعد از گذشتن از مرز ايران با ارمنستان، نخجوان به خاک آذربايجان وارد شده و به رودخانه «کور» که بزرگتر از رودخانه ارس است می‌پيوندند و در ادامه مسير به دريای خزر می‌ريزد. رود کور (کورا) نيز از ترکيه و کوه‌های قفقاز سرچشمه می‌گيرد و با گذشتن از اراضی گرجستان وارد جمهوری آذربايجان می‌شود.

در مورد آلودگی رود ارس و کور از چندين سال پيش از طرف کارشناسان محيط زيست و مجامع بين‌المللی هشدار داده می‌شود. بر اساس گزارش خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان با استناد به آمار وزارت محيط زيست اين کشور که اکتبر سال ۲۰۰۷ منتشر شد، سالانه ۳۵۰ ميليون متر مکعب آب آلوده از اراضی ارمنستان و ۳۳۰ ميليون متر مکعب از اراضی گرجستان به رود کور و ارس سرازير می‌شود.

يکی از مشکلات عمده آلودگی رودهای ارس و کور کارخانه مس «زانجه زور» ارمنستان است که هم‌اکنون سالانه حدود ۴۰ هزار تن توليد مس دارد.

وزارت محيط زيست جمهوری آذربايجان در گزارشی که اکتبر ۲۰۰۹ منتشر کرد، می‌گويد که آلودگی مس و فنل (اسيد فنيک) رود کور و ارس در بخش‌هايی از منطقه دو تا شش برابر حد هشدار است.

گزارشی که «کميسيون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا» دسامبر ۲۰۰۹ در سايت رسمی خود منتشر کرده نيز به موضوع آلايندگی کارخانه مس ارمنستان اشاره داشته و گفته است که اين کارخانه کهنه و فرسوده است و بايد استانداردهای محيط زيستی برای اجتناب از آلودگی بيشتر ارس توسط آن رعايت شود.

با اين حال، اين گزارش به وابستگی مالی چشمگير ارمنستان به کارخانه مس نيز اشاره کرده است. خبرگزاری «پان آرمنينن» ارمنستان نيز طی گزارشی که اکتبر سال ۲۰۱۳ منتشر کرد، گفته است که اين کارخانه با پرداخت بيش از ۲۳ ميليارد درام ارمنستان، بزرگترين منبع مالياتی دولت است. هر درام ارمنی معادل هفت و نيم ريال ايران است.
XS
SM
MD
LG