لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

صالحی از امارات خواست اخراج ایرانیان را متوقف کند


علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه ٢١ تیرماه در تماس تلفنی با شیخ عبدالله بن زاید همتای اماراتی خود، از اخراج ایرانیان از این شیخ‌نشین ابراز نگرانی کرد.

در خبر کوتاهی که خبرگزاری مهر منتشر کرده، اشاره شده که علی‌اکبر صالحی نسبت به اخراج ايرانيان از امارات متحده عربی ابراز نگرانی کرده و خواستار تجديد نظر امارات در این تصمیم شده و از پاسخ همتای وی جزییاتی منتشر نشده است.

رسانه‌ها در چند هفته اخیر از تمدید نشدن ویزای بسیاری از ایرانیان مقیم امارا ت خبر داده‌اند. آنطور که چند ایرانی مقیم امارات به رادیو فردا گفته‌ا‌ند نهادهای مسئول اماراتی در تماس با شهروندان ایرانی خواستار مراجعه آنها شده و بدون هیچ توضیحی ویزای آنها را لغو کرده و خواستار ترک این شیخ‌نشین شده‌اند؛ برخی ازافراد سابقه کسب و کار ۲۵ ساله در امارات داشته‌اند. این شهروندان ایرانی همچنین گفته‌اند که سفارت ایران هم نتواسته به آنها کمکی بکند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00
لینک مستقیم

موضوع اخراج ایرانی‌های دوبی به مجلس ایران هم کشیده شده و برخی از نمایندگان وزارت خارجه را به «انفعال» در این زمینه متهم کرده‌اند.

در عین حال در شماری از رسانه‌های ایران این نکته برجسته شده که شیعیان هدف سیاست‌های جدید اماراتی‌ها بوده‌اند.

برپایه این گزارش‌ها ایرانی‌ها، عراقی‌ها، لبنانی‌ها و پاکستانی‌ها از جمله ملیت‌هایی هستند که در اقامت خود مشکل پیدا کرده‌اند. خبرگزاری ایسنا طی گزارشی نوشته است این پروژه از سال ۲۰۱۱ کلید خورده است.

با این حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز ۱۶ تیرماه از اخراج ۵۰۰ ایرانی از امارات خبر داد و گفت این موضوع مختص به شیعیان مقیم امارات نیست.

این نماینده مجلس دلیل اخراج این شهروندان را مسائل امنیتی این شیخ‌نشین عنوان کرد و گفت: «این مسئله برخلاف آنچه که منتشر شده، موضوع دیگری است؛ دولت امارات در رابطه با مسائل امنیتی خودش نسبت به کنترل امنیتی کشورش، قوانین جدیدی وضع کرده که شامل همه اتباع خارجی مقیم این کشور می‌شود.»

مسعود دانشمند، رئيس اتاق مشترک ايران و امارات، در همین زمینه به خبرگزاری ایسنا گفت امارات «تنها اقامت‌ها را محدود و اقدام به اخراج شرکت‌های بازرگانی غير فعال کرده است.»

به گفته و ی بر اساس قانون جديد امارات متحده عربی اقامت «شرکت‌های بازرگانی غير فعال» در اين کشور لغو می‌شود.

رئيس اتاق مشترک ايران و امارات همچنین حساسیت درباره مذهب شیعه مورد این اخراج‌ها را رد کرده اما در عین حال تایید کرد که سختگیری‌های جدیدی برپایه قوانین تازه امارات بر ایرانی‌ها اعمال شده و مدت اقامت هم کمتر می‌شود.

ایران و امارات گرچه پیش از تحریم‌ها روابط بازرگانی گرمتری داشته‌اند اما ادعای ارضی این شیخ‌نشین همواره یکی از موانع توسعه روابط با تهران بوده است.

امارات در مورد برنامه اتمی، سوریه، بحرین، عراق، لبنان، افغانستان، یمن و شماری دیگر از موضوعات منطقه‌ای با سیاست‌‌های ایران مشکل دارد و این اختلافات هرچند یک بار در بیانیه شورای همکاری خلیج فارس منعکس می‌شود.

امارات پس از «بهار عربی» دهها نفر را با اتهام‌های مختلف امنیتی و سیاسی دستگیر کرده است.
XS
SM
MD
LG