لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۰

۱۰ سال زندان برای متهم به جاسوسی برای ایران در بحرین


دادگاه تجدید نظر بحرین حکم ۱۰ سال زندان یکی از شهروندان این کشور را به اتهام جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی بحرین، دادگاه بدوی این کشور، یک شهروند بحرینی و دو شهروند ایرانی را در سال ۲۰۱۱ میلادی به اتهام جاسوسی برای سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسدارن ایران، به ۱۰ سال زندان محکوم کرده بود.

بنا بر این گزارش، دو شهروند ایرانی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در کویت بودند که به صورت غیابی محاکمه شدند.

این گزارش مدعی شده است که دو دیپلمات ایرانی، شهروند بحرینی را که به خاطر دیدار با بستگان خود به طور مرتب به کویت می‌رفت، به خدمت در آورده بودند.

آنها متهم شده‌اند «در ازای اطلاعاتی نظامی و همچنین اسناد و اطلاعاتی از مراکز حساس در بحرین، از طرفی که برایش جاسوسی می‌کردند، مبالغ نقدی دریافت می‌کردند.»

بنا بر کیفرخواست صادره از سوی دادستانی بحرین، این دو شهروند ایرانی و یک شهروند بحرینی، فعالیت خود را سال ۲۰۰۲ میلادی آغاز کرده و تا سال ۲۰۱۰ ادامه دادند.

روابط ایران و بحرین در پی آغاز اعتراض اکثریت شیعه بحرینی و سرکوب آنها توسط نیروهای امنیتی این کشور، پر تنش شد.

اعتراض‌های شیعیان بحرینی دو سال پیش آغاز شده و تاکنون ۸۰ کشته بر جای گذاشته است.

دو سال پیش هنگامی که حکومت بحرین قصد داشت به حضور خیابانی معترضان پایان دهد، از نیروهای نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک گرفت. عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی، نیروهای خود را به بحرین گسیل کرده که این نیرو‌ها در مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی و مرز‌ها مستقر شدند.

حکومت بحرین بار‌ها ایران را متهم به مداخله در امور داخلی این کشور کرده است. دوم اسفندماه گذشته دولت بحرین از دستگیری یک «هسته تروریستی مرتبط با ایران» خبر داد.

مقام‌های دولتی بحرین سپاه پاسداران را به سازمان‌دهی این هسته، متهم کرده و اعلام کردند که گروه مزبور قصد ترور شخصیت‌های بحرینی و حمله به ساختمان‌های دولتی و فرودگاه بحرین را داشت. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG