لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

کنسرت با طعم مشت


فرزاد طالبی سرپرست جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز سه‌شنبه شانزدهم تیرماه ابراز امیدواری کرد که با سر و سامان دادن به حوزه نظارت و ارزشیابی، بتواند اوضاع موسیقی را در چارچوب سیاست‌های کلی این وزارتخانه بهبود بخشد.

برگزاری کنسرت‌ها در ایران چندماهی است که به یک موضوع بحث‌‌برانگیز میان مقام‌های ایران تبدیل شده، تا جایی که پیروز ارجمند مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد پس از بیان انتقاداتی از عملکرد نیروی انتظامی در این باره، از سمت خود استعفا کرد.

لینک مستقیم


او البته مشغله‌های شخصی را به عنوان علت استعفایش اعلام کرد. حالا فرزاد طالبی سرپرست جدید دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌گوید امیدوار است که بتواند اوضاع موسیقی را بهبود بخشد.

طالبی روز سه‌شنبه در اولین اظهارات خود به عنوان سرپرست دفتر موسیقی گفت در جهت ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌های موسیقایی تلاش خواهد کرد. تلاش‌هایی که البته به گفته او در چارچوب سیاست‌های کلی وزارت ارشاد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر فرزاد طالبی حوزه نظارت و ارزشیابی را نیازمند کار بیشتر دانست و تمرکز روی آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌ها در این باره را از اولویت‌های اصلی دفتر موسیقی برشمرد.

علی‌اصغر رمضانپور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمد خاتمی در این باره می‌گوید: «به نظر می‌آید که امید چندانی به حل مشکل وجود ندارد و احتمالا‌ً همانطور که خبرگزاری مهر تیتر زده، نظارت‌ها در حوزه موسیقی جدی‌تر خواهد شد و فکر می‌کنم کناره‌گیری آقای ارجمند هم بیشتر به این دلیل بوده که آن مذاکراتی که وزیر با نیروی انتظامی داشته، نتیجه آن، چندان خوشایند برای کارشناسان حوزه موسیقی در وزارت ارشاد نباید بوده باشد. برای اینکه با توجه به سخنان آقای صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه به نظر می‌آید که وزارت ارشاد ناگزیر است که عقب‌نشینی بیشتری در این زمینه از خودش نشان دهد به جای اینکه بتواند مشکل را حل کند.»

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته پیش از امضای تفاهم‌نامه‌ای با نیروی انتظامی در این باره خبر داد و گفت در آینده شاهد لغو کنسرت‌ها نخواهیم بود.

اما علی‌اصغر رمضانپور معتقد است که چنین تفاهم‌نامه‌ای هم نخواهند توانست مشکل برگزاری کنسرت‌ها در ایران را حل کند: «واقعیت این است که نیروی انتظامی خودش به تنهایی مغایر با مجوزهای وزارت ارشاد و دستورالعمل‌های وزارت ارشاد عمل نمی‌کند. بلکه نیروی انتظامی به عنوان ضابط قوه قضاییه و ضابط دادستان این کار را انجام می‌دهد و از سخنان مقامات قوه قضاییه چنین برمی‌آید که آنها به آن حدی که حتی در آیین‌نامه به آن اشاره شده یعنی حقی که برای نیروی انتظامی برای تشخیص دادن وقوع جرم در یک محل قایل شدند، فراتر از آن قوه قضاییه مورد نظرش هست و حتی آقای لاریجانی در مورد بعضی از مجوزهایی که وزارت ارشاد داده ایراد وارد کرده. بنابراین به نظر نمی‌آید که مذاکرات آقای جنتی و نیروی انتظامی بتواند حل‌کننده مشکل کنسرت‌ها باشد. مگر اینکه خود وزارت ارشاد در مورد صدور مجوزها هماهنگی بیشتری با نیروی انتظامی یا قوه قضاییه انجام دهد پیش از اینکه مجوزها را صادر کند.»

پیروز ارجمند رئیس پیشین دفتر موسیقی وزارت ارشاد چندی پیش از لغو ۲۰ کنسرت در سال ۹۳ خبر داد. در سال جاری هم تعدادی از کنسرت‌ها از جمله کنسرت گروه مستان در تهران، وحید تاج در رشت و کنسرت کیهان کلهر در تهران هم با وجود صدور مجوز اجرایشان از وزارت ارشاد لغو شدند.

لغو این کنسرت‌ها انتقاد تعدادی از مقام‌های وزارت ارشاد را به دنبال داشت. اما حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی ایران در این باره گفت نیروی انتظامی به وظیفه شرعی خود عمل کرده است.

XS
SM
MD
LG