لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

حمایت دو سناتور یهودی‌تبار از «برجام»


در حالی که مخالفان توافق اتمی ایران معتقدند که ایران اتمی می تواند هولوکاست دیگری را در پی داشته باشد، دو سناتور یهودی‌تبار آمریکایی اعلام کردند که از این توافق حمایت می کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس از واشینگتن، ران وایدن و مایکل بنت، از حزب دموکرات، معتقدند که اگر چه توافق اتمی با ایران خالی از نقص نیست، اما در حال حاضر بهترین گزینه موجود است که می‌تواند مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.

این دو سناتور، که از بازماندگان قربانیان اردوگاه‌های آلمان نازی هستند، معتقدند که اگر آمریکا از این توافق عقب‌نشینی کند از قافله عقب می‌ماند، چراکه سایر کشورها تحریم‌هایشان را بر علیه ایران لغو خواهند کرد و آمریکا فرصتی برای نظارت بر برنامه اتمی نخواهد داشت.

سناتور وایدن و بنت با یادآوری آنچه بر خانواده‌هایشان در اردوگاه‌های آلمان نازی گذشت معتقدند که حفظ امنیت اسراییل و آمریکا بسیار حیاتی است و نباید اجازه داد ایران اتمی، امنیت یهودیان را به خطر اندازد.

آسوشیتدپرس به نقل از سناتور بنت می‌نویسد که در صورت نیاز باید به زور متوسل شد تا ایران را از دستیابی به سلاح اتمی بازداشت.

سناتور وایدن هم معتقد است که ایران به این توافق پایبند نخواهد ماند. به اعتقاد وی، اگر ایران از تعهداتش تخطی کند باید به‌طور جدی با آن کشور برخورد شود.

منتقدان توافق اتمی ایران، برجام، معتقدند که ایران از این توافق برای اهداف خودش بهره‌برداری خواهد کرد و ممکن است موجودیت اسراییل را به خطر اندازد.

در همین رابطه، سناتور تد کروز، از حزب جمهوریخواه، روز سه‌شنبه گفت که ایران اتمی می‌تواند شش میلیون یهودی دیگر را با خطر مرگ مواجه کند.

ماه گذشته نیز، مایک هوکابی، از حزب جمهوریخواه، هشدار داد که ایران اتمی موجودیت اسراییل را تهدید می کند.

هم تد کروز و هم مایک هوکابی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دور بعدی هستند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، نیز چندی پیش ایران را با آلمان نازی مقایسه کرد و گفت که وی با این توافق اتمی مخالف است.

با این حال، موافقان توافق اتمی ایران می‌گویند که در حال حاضر این توافق بهترین گزینه موجود است و می‌تواند مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.

با حمایت ران وایدن و مایکل بنت از برجام، شمار سناتورهای دمکرات در سنای آمریکا که از این توافق هسته ای حمایت می کنند به ۴۲ نفر رسید. به این ترتیب، جمهوریخواهان از اکثریت کافی برخوردار نخواهند بود و نخواهند توانست جلوی تصویب نهایی این توافقنامه هسته‌ای را بگیرند.

XS
SM
MD
LG