لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

تنها «۳۰۰ هزار نفر» از معلولان ایران مستمری می‌گیرند


معاون توانبحشی سازمان بهزیستی ایران می‌گوید از یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول کشور٬ تنها ۳۴۰ هزار نفر آنها مستمری ماهانه دریافت می‌کنند که مبلغ آن نیز رقمی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ریال است.

به گزارش روز پنجشنبه (۲۱ بهمن) خبرگزاری ایرنا٬ حسین نحوی‌نژاد این اظهارات را در آیین بهره‌برداری از مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان جسمی و حرکتی آزادشهر در شرق استان گلستان بیان کرده است.

به گفته وی٬ این ۳۴۰ هزار نفر مستمری بین ۵۳۰ هزار تا یک میلیون ریال دریافت می‌کنند.

نحوی‌نژاد٬ شرایط معلولان ایران از نظر دریافت مستمری را نامناسب دانسته و افزوده «۱۵۰ هزار معلول دیگر نیز در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن هستند.»

آنطور که معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اعلام کرده «تنها ۱۰ درصد از نیازهای معلولان در بودجه سازمان بهزیستی که ۱۵۲ وظیفه دارد، گنجانده می‌شود.»

نحوی‌نژاد همچنین اضافه کرده که سازمان بهزیستی به ازای نگهداری از هر معلول در مراکز توانبخشی روزانه٬ «ماهانه سه میلیون ریال و به مراکز توانبخشی شبانه‌روزی نیز شش میلیون ریال پرداخت می‌کند.»

وی همچنین گفته که قرار است در برنامه ششم توسعه با هماهنگی دولت و مجلس، «از محل حذف یارانه افراد پردرآمد، مستمری معلولان تا سه برابر افزایش یابد.»

معاون توانبحشی سازمان بهزیستی با بیان اینکه سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار نوزاد معلول در کشور به دنیا می‌آید، افزوده که استان گلستان به دلیل ازدواج‌های فامیلی بیشترین تعداد نوزادان معلول را دارد.

پیشتر نیز انوشیروان محسنی بندپی، رئیس بهزیستی اعلام کرده بود که به دلیل اجباری نبودن آزمایش‌های ژنتیک در کشور سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار «نوزاد معلول» در ایران متولد می‌شود.

مسعود حبیبی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران هم گفته در اثر تصادفات جاد‌ه‌های روزانه یکصد نفر به تعداد معلولان در سراسر کشور اضافه می‌شود.

در ایران نه تنها معلولان از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند و از سوی سازمان‌های مربوطه مورد حمایت جدی قرار نمی‌گیرند٬ بلکه برای تردد در سطح شهرها نیز به علت نامناسب بودن گذرگاه‌ها و دشواری استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی٬ با مشکل روبرو هستند.

XS
SM
MD
LG