لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

کاهش شش درصدی قیمت دلار در ایران ظرف یک ماه گذشته


مقايسه نوسانات قيمت دلار از خرداد ماه سال جاری تا روز دوشنبه نشان از افت چشمگير نرخ دلار در مقابل ريال ايران دارد.

بر اساس گزارش سايت‌های اختصاصی نرخ ارز، از جمله سايت مثقال و مظنه، قيمت دلار از حدود ۳۳۰۰ تومان در اوايل خرداد به ۳۱۰۵ تا ۳۱۱۸ تومان در روز دوشنبه رسيده است. اين رقم در روز یکشنبه حدود ۳۱۰۰ تومان بود که نسبت به ماه گذشته تا حدود ۶ درصد کاهش يافته است.

در همين زمينه روزنامه دنيای اقتصاد طی گزارشی خوشبينی به نتايج مذاکرات هسته‌ای را يکی از عوامل موثر در قدرت گرفتن واحد پول ايران در سه هفته گذشته عنوان کرده است.

این روزنامه به نقل از برخی از فعالان بازار می‌نویسد که تعدادی از متقاضيان ارز به اميد کاهش بيشتر قيمت در روزهای آينده، خريد خود را به بعد از مذاکرات هسته‌ای موکول کرده‌اند.

دنيای اقتصاد همچنين شروع ماه رمضان و کاهش سفرهای خارجی ايرانيان و آزاد شدن بخشی از دارايي‌های خارجی ايران را از عوامل کاهش نرخ ارز عنوان کرده است.

بر اساس تفاهم شش ماهه هسته‌ای که از ۳۰ دی ماه پارسال به اجرا گذاشته شد، مقرر شد که چهار ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار از دارايی‌های ايران در خارج برای تهران قابل دسترش شود.

ايران تاکنون شش قسط از اين مبلغ به ارزش سه ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار را دريافت کرده و قرار است ۱.۱ ميليارد دلار نيز تا آخر ماه جاری توسط هند به حساب ايران در بانک مرکزی امارات ريخته شود.

ايران و شش قدرت جهانی هم اکنون بر سر تفاهم بلند مدت هسته‌ای مذاکره می‌کنند. مدت توافق شش ماهه هسته‌ای ۳۰ تيرماه به پايان خواهد رسيد.

روز يکشنبه در کنار افت ۳۵ تومانی دلار، قيمت سکه طرح قديم ۱۲ هزار تومان، طرح قديم ۱۱ هزار تومان، نيم سکه ۷ هزار و ربع سکه ۳ هزار تومان نيز کاهش يافته است، اين کاهش در مجموع به مقدار اندکی در روز دوشنبه نيز ادامه داشته است.

XS
SM
MD
LG