لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

دانش‌آموزان مدارس و زنان در معرض آسیب اعتیاد


یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران از مرگ روزانه ۱۰ نفر بر اثر سوء مصرف مواد خبر داد و افزود سالیانه ده هزار میلیارد تومان لطمات اقتصادی از موضوع اعتیاد متوجه کشور می‌شود.

به گزارش ایلنا خبرگزاری کار ایران، محمدرضا آذرنیا دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران در نشست خبری صبح پنجشنبه ۲۷ خرداد گفت بخشی از مواد اولیه ضروری برای ساخت شیشه از طریق واحدهای صنفی ناصرخسرو تهیه می‌شود که وقتی این مواد در کنار هم قرار می‌گیرند مخدر شیشه را تشکیل می‌دهند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00
لینک مستقیم

به گفته وی به همین دلیل برنامه‌ای برای ساماندهی این خیابان در نظر گرفته شده است.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از شناسایی۱۲ لابراتوار ساخت شیشه در تهران خبر داد و این استان را نهمین استان دارای شیوع اعتیاد در کشور خواند.

آذرنیا همچنین در خصوص نرخ شیوع اعتیاد در مدارس گفت: ۱.۲ درصد نرخ شیوع اعتیاد در این مراکز است که به گفته وی در حال شناسایی دانش‌آموزان درگیر در این بخش هستند تا به وسیله کمیته‌ای که با حضور دانشگاه، آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی تشکیل شده این دانش‌آموزان شناسایی تحت درمان قرار گیرند. وی همچنین از در نظر گرفتن بیمارستان خاصی برای درمان این گروه از دانش آموزان خبر داد.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران سپس به موضوع قاچاقچیان پرداخت و افزود ثروتمندترین قاچاقچی مواد مخدر که تاکنون دستگیر شده است ۱۶۴ کیلو شیشه داشت و شهرکی نیز در شمال کشور به او تعلق داشت.

وی گفت طی دو ماه اخیر ۱۲ میلیارد تومان از حساب یکی از قاچاقچیان مواد مخدر که به اعدام محکوم و حکم درباره وی اجرا شد به حساب خزانه دولت واریز شده است.

به گفته وی در حال حاضر ۱۰۰ ملک مصادره شده و حدود ۶۳۰ خودرو توقیفی و مصادره‌ای در اختیار شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران قرار دارد و تنها در یکی از انبارها ۴۰۰ خودرو مصادره‌ای قرار دارد که بیشتر آنها پورشه و مازراتی هستند.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران همچنین از اقدام این ستاد به فروش اموال مصادر شده قاچاقچیان خبر داد و افزود در حال حاضر ۱۳ واحد مسکونی را پلمپ، ۶۳ خودرو توقیفی و ۵۰ خودرو مصادره‌ای به فروش رسانده شده و همچنین ۶۰ پرونده در حوزه شناسایی هست که اموال متهمین مواد مخدر از مراجع مختلف به صورت رسمی و میدانی شناسایی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ایجاد ۴۴ مرکز بهاران برای بازتوانی معتادان بهبود یافته اظهار کرد: هر یک از این مراکز ۱۵۰ نفر ظرفیت دارد که در حال حاضر ۲۲ مرکز فعال شده و بیش از دو هزار نفر در این مراکز حضور دارند.

سخنان این مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر در حالی منتشر می‌شود که عبدالرضا رحمانی فضلی ، وزیر کشور ده روز پیش در نشستی خبری اعلام کرد سالانه ۶۰۰ هزار نفر در ایران زندانی می‌شوند که ۶۰ درصد آنان جرایمی مرتبط با مواد مخدر دارند.

وزیر کشور ایران، حدود یک ماه پیش، از درخواست آیت‌الله خامنه‌ای برای «اقدامی فوق‌العاده» جهت کاهش اعتیاد خبر داد و این موضوع را یکی از اولویت‌های این وزارتخانه دانست.

وی همچنین پیش از این در پنجم بهمن سال ۹۲ طی نشستی با مداحان کشور از آنان خواست به مبارزه با مواد مخدر کمک کنند.

در همین حال پرویز افشار یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت با اعلام این موضوع که سهم زنان از مجموع معتادان از سال ۸۰ تا ۹۰، دو برابر شده است، آن را زنگ خطری جدی‌ توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان، در بهمن سال گذشته گفته بود که ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG