لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۲

حمله سلفی‌ها به منزل کاردار ایران در قاهره


 سلفی در مقابل خانه نماینده ایران در قاهره
سلفی در مقابل خانه نماینده ایران در قاهره
ده‌ها تن از معترضان اسلامگرای مصری روز جمعه به منزل مجتبی امانی کاردار ایران در قاهره حمله کرده و تلاش کردند وارد خانه او شوند. اما نیروهای امنیتی با مهاجمان مقابله کردند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داده است ده‌ها تن از معترضان وابسته به جریان سلفی، عصر جمعه ۱۶ فروردین مقابل منزل آقای امانی تجمع کرده «و پس از آن در تلاش برای ورود به منزل، اقدام به سنگ پرانی به سمت آن کردند. اما محافظان منزل با استفاده از کپسول‌های اطفای حریق، با مهاجمان مقابله کردند، تا اینکه نیروهای امنیتی سر رسیده و گرداگرد منزل، حلقه امنیتی تشکیل دادند.»

تظاهر کنندگان سلفی در اعتراض به موضع ایران در حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و آنچه «امتداد شیعی در مصر» نامیدند، خواستار اخراج امانی از این کشور شدند.

معترضان همچنین با اسپری، شعارهایی علیه جمهوری اسلامی ایران بر روی دیوار منزل امانی نوشتند.

از سویی مجتبی امانی کاردار ایران در مصر گفت که در جریان این حمله هیچ آسیبی ندیده است. او معترضان سوری را به ایستادن در پشت پرده این حمله متهم کرد.

او درباره این ماجرا گفت که «حدود ۴۰ نفر» در حالی که پرچم‌های معترضان سوریه را در دست داشتند و علیه نزدیکی روابط مصر و ایران شعار می‌دادند، تلاش کردند به منزلش حمله کنند.

امانی ابراز عقیده کرد که این تظاهرات و پیامدهای پس از آن، با هدف ضربه زدن به منافع مصر و ایران صورت گرفته است.

ایران و مصر پس از ۳۴ سال قطع رابطه، روابط گردشگری خود را از سر گرفته اند. شنبه گذشته نخستین گروه از گردشگران ایرانی به مصر رفتند.

اسلامگرایان تندروی مصری به ویژه وابستگان به جریان سلفی می‌گویند که ایرانی‌ها قصد دارند مذهب شیعه را در مصر تبلیغ کنند.

عبد المنعم شحات سخنگوی جنبش دعوت سلفی اسکندریه گفته بود که سلفی‌ها مخالف حضور گردشگران ایرانی در مصر هستند.

او در مصاحبه با شبکه خبری المحور مدعی شده است که مذهب شیعه بر پایه «انتقام» از مذهب سنی بنیانگذاری شده است.

در مقابل هشام زعزوع وزیر گردشگری مصر گفته است که گردشگران ایرانی، هیچ تهدید امنیتی برای مصر نیستند. او تاکید کرده است نگرانی از بابت اینکه ایرانیان گردشگر در مصر قصد صادر کردن انقلاب خود را داشته باشند، ندارد.
XS
SM
MD
LG