لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

شورای نگهبان مصاحبه درباره اعلام تاریخ انتخابات را تکذیب کرد


درحالیکه شورای نگهبان مصاحبه سخنگوی این شورا درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ را تکذیب کرده، خبرگزاری تسنیم به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که این شورا انجام مصاحبه آقای کدخدایی را تکذیب کرده است، نه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را.

در همین حال خبرگزاری‌های صدا و سیما و فارس نیز بدون اشاره به منبع خبری خاصی اعلام کردند که انتخابات ریاست جمهوری آینده ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان ظهر روز چهارشنبه، ۵ مرداد، اعلام کرد که سخنگوی این شورا روز چهارشنبه « هیچ‌گونه مصاحبه‌ای با خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌ها نداشته است».

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

صبح روز چهارشنبه تعدادی از خبرگزاری‌های ایران از جمله خبرگزاری ایسنا به نقل از سخنگوی شورای نگهبان خبر داده بودند که این شورا با پیشنهاد وزارت کشور موافقت کرده است و انتخابات ریاست جمهوری آینده در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش‌ها، عباسعلی کدخدایی گفته بود: «این شورا با بررسی کارشناسانه پیشنهاد وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری، از میان دو گزینه ۲۹ اردیبهشت و ۵خرداد ۱۳۹۶ با برگزاری این انتخابات در ۲۹ اردیبهشت موافقت کرد».

درهمین حال خبرگزاری تسنیم به نقل از «منابع مطلع» اعلام کرد که «آنچه توسط روابط عمومی شورای نگهبان تکذیب شده، زمان برگزاری انتخابات ۹۶ نیست، بلکه این شورا مصاحبه آقای کدخدایی با یک خبرگزاری را تکذیب کرده است».

این خبرگزاری اعلام کرد که خبر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ «صحت دارد» و« احتمالاً فردا به صورت رسمی توسط شورای نگهبان اعلام خواهد شد».

از ششمین انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۷۲ تا کنون انتخابات‌های ریاست جمهوری در خرداد برگزار شده است.

با این حال وزارت کشور پیش از این به دلیل همزمانی ماه رمضان و خرداد ماه ۹۶ پیشنهاد کرده بود که انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت برگزار شود.

وزارت کشور همچنین به شورای نگهبان پیشنهاد کرده است که انتخابات ریاست جمهوری آینده به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شود.

در همین حال محمدحسین مقیمی،معاون سیاسی وزیر کشور، روز دوشنبه اعلام کرده بود که یک سوم امکانات مورد نیاز برای برگزاری انتخابات الکترونیکی موجود است.

وزارت کشورپیش از این نیز پیشنهاد کرده بود که انتخابات مجلس دهم در ۹ کلانشهر ایران به صورت کاملا الکترونیکی برگزار شود اما شورای نگهبان با این پیشنهاد مخالفت کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا سال ۹۶ برگزار می‌شود، و در حالی که نظارت بر بر انتخابات ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است، هیئت منتخب مجلس بر انتخابات شوراها نظارت خواهد کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی،وزیر کشور ایران، روز یکشنبه سوم مرداد اعلام کرده بود که اقدامات رسمی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۹۶، از آذرماه آغاز می‌شود و فضای کشور از نیمه دوم امسال «عملاً انتخاباتی خواهد شد».

در ماه‌های گذشته برخی از رسانه‌های اصولگرا اعلام کرده‌اند که ریاست جمهوری حسن روحانی تنها به یک دوره محدود خواهد شد.

رسانه‌های ایران از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، عزت‌الله ضرغامی، احمد توکلی و قاسم سلیمانی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی نیز درباره احتمال نامزد شدن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده منتشر شده، که واکنش برخی چهره‌های سیاسی را در پی داشته است.

در این زمینه اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، از آقای احمدی‌نژاد به عنوان «یک مهره سوخته» نام برده و علی مطهری، نماینده تهران، نیز گفته است که او پیش از نامزد شدن «باید محاکمه شود».

XS
SM
MD
LG