لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۵

دور دوم انتخابات مجلس؛ تنش‌های کلامی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان


قرار است دهم اردیبهشت ۱۳۶ داوطلب نمایندگی مجلس برای کسب ۶۸ کرسی به رقابت بپردازند
قرار است دهم اردیبهشت ۱۳۶ داوطلب نمایندگی مجلس برای کسب ۶۸ کرسی به رقابت بپردازند

دو روز مانده به دومین دور انتخابات مجلس، تنش‌ها و جدال‌های لفظی میان جناح‌های رقیب افزایش یافته است. لیست نامزدهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان تحت عنوان «لیست امید» منتشر شده و طبعا واکنش اصولگرایان را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل سخنگوی «ائتلاف‌ اصولگرایان» ضمن رد پیروزی «قاطع» اصلاح‌طلبان در مرحله اول انتخابات مجلس روز دوشنبه ششم اردیبهشت، اعلام کرد که مدعیان پیروزی در انتخابات مجلس «همان کسانی هستند که در انتخابات سال ۸۸ پا روی قانون گذاشته و عده‌ای را به تخریب اماکن عمومی دعوت و تشویق کردند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:49 0:00
لینک مستقیم

ائتلاف اصولگرایان گفته است از همان نامزدهایی حمایت می‌کند که در مرحله اول از آنها حمایت می‌کرد و حالا به مرحله دوم راه یافته‌اند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، هم که در مقاطع خاص سیاسی اقدام به انتشار پیام‌هایی مکتوب یا ویدیویی می‌کند این بار نیز با انتشار پیامی در وب‌سایت شخصی‌اش، با تاکید بر «حساسیت و اهمیت» دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، خواستار حمایت رای‌دهندگان از نامزدهایی شد که دولت حسن روحانی را یاری کنند.

هرچند هنوز منبع مستقلی آمار دقیق تعداد نامزدهای اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل را که موفق به راهیابی به مجلس در دور اول شده‌اند را منتشر نکرده ولی به گفته حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، ۷۱ کرسی در اختیاراصولگرایان است و ۲۳ نفر مستقل هستند.

از سوی دیگر برخی اصولگرایان نیز خود را پیروز این انتخابات خوانده‌اند.

تنش‌ها میان جناح‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اصلاح‌طلبان روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت نسبت به تلاش نامزدهای خارج از فهرست امید برای کسب رای هشدار داد.

به گزارش ایسنا روابط عمومی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاحطلبان با صدور اطلاعیه‌ای نوشت: «برخی از نامزدهای خارج از فهرست امید، با استفاده از لوگو و عنوان گام دوم و فهرست امید و انتشار تصاویر شخصیت‌های اصلاح‌طلب در حمایت از خود، سعی در انتشار اطلاعات نادرست دارند».

این روابط عمومی از مردم خواست برای اطلاع از فهرست امید به وب‌سایت و کانال اطلاع‌رسانی گام دوم مراجعه کنند. احسان مهرابی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی ساکن آلمان در مورد این حرکت نامزدهای غیر اصلاح‌طلب به رادیو فردا می‌گوید که چنین روشی پیش از این هم در چند دوره انتخابات سابقه داشته و یک ترفند انتخاباتی محسوب می‌شود.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند سال گذشته برگزار شد که بر اساس نتایج آن وضعیت ۲۰۷ حوزه نمایندگی مشخص شد. اما براساس آمار منتشر شده از سوی وزارت کشور ۶۸ کرسی مجلس همچنان خالی ماند که هم اکنون قرار است ۱۳۶ داوطلب نمایندگی مجلس در ۲۱ استان و ۵۵ حوزه انتخابیه سراسر کشور برای کسب آن‌ها به رقابت بپردازند.

بسیاری معتقدند این کرسی‌های باقی‌مانده نقش مهمی در ترکیب آینده مجلس دارد.غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس نهم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است « این ۲۰ درصد دقیقاً همان کرسی‌هایی است که سرنوشت مجلس دهم را مشخص می‌کند».

اما مهدی مهدوی آزاد تحلیلگر مسائل سیاسی ایران ساکن آلمان که مجلس دهم را فاقد توان در ایجاد تحولات شگرف می‌داند در عین حال تاکید می‌کند که نقش غیرقابل انکاری در ادامه سیاست‌های دولت حسن روحانی – مخصوصا سیاست‌های خارجی و سنگ‌اندازی‌ یا حمایت از وی دارد و همین باعث می‌شود که انتخابات روز جمعه یک نقطه سرنوشت‌ساز باشد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات وزارت کشور ، دومین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی ، روز جمعه دهم اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG