لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

دیدار سومین وزیر خارجه اروپایی از تهران


وزرای خارجه ایران و بلژیک در تهران- عکس از خبرگزاری فارس
وزرای خارجه ایران و بلژیک در تهران- عکس از خبرگزاری فارس
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديديه ریندرز، وزير خارجه بلژيک روز يکشنبه در تهران درباره نتايج مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه پنج بعلاوه يک ابراز اميدواری کرد و گفت اين مذاکرات می‌تواند به اعتمادسازی بين تهران و غرب کمک کند.
آقای ریندرز روز يکشنبه با حسن روحانی، رييس‌جمهوری ايران هم ديدار کرد.
او سومين وزير خارجه يک کشور اروپايی است که در طی دو ماه گذشته از ايران ديدار کرده است.
پيش از اين اما بونينو، وزير خارجه ايتاليا و کارل بيلدت، وزير خارجه سوئد از ايران ديدن کرده بودند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:28 0:00
لینک مستقیم

ديدار وزرای خارجه سه کشور اروپايی از تهران به‌دنبال توافق اوليه هسته‌ای ايران و گروه پنج بعلاوه يک در پاييز گذشته و لغو بخشی از تحريم‌ها عليه ايران صورت گرفت.
حسين عليزاده، ديپلمات مستعفی و تحليلگر مسايل ايران سفر سه وزير خارجه کشور اروپايی به ايران در وضعيت کنونی را به روابط ايران و اتحاديه اروپا در زمان محمود احمدی‌نژاد مقايسه می‌کند و می‌گويد:« در دوران هشت ساله آقای احمدی‌نژاد هيچ سفر دوجانبه اروپايی صورت نگرفت اما در حال حاضر ترافيکی در سفرهای مقام‌های اروپايی به ايران مشاهده می‌کنيم. خصوصا اينکه ايران به طور سنتی روابط تجاری زيادی با اتحاديه اروپا داشته اما بر اثر تحريم‌ها اين وضعيت به وخامت گراييده بود. اين سفر مسلما با اهداف اقتصادی انجام می‌شود که اگر تحريم‌ها کاهش پيدا کند، کشور بلژيک هم می‌تواند به منافع خود در تهران دسترسی پيدا کند. در زمان احمدی‌نژاد هم منافع اقتصادی بود اما زبان مشترک بين اتحاديه اروپا و ايران مشاهده نمی‌شد. اين زبان مشترک در محتوای سياست تعامل سازنده که شعار سياست خارجه آقای روحانی به مديريت محمدجواد ظريف است، اين فضا را بوجود آورده که مذاکرات با اتحاديه اروپا بهتر شود.»
محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران ظهر يکشنبه در نشست خبری مشترک با وزير خارجه بلژيک به تاريخ طولانی روابط ايران با بلژيک اشاره کرد و گفت درهای ايران به روی تجارت با دنيا باز است و همه دوستان اروپايی ايران بايد بدانند که محيط خوب و شرايط ثابتی برای سرمايه‌گذاری در اين کشور فراهم شده است.
وزير خارجه ايران گفت در ديدار با آقای ریندرز بحث‌های خوبی در مورد روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و بين‌الملل از جمله مساله هسته‌ای ايران انجام شده است.
او گفت جو بين‌المللی مساعد است و فکر می‌کند ايران بتواند از طريق مذاکره هرگونه عذر و بهانه برای ادامه تحريم‌ها را از بين ببرد.
ديديه ریندرز در کنفرانس خبری مشترک با وزير خارجه ايران گفت درباره وضعيت حقوق بشر ايران از جمله اعدام، آزادی بيان و حقوق زنان هم با مقام‌های ايرانی گفت‌وگو کرده است.
وزير خارجه بلژيک گفت درباره تمام اين مسايل ما خواستار ديالوگ باز و صريح هستيم. او همچنين بدون اشاره به جزييات اعلام کرد که نماينده ويژه اتحاديه اروپا در زمينه حقوق بشر از ايران بازديد خواهد کرد.
حسين عليزاده، ديپلمات مستعفی درباره رويکرد دولت روحانی به مساله حقوق بشر می‌گويد: «تحريم‌هايی که بر ايران اعمال شده صرفا تحريم‌ها به‌دليل برنامه هسته‌ای نيست. بخشی از تحريم‌ها بدليل بحران سوريه بر ايران تحميل شده و برخی هم بدليل نقض حقوق بشر فاحش در ايران. لذا دولت آقای روحانی به اين مساله توجه دارد که رفع کامل تحريم‌ها فقط به حل مساله پرونده هسته‌ای بستگی ندارد.»
حسين عليزاده همچنين می‌گويد: «آقای ظريف بعنوان کسی که کار سياست خارجه را بسيار خوب تجربه کرده می‌داند که حقوق بشر نرم بين‌المللی است و اختياری نيست. نه تنها وزير خارجه بلژيک بلکه وزير خارجه سوئد هم که پيشتر به ايران سفر کرده بود، درباره وضعيت حقوق بشر بحث مفصلی با وزير خارجه ايران داشت. منطقی است که آقای ظريف چراغ سبزی هم نشان داده باشد اما مشکل اينجاست که قوه قضاييه به هيچ‌کس پاسخگو نيست و اين بار فقط بر دوش دولت آقای روحانی می‌افتد.»

حمله به ساختمان رايزن فرهنگی ايران در بيروت از ديگر مسايلی بود که در اين کنفرانس خبری به آن اشاره شد. وزير خارجه ايران گفت در گفت‌وگو با ديديه رندر به او گفته که اين موضوع تنها مربوط به منطقه خاورميانه نيست و بايد در سطح بين‌المللی با آن برخورد شود.
ديديه رندر، وزير خارجه بلژيک روز دوشنبه تهران را ترک می‌کند.
XS
SM
MD
LG