لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۲

وعده کمک مالی سپاه به تراکتورسازی


اظهارات فرمانده سپاه عاشورا در جشن باشگاه تراکتورسازی تبریز، بازتاب چشمگیری در سایت‌ها و رسانه‌های ورزشی پیدا کرده است.

سخنان سردار پورجمشیدیان فرمانده سپاه عاشورا در سایت باشگاه تراکتورسازی نیز منعکس شده است. مراسمی که به خاطر نایب قهرمانی در لیگ بر‌تر و راهیابی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده برگزار شد.

بیش از ۵ هزار نفر از نزدیک نظاره گر جشن صعود تراکتورسازی بودند و به خاطر گنجایش محدود، عده زیادی از هواداران باشگاه موفق به ورود نشدند.

پورجمشیدیان در این مراسم گفته است: «با راهیابی تراکتورسازی به لیگ قهرمانان، خواست رئیس جمهور محقق شد و این موضوع موجب افتخار و سربلندی ما شده. آسیایی شدن تراکتورسازی خواسته رئیس جمهور از ما بود. تلاش فراوانی انجام دادیم تا با تامین منابع لازم و رفع مشکلات و موانع، این تیم بتواند به موفقیت دست یابد.»

او همچنین از دولت و رئیس جمهور درخواست کرد به تراکتورسازی نیز مثل تیم‌های پرسپولیس و استقلال توجه شود. این در حالی است که اکثر تیم‌های فوتبال ایران، به دو بخش نظامی یا دولتی تقسیم می‌شوند و هیچ تیمی از حمایت مالی یکسان هر دو نهاد یادشده برخوردار نیست.

از طرفی، اصرار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر علنی شدن حمایت این ارگان از باشگاه پرطرفدار تراکتورسازی نیز کم سابقه است.

سپاه، حتی تیم‌های ارگانی خودش مانند فجرسپاسی شیراز یا پیش از آن تیم‌هایی مثل فتح، فجر و نصر تهران را نیز با چنین صراحتی، پشتیبانی نکرده بود.

نظامی‌ها علیه نظامی‌ها

پورجمشیدیان در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «کسانی که عالمانه و عامدانه مشکلاتی را به تراکتور نسبت می‌دهند تا موفقیت‌های تیم و عملکرد خوب مدیریتی را زیر سئوال ببرند، یقیناً خودشان دارای مشکل هستند.»

مروری بر اظهارنظرهای گلایه آمیز نسبت به تراکتورسازی، نشان می‌دهد که پیکان انتقادات به سمت این باشگاه در طول فصل یازدهم لیگ بر‌تر، از سوی تیمهای نظامی نشانه گرفته شده بود!

مسئولین باشگاه‌هایی مثل ملوان بندرانزلی که تحت حمایت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، یا فجر سپاسی شیراز که تیم ارگانی سپاه است، همواره نسبت به جذب بازیکنان سرباز از سوی تیم تراکتورسازی گله‌مند بودند.

آنها می‌گفتند این تیم چنانچه از نامش پیداست، صنعتی است و مطابق مقررات فقط تیم‌های نظامی مثل فجر سپاسی شیراز، ملوان بندرانزلی یا نیروی زمینی تهران حق جذب بازیکنان مشمول را دارند.

اما تراکتورسازی با استناد به حضور سپاه پاسداران در جمع مالکین باشگاه، موفق شد ستاره‌های لیگ بر‌تر مانند احسان حاج صفی و قاسم حدادی فر از ذوب آهن اصفهان یا میلاد فخرالدینی از مس کرمان را به خدمت بگیرد.

محمد حسین جعفری مدیرعامل فعلی و ناصر شفق مدیرعامل سابق باشگاه نیز از کادر سپاه پاسداران هستند.

بر همین اساس، فرمانده سپاه عاشورا خطاب به هواداران باشگاه تراکتورسازی گفته است: «سردار محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران به من دستور دادند تا سلام ایشان را به هواداران تراکتورسازی ابلاغ کنم. ما امسال کمک‌های نقدی و غیر نقدی به باشگاه را تا سقف ۸ میلیارد تومان اختصاص خواهیم داد و تیم را تنها نخواهیم گذاشت.»

تداوم حمایت سپاه از تراکتورسازی

پورجمشیدیان در حضور استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه همواره از حامیان تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز است، گفت: من اعلام می‌کنم که حمایت سپاه از تیم تراکتورسازی ادامه خواهد داشت و این را هم می‌گویم که سردار جعفری، اعضای کادرفنی و بازیکنان تیم را هرگز تنها نخواهم گذاشت.

فرمانده سپاه عاشورا یادآور شد: «در کنار حمایت‌های سپاه، موسسه جوانان خیر نیز که ۳۰ درصد از سهام باشگاه تراکتورسازی را دارد حتماً از تیم فوتبال این باشگاه حمایت مالی خواهد داشت.»

به این ترتیب مشخص شد که غیر از هشت میلیارد تومان اهدایی از طرف سپاه، موسسه‌ای که گرداننده تراکتورسازی است نیز حامی این تیم خواهد بود.

در وب سایت موسسه‌ قرض‌الحسنه جوانان خیّر، بدون اشاره به منابع مالی یا نحوه ارتباط این موسسه با سپاه پاسداران، در بخش معرفی آمده است این موسسه علاوه بر انجام امور سازمانی خود، «تقویت بنیه‌ اقتصاد خانواده‌ها و دستگیری از نیازمندان را در دستور کار خود قرار داده تا سنت حسنه رسول اکرم را در جامعه جاری سازد.»

غیر از اداره باشگاه تراکتورسازی یا مشارکت در برنامه‌های قرآنی، عزاداری یا احسان عاشورا، فعالیت‌های دیگری نیز در سوابق این موسسه مذهبی وجود دارد که صد‌ها میلیون تومان هزینه در بر داشته و نمونه‌هایی از آن در ادامه آمده است.
* احداث و بازسازی حوزه‌های علمیه
* ساخت و تجهیز مساجد و مصلی‌ها
*یک میلیارد تومان وام بدون بهره به مصلی امام در تبریز
* خرید ساختمان برای مجمع طلاب آذربایجانی
این موسسه همچنین در بخش تاریخچه، تاکید می‌کند که در قم، سابقه برطرف کردن بحران مالی موسسه جوانان پیرو ولایت را دارد.
بازپرداخت بدهی‌های هنگفت موسسه مالی – اعتباری ورشکسته «مولی الموحدین» هم از سوابق مالکان باشگاه تراکتورسازی تبریز است.
XS
SM
MD
LG