لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

مجلس به ممنوعیت بهره‌برداری تجاری از چوب جنگل‌های شمال رای داد


جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان
جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان

نمایندگان مجلس بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال ایران را ممنوع کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ مجلس ایران روز پنجشنبه،۲۳ دی، با رای به ماده ۴۸ لایحه برنامه ششم توسعه «هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های شمال کشور از ابتدای سال چهارم برنامه» را ممنوع کرد.

براساس این مصوبه «دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد» هم نخواهد بود.

این ماده همچنین دولت را موظف کرده که «نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه ششم به اتمام نمی‌رسد، طبق قانون اقدام کند.»

طبق تبصره یک این ماده، جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف «بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سر پا، افتاده، لاپی و آفت‌زده غیرقابل احیاء» تنها با مجوز سازمان جنگل‌ها مجاز است.

تبصره دو این ماده همچنین برداشت درختان جنگلی در جهت اجرای طرح‌های عمرانی مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری را بلامانع اعلام کرده است.

نمایندگان مجلس، هشتم دی ماه نیز در جریان بررسی جزییات برنامه ششم توسعه دولت را موظف به احیای ۸۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های کشور طی برنامه ششم توسعه کرده بودند.

براساس اعلام مقام‌های مسئول در ایران٬ در ۴۰ سال گذشته بيش از ۳۰ درصد از پوشش جنگلی کشور به دليل تخريب و بهره‌برداری بی‌رويه از بين رفته است.

بر اساس آمار‌های موجود ۴۰ سال پيش حدود ۱۸ ميليون هکتار جنگل در ايران وجود داشت، اما امروزه پوشش جنگلی کشور به حدود ۱۲ ميليون هکتار کاهش يافته است.

این آمار سال ۱۳۸۸ از سوی کاظم نصرتی٬ رئيس جامعه جنگل‌بانی اعلام شده بود.

آقای نصرتی از تخريب جنگل‌ها و قاچاق چوب، توسعه بی‌رويه اراضی کشاورزی به عنوان اصلی‌ترين دلايل کاهش ۳۱ درصدی پوشش جنگل در ایران نام برده بود.

وی پيشتر نيز در مورد گسترش بيابان در ايران هشدار داده و آن را ناشی از آبياری بيش از حد زمين‌های کشاورزی دانسته بود.

بهره‌برداری بيش از حد از جنگل‌های شمال با هدف توليد چوب و نيز فرسايش خاک٬ اين جنگل‌ها را در معرض نابودی تدريجی قرار داده است.

دی ماه امسال هادی کیادلیری٬ رئیس انجمن علمی جنگل کشور از نابودی جنگل‌های هیرکانی ظرف یکی دو دهه آینده، در صورت عدم رسیدگی به این جنگل‌ها خبر داده بود.

خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، ‌مراتع و آبخیزداری هم چندی پیش از کاهش ۳۴ درصدی بهره‌برداری از جنگل‌های کشور به نسبت سال ۹۱ سخن گفت.

ایران بالغ بر ۱۴ میلیون هکتار اراضی جنگلی دارد که دو میلیون هکتار از آن موسوم به جنگل‌های هیرکانی، در شمال ایران در حاشیه دریای خزر قرار دارد.

XS
SM
MD
LG