لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

ادامه قطعی گاز در ایران به‌رغم افزایش تولید


 سواد کوه در استان مازنداران
سواد کوه در استان مازنداران

در حالی که ظرفیت تولید گاز ایران در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی تا ۳۸ درصد افزایش یافته است، با این حال، ورود موج جدید سرما به کشور، مصرف گاز خانگی را با سرعت و به میزان چشمگیری افزایش داده است.

به‌طوری که روز چهارشنبه مصرف گاز خانگی به ۴۸۰ میلیون متر و روز پنجشنبه به ۵۳۰ میلیون متر مکعب رسیده است. از دو روز گذشته استان مازندران با قطعی گاز مواجه شده است.

این در حالی است که اوایل هفته جاری شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز خانگی را ۴۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرده و پیش‌بینی کرده بود که در روزهای آتی این رقم به ۴۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران روز پنجشنبه ۴ آذرماه اعلام کرد که هم‌اکنون دمای ۲۶ استان زیر صفر درجه است و مصرف گاز نیز «رکورد» ۵۳۰ میلیون متر مکعب را زده است.

با این حال وی در گفت‌وگو با شانا گفت که فشار شبکه گاز شهرهای آمل، بابل و بابلسر در استان مازندران هم‌اکنون افزایش یافته و کارکنان صنعت گاز در حال وصل گاز مشترکان هستند.

اوج گرفتن مصرف گاز خانگی به رقم ۵۳۰ میلیون متر مکعب یک رکورد تاریخی برای ایران است. رکورد قبلی در زمستان سال گذشته حدود ۴۹۶ میلیون متر مکعب بود.

در موضوع به‌ویژه مازندران ظاهرا شرکت ملی گاز انتظار اوج گرفتن مصرف خانگی تا این حد را نداشت تا با ترکمنستان پیرامون افزایش خرید گاز مذاکره کند. بخشی از نیازهای مصرفی مازندران از واردات گاز ترکمنستان تامین می‌شود. ایران سال گذشته واردات گاز از ترکمنستان را دو برابر کرد و به رقم ۹ میلیارد متر مکعب رساند، اما بنا به گفته مقامات ایران، واردات گاز از همسایه شمالی در نیمه اول سال جاری نصف شده بود، چرا که «با افزایش تولید داخلی، نیاز ضروری برای گاز ترکمنستان وجود ندارد».

البته ایران در سال جاری پنج ایستگاه جدید تقویت فشار گاز نیز راه‌اندازی کرده بود و فاز ۱۹ پارس جنوبی نیز اخیرا به تولید زودهنگام رسید، اما ظاهرا شتاب کاهش دما بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است و اظهارات بوجارزاده نیز نشان می‌دهد که شرکت گاز مصمم به تامین گاز این منطقه با افزایش فشار شبکه و تولید داخلی است.

مصرف خانگی گاز ایران در بهار و تابستان، سه برابر کمتر از پاییز و زمستان است. برای نمونه، بر اساس آمارهای رسمی وزارت نفت، متوسط مصرف روزانه خانگی گاز در پنج ماه اول سال تنها ۱۶۴ میلیون متر مکعب در روز بوده است و بخش نیروگاهی، صنایع و پتروشیمی‌ها نیز به ترتیب ۲۰۱ میلیون، ۸۹ میلیون و ۴۹ میلیون متر مکعب گاز دریافت کرده اند.

با این حساب، اوج گیری مصرف گاز خانگی تحویل گاز به بخش‌های یاد شده را به شدت در تنگنا قرار می‌دهد.

در پنج ماه ابتدایی سال، تولید گاز ۵۸۷ میلیون متر مکعب بود که نسبت به دور مشابه سال ۹۲ حدود ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد. البته تولید گاز ایران در فصول سرد سال افزایش می‌یاید، چرا که عملیات تعمیر و نگهداری سکوهای تولید، تجهیزات پالایش و انتقال گاز معمولا تا مهرماه تمام می‌شود و شرکت گاز آماده فعالیت با حداکثر ظرفیت می‌شود.

برای نمونه محمد مشکین‌فام مدیر شرکت نفت و گاز پارس روز چهارشنبه اعلام کرد که هم‌اکنون پارس جنوبی با ظرفیت ۴۶۰ میلیون متر مکعب در روز فعالیت می‌کند. در حالی که این رقم در نیمه اول سال به‌طور متوسط روزانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب بود. در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، ایران ظرفیت تولید گاز از این میدان عظیم گازی را نزدیک به ۲۰۰ میلیون متر مکعب افزایش داد و انتظار می‌رود تا پایان سال ظرفیت تولید به رقم بالای ۵۲۰ میلیون متر مکعب برسد.

البته در همین دوره زمانی بیش از ۳.۶ میلیون خانوار جدید نیز به شبکه گاز وصل شده‌اند و هم‌اکنون ۹۰ درصد خانوارهای ایرانی به گاز دسترسی دارند.

بخش خانگی ایران اگرچه در نیمه اول سال نیاز کمی به گاز دارد، اما در مجموع، سالانه نیمی از کل گاز شیرین تولیدی کشور را مصرف می‌کند.

XS
SM
MD
LG