لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

ثروتی که موشک‌های ایران نصیب شرکت‌های اسلحه‌سازی کرد


سامانه پدافند موشکی
سامانه پدافند موشکی

نشریه فارین پالیسی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۵ نوشته عزم باراک اوباما برای دستیابی توافق با ایران، ثروت‌ بادآورده‌ای را نصیب شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکایی کرده است.

به نوشته فارین پالیسی از آنجا که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعتمادی به این توافق ندارند و ظرفیت موشک‌های بالیستیک ایران هم در این توافق دست‌نخورده باقی‌ مانده، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس خرید‌های تسلیحاتی خود را سرعت بخشیده‌اند و بازار سامانه‌های پدافندی بیش از پیش داغ شده است.

فارین پالیسی می‌افزاید اگر هم توافق هسته‌ای حاصل نشود، کشورهای عرب خلیج فارس احتمالا به خریدهای میلیاردی خود ادامه خواهند داد و شرکت‌های اسلحه‌سازی از این بابت نگرانی ندارند.

شرکت اسلحه‌سازی لاکهید مارتین، اعلام کرده قصد دارد ۲۰ درصد فروش خارجی خود را تا آخر ۲۰۱۵ افزایش دهد. بخش عمده‌ای از این تسلیحات، سامانه‌های دفاع موشکی خواهد بود که نزدیک به نیمی از آن به متحدان آمریکا در خاورمیانه، آسیا و اروپا فروخته خواهد شد.

طی چند سال گذشته امارات دو سامانه ضد موشک تاد از لاکهید مارتین به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

قطر و عربستان هم به دنبال دستیابی به سامانه‌های موشکی متحرک و رادارهای ساخت شرکت ریتئون برای این سامانه‌ها هستند.

برآوردها حاکی از آن است که ۱۰ درصد از درآمد ۲۳ میلیارد دلاری شرکت ریتئون از صادرات به کشورهای خاورمیانه به دست‌ آمده است. این شرکت سامانه‌های ضدموشک پاتریوت را به ارزش میلیاردها دلار به اسرائیل، عربستان سعودی، کویت، قطر و امارات متحده عربی فروخته است. این فروش‌ها با قراردادهای هنگفت نگهداری و به‌روز‌رسانی سامانه‌ها همراه بوده است. همین امسال عربستان یک قراداد ۲ میلیارد دلاری برای خرید سامانه‌های پاتریوت با شرکت ریتئون امضا کرد.

روزنامه وال‌استریت جورنال هم با اشاره به مذاکرات هسته‌ای به سابقه اعتمادسازی میان تهران و واشینگتن پرداخته و تماس‌های محرمانه به وساطت کشور عمان را مورد توجه قرار داده است.

به نوشته وال‌استریت جورنال ایران در اواخر سال ۲۰۰۹ فهرستی از درخواست‌هایش را برای محک زدن باراک اوباما در اختیار آمریکایی‌ها قرار داد که یکی از آنها آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و دیگر کشورها بود.

برپایه این گزارش این درخواست‌ها که از طریق سلطان قابوس پادشاه عمان به اطلاع آمریکایی‌ها رسانده شد. از جمله خواسته‌ مقام‌های ایران، قرار دادن برخی گروه‌های اپوزیسیون در فهرست سیاه آمریکا و افزایش صدور ویزای آمریکا برای دانشجویان ایرانی بود. در نهایت به گفته مقام‌هایی که وال‌استریت جورنال به‌ آنها استناد کرده، شماری از این خواسته‌ها از سوی واشینگتن برآورده شد: از جمله آزادی چهار ایرانی در آمریکا و بریتانیا.

این تماس‌ها و ملاقات‌های پنهان راه را برای مذاکرات اتمی جهت حل‌وفصل پرونده اتمی در سال ۲۰۱۳ هموار کرد. ملاقات‌های پنهانی میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی سه‌سال پیش از سال ۲۰۱۳ در مسقط پایتخت عمان آغاز شده بود.

وال‌استریت جورنال به مخالفان و موافقان توافق هسته‌ای با ایران در کاخ سفید اشاره می‌کند.

به باور برخی از مقام‌های آمریکایی توافق هسته‌ای می‌تواند ایران را معتدل کرده و آن را متمایل به غرب کند؛ برخی از مقام‌های آمریکایی معتقدند که توافق موضع حسن روحانی رئیس جمهور ایران را مستحکم می‌کند.

این روزنامه می‌افزاید برخی دیگر در دولت اوباما همانند کشورهای عرب و اسرائیل این توافق را باج‌دهی به ایران برای کند کردن موقت برنامه هسته‌ای در برابر لغو تحریم‌ها می‌دانند.

موافقان توافق در کاخ سفید اما معتقدند که تعامل با ایران طی شش سال گذشته تنش میان دو کشور را کم کرده و راه را برای همکاری‌های احتمالی آینده گشوده است؛ برای نمونه مقابله با حکومت اسلامی یا همان داعش.

وال استریت جورنال با اشاره به پیام‌های نوروزی باراک اوباما و تماس تلفنی او با حسن روحانی همتای ایرانی‌اش در سال ۲۰۱۳ و نامه‌هایش به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و جواب متقابل وی نوشته که آمریکا در نوامبر ۲۰۱۰ گروه جندالله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد؛ گروهی که مسئول کشته شدن صدها تن در حمله به مساجد شیعیان و اماکن نظامی بوده است.

یک اقدام اعتمادساز دیگر آمریکا به نوشته این روزنامه ایجاد سفارت مجازی آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای ایرانیان جهت سهولت در اعطای ویزا و تبادلات دانشجویی بوده است. گرچه آمریکایی‌ها ارتباط سهولت در صدور ویزا را با درخواست‌های ایران را رد کرده‌اند.

به نوشته وال استریت جورنال در دوره اوباما شمار دانشجویان ایرانی در آمریکا دو برابر شده و به ۱۰ هزار نفر رسیده است.

روزنامه واشینگتن پست هم نوشته که مذاکرات هسته‌ای در مهلت‌ تعیین شده دهم تیر به نتیجه نمی‌رسد و گفت‌وگوها برای حصول نتیجه به پس از این تاریخ کشیده می‌شود.

این روزنامه همچنین بازگشت ظریف به تهران را مورد توجه قرار داده و نوشته است هنوز دو اختلاف اساسی باقی مانده، یکی ضرب‌آهنگ لغو تحریم‌ها و دیگری میزان دسترسی‌ بازرسان.

واشینگتن پست می‌افزاید محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از عزیمت به تهران روز یکشنبه به مدت ۲۰ دقیقه با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو داشت. به نوشته این روزنامه غیبت ظریف تا روز سه‌شنبه، به ارائه پیشنهادات ۱+۵ به دستگاه رهبری ایران، تعبیر شده است.

واشینگتن پست یادآوری کرده که رهبر ایران، هفته گذشته خطوط قرمز مذاکرات را مشخص کرده: لغو تحریم‌ها در روز توافق، ممنوعیت دسترسی بازرسان آژانس به اماکن نظامی و دیگری تعیین دوره زمانی ۱۰ ساله یا بیشتر برای توافق؛ نویسنده این روزنامه نوشته که مشخص نیست که این خطوط قرمز ترفندی در مذاکرات برای امتیازگیری باشد یا اینکه ایران واقعا می‌خواهد در چارچوب همین خطوط قرمز حرکت کند.

این روزنامه نوشته است در طول مذاکرات، آمریکایی‌ها، وضعیت زندانیان آمریکایی در ایران را بارها پیش کشیده‌اند: امیر حکمتی، کشیش سعید عابدینی، جیسون رضاییان خبرنگار واشینگتن پست و رابرت لوینسون مامور سابق اف‌بی‌آی که ناپدید شده است.

روزنامه واشینگتن تایمز در مطلبی وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد توجه قرار داده و نوشته وضعیت زنان و کودکان در حالی‌که مذاکرات ادامه دارد، در دوران حسن روحانی وخیم‌تر شده است.

این روزنامه اسیدپاشی‌های اصفهان و اعدام متهمان زیر سن قانونی را یکی از شاخص‌های بدتر شدن وضع حقوق بشر دانسته است.

واشینگتن تایمز، به گزارش بان گی مون دبیر کل سازمان ملل اشاره کرده و آورده است امسال دست کم ۱۶۰ کودک زیر حکم اعدام هستند.

با استناد به گزارش عفو بین‌االملل واشینگتن تایمز نوشته است که سال گذشته دست‌کم ۲۸۹ نفر در ایران اعدام شدند که ایران را پس از چین در رتبه دوم قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG