لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

روزنامه هندی: امضای توافقنامه انتقال پول نفت صادراتی ایران به عمان


سلطان قابوس در سفر به تهران
سلطان قابوس در سفر به تهران
روزنامه «ایندین اکسپرس» چاپ هند طی گزارشی که سه‌شنبه ۲۳ مهرماه منتشر کرد، از توافق ایران و عمان برای انتقال پول نفت صادراتی دولت ایرانبانک‌های عمان خبر داد.

این گزارش بر اساس منابعی که نامی از آنها برده نشده، می‌گوید که ایران و عمان توافقنامه محرمانه‌ای امضا کرده‌اند که بر اساس آن دولت تهران مجوز قانونی جمع‌آوری طلب‌های نفتی ایران از کشورهای مشتری نفت خود از جمله هند را به عمان داده است.

برپایه ادعای این روزنامه توافقنامه موسوم به «همکاری‌های مالی» میان تهران و مسقط همچنین این اختیار را به عمان می‌دهد که از دارایی‌های منتقل شده به این کشور، برای تامین مالی واردات غذا، محصولات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی ایران استفاده کند.

این روزنامه مدعی است که عمان توافق کرده که ضمانت انتقال بدون مشکل دارایی‌های ایران به حساب‌های بانک‌های معتبر این کشور را بر عهده گیرد و ایران را مطمئن کند که این دارایی‌ها بعد از انتقال به عمان تحت تاثیر تحریم‌ها، بایکوت و مسدود شدن یا مصادره توسط مقامات قضایی، اجرایی یا هر مشکل دیگری توسط طرف‌های ثالث قرار نگیرد.

برپایه این گزارش ماه گذشته عمان از دولت هند خواسته است که پرداخت‌های پول نفت وارداتی از ایران را از طریق بانک‌های عمان انجام دهد و پیشنهاد داده است که برای شروع کار مبلغ صد میلیون دلار به بانک‌های عمان انتقال یابد تا عملکرد سیستم پیشنهادی ارزیابی شود.

هند و ایران قبلا توافق کرده بودند که ۴۵ درصد پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق روپیه و ۵۵ درصد بقیه آن از طریق دیگر ارزهای بین‌المللی و با واسطه «هالک بانک» ترکیه به ایران پرداخت شود؛ اما ترکیه ماه فوریه سال جاری اعلام کرد که به خاطر تحریم‌ها مجبور به متوقف کردن نقل و انتقالات مالی هند و ایران است.

هم اکنون کل پول نفت صادراتی ایران به هند به حساب بانک مرکزی ایران در بانک «یو سی او» هند واریز می‌شود و دولت تهران فقط مجاز به استفاده از این دارایی‌ها برای خرید کالاهای مجاز از هند است.

بر اساس این گزارش، اگرچه توافقنامه مذکور در ۲۰ ژوئیه، توسط علی اکبر صالحی وزیر خارجه سابق ایران در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد و سالم ابن ناصر اسماعیلی رئیس مرکز ارتقاء سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات عمان امضا شده است، مکاتبه ۲۴ سپتامبر (سه هفته پیش) هند و عمان نشان می‌دهد که توافقنامه یاد شده مورد قبول دولت جدید ایران با ریاست جمهوری حسن روحانی نیزاست. سلطان قابوس، پادشاه عمان در ماه اوت میهمان دولت روحانی در تهران بود.

ایندین اکسپرس بر اساس گفته‌های چند منبع می‌نویسد که اسماعیلی به هند اطمینان داده است که انتقال پول نفت صادراتی ایران از هند به عمان تحریم‌های آمریکا را نقض نمی‌کند و در همین زمینه نامه وزارت‌خزانه داری آمریکا به تاریخ ۲۵ ژوئیه را مبنی بر عدم وجود منع قانونی برای استفاده دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی برای واردات دارو و مواد غذایی به مقامات هند ارسال کرده است.

اواخر دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، ایران و هند توافق کردند که پول کل نفت صادراتی ایران به روپیه پرداخت شود، اما بیژن زنگنه وزیر نفت جدید ایران ماه گذشته اعلام کرد که این توافق را به رسمیت نمی‌شناسد.

هنوز مقام‌های ایران، عمان و هند درباره این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.
XS
SM
MD
LG