لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

مذاکرات ایران برای «صادرات برق به اروپا»


Iran -- Power station in Iran for transferring electricity,undated
Iran -- Power station in Iran for transferring electricity,undated
ایران می‌گوید که برای تبادل برق با کشورهای قفقاز و روسیه به منظور صادرات آن به اروپا در حال انجام مذاکره است.

خبرگزاری مهر جمعه ۲۴ آبان گزارش داده است که دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای ارمنستان، جمهوی آذربایجان و روسیه به منظور تبادل و انتقال برق به کشورهای عضو اتحادیه اروپا آغاز شده است و در این بین به نظر می‌رسد مسکو برای انتقال انرژی الکتریکی ایران به اروپا چراغ سبز نشان داده است.

به تازگی چهل و چهارمین اجلاس شورای برق کشورهای مستقل هم‌سود که در روسیه و با حضور وزرای نیروی کشورهای عضو برگزار شد، حمید چیت‌چیان وزیر نیروی ایران نیز به عنوان مهمان شرکت کرده بود.

چیت‌چیان در حاشیه این نشست که ۳۰ اکتبر برگزار شد با وزرای برق و انرژی جمهوری آذربایجان و روسیه با محوریت تبادل و ترانزیت انرژی مذاکره کرده بود.

خبرگزاری مهر می‌نویسد که هفته گذشته نیز با سفر آرمن موسیسیان وزیر انرژی ارمنستان به تهران، چیت‌چیان با طرف ارمنستانی درباره ترانزیت و افزایش حجم تبادلات برق گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز ای ام» ارمنستان، موسیسیان در جریان سفر به تهران سه توافقنامه برقی امضا کرد.

به تازگی ارمنستان رآکتور هسته‌ای خود را نیز که ۴۰ درصد برق کشور را تامین می‌کند خاموش کرده و تعمیر می‌کند. در این مدت ایران کمبود برق ارمنستان را تامین می‌کند.

چیت‌چیان در گفت‌وگو با مهر درباره مهمترین توافق‌های انجام گرفته میان ایران و روسیه در نشست مشترک با وزیر انرژی روسیه، دو کشور بر روی توسعه همکاری‌های دوجانبه به ویژه در صنایع برق و انرژی به توافق رسیده‌اند.

تبادلات کنونی برق ایران با همسایگان شمالی

ایران هم‌اکنون قادر به تولید ۷۰ هزار مگاوات برق است که مقداری از آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود. ایران در سال ۹۱ به طور متوسط ۹۶۰ مگاوات ساعت برق صادرات داشت، اما در سال جاری این رقم به بیش از هزار مگاوات رسیده است.

در رابطه به تبادل برق، ایران هم‌اکنون با جمهوری آذربایجان تبادل برق دارد و از ارمنستان نیز در ازای صادرات مقداری گاز، برق دریافت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، شبکه‌های انرژی آذربایجان و روسیه به وسیله دو خط انتقال برق دربند (۳۳۰ کیلوولت) و یالاما (۱۱۰ کیلوولت) به هم متصل هستند. انتقال برق بین ایران و آذربایجان نیز به وسیله خطوطی چون پارس آباد (۲۳۰ کیلوولت)، پارس آباد دو (۳۳۰ کیلوولت)، آستارا (۱۱۰ کیلوولت)، جلفا و ارس (۱۳۲ کیلوولت) انجام می‌شود.

این گزارش که درباره دیدار چیت‌چیان با همکاران آذربایجانی و روسی در ۳۰ اکتبر منتشر شده می‌گوید که اتصال شبکه‌های انرژی آذربایجان، روسیه، و ایران امکان تبادل برق بین این سه کشور را فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری مهر می‌گوید که همایون حائری مدیر عامل توانیر هم اخیرا درباره اتصال شبکه برق ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، تاکید کرد اگر بخواهیم از طریق روسیه به اروپا وصل شویم باید با جمهوری آذربایجان وارمنستان نیز تبادل برق داشته باشیم.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه اتصال شبکه برق ایران به اتحادیه اروپا از مسیر ترکیه هم وجود دارد، تصریح کرد: «هم‌اکنون بخشی از ترکیه به برق ایران متصل بوده و شبکه برق این کشور همسایه هم به اروپا سنکرون (همزمان‌سازی) شده است.»

سنکرون شدن به معنی اتصال دو شبکه برق جدا از هم به یکدیگر است، بدون اینکه به شدت جریان ضربه‌ای قابل ملاحظه‌ای وارد شود.
XS
SM
MD
LG