لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

کدخدایی: مرجع نظارت بر نمایندگان در قانون مشخص نشده است


عباسعلی کدخدایی
عباسعلی کدخدایی

سخنگوی شورای نگهبان ضمن تکذیب سخنان منتشر شده از وی مبنی بر نظارت این شورا بر نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی، اعلام کرد که «مرجع» نظارت بر نمایندگان در «سیاست‌های کلی انتخابات» مشخص نشده و باید دراین باره قانون تصویب شود.

عباسعلی کدخدایی روز چهارشنبه، پنجم آبان، در مصاحبه با وب‌سایت خبر آنلاین درپاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سخنان او احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، به معنای نظارت این شورا بر نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی بوده است، گفت: «خیر چنین موضوعی بیان نشده است».

وی اضافه کرد: «ما نگفتیم شورای نگهبان این نقش نظارتی را ایفا کند، ما گفتیم شورای نگهبان تا زمان تأیید اعتبارنامه منتخبان مردم نظر می‌دهد، بعد از تأیید اعتبارنامه‌ها دیگر رویه‌ای نبوده که شورای نگهبان اعلام نظر کند اما ضرورت داشت که این کار انجام شود».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در بند ۱۳ «سیاست‌های کلی انتخابات» که پایان مهرماه ابلاغ کرد، خواستار «تعیین سازوکار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم‌نامه، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان» شده است.

در همین حال سخنگوی شورای نگهبان روز اول آبان‌ماه با اشاره به ابلاغ این سیاست‌هاگفته بود که از این پس «نظارت» این شورا بر نمایندگان مجلس «مستمر» خواهد شد و پس از تصویب اعتبارنامه‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز روز سه‌شنبه، ۴ آبان، با تاکید بر اینکه «نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد» ابراز امیدواری کرده بود که با اجرای «سیاست‌های کلی انتخابات» نظارت «بهتری» بر نمایندگان مجلس انجام شود.

در همان روز علی مطهری، نایب رییس مجلس، در واکنش در واکنش به این سخنان اعلام کرده بود که نظارت بر اظهارنظرهای نمایندگان مجلس در طول دوره نمایندگی، «حریت و آزادگی آنها را از بین می‌برد» و نمایندگان، «متملق و چاپلوس» خواهند شد.

به گفته آقای مطهری، باید قانونی در این زمینه تصویب شود که ممکن است این مرجع خود مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان باشد که «بهتر نیز همین است».

مجلس ایران در سال ۹۱ قانونی را با عنوان «نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان» تصویب کرد که براساس آنان «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» در هر دوره مجلس تشکیل می‌شود.

اقدامات مربوط به حقوق نمایندگی مجلس مانند اظهارنظر و اعلام مواضع در مسائل داخلی و خارجی کشور، مشمول این قانون نمی‌شود.

درهمین حال سخنگوی شورای نگهبان نیز این نظر آقای مطهری را تایید کرد که در «سیاست‌های کلی انتخابات» مرجع نظارت بر نمایندگان مجلس مشخص نشده و باید قانونی دراین باره تصویب شود.

آقای کدخدایی درباره نظارت «هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان» بر نمایندگان مجلس گفت: «از نظر منطقی در اینکه مرجع نظارت داخل یا خارج مجلس باشد تفاوتی نمی‌کند».

وی در عین حال اعلام کرد که «منطقا بهتر است که سازوکار نظارت بر رفتار نمایندگان خارج از مجلس باشد ولی در نهایت منوط به تصویب قانون است».

روز چهارشنبه نیز تعدادی از نمایندگان مجلس به سخنان اعضای شورای نگهبان اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمود صادقی، نماینده تهران، در تذکری، اعلام کرد که ایراد شورای نگهبان به لایحه دایمی شدن برخی احکام برنامه‌های توسعه کشور«خلاف قانون اساسی» است.

XS
SM
MD
LG