لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

‌ امکان تمدید مذاکرات هسته‌ای چقدر است


در حالی که قرار است روز سه‌شنبه دور تازه مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ در اتریش برگزار شود، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران روز جمعه در حاشیه همایش رئیسان دادگستری خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت زمان مذاکرات به سرعت در حال گذر است و ما هنوز ناامید نیستیم که مذاکرات تا سوم آذرماه به نتیجه برسد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00
لینک مستقیم


به گزارش ایسنا،‌ آقای عراقچی از جمله گفت در صورتی که تغییر مواضع در طرف مقابل صورت نگیرد احتمالا‌ً تا تاریخ سوم آذرماه به توافق نمی‌رسیم. همزمان ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت در مهلت باقی‌مانده تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) طرفین زمان کافی برای توافق دارند.

خانم هارف افزود به نفع همه است که تا این تاریخ به توافق جامعی دست پیدا شود که به جامعه بین‌المللی تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران اهدافی کاملا‌ً‌ صلح‌آمیز دارد. علی واعظ تحلیگر مسائل هسته‌ای مقیم ترکیه درباره احتمال تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای به رادیوفردا می‌گوید:

«مهلت مذاکرات تا ۲۴ نوامبر است. این مهلت هم تمدیدپذیر نیست. اگر قرار باشد وقت اضافه‌ای به مذاکرات افزوده شود لازم است مذاکراتی صورت بگیرد در مورد این که آن وقت اضافه شامل چه شرایطی خواهد بود و برای چه مدتی. جایگزینی که در مقابل مذاکره و ادامه مذاکره وجود دارد، از هیچ جذابیتی برخوردار نیست و طبیعی است که مذاکره‌کنندگان علاقه داشته باشند به گفت‌وگوها ادامه دهند. اما سئوال اصلی این است که آیا طرفینی که سر میز مذاکره نیستند، یعنی کنگره آمریکا و برخی تندروها در ایران این اجازه را خواهند داد که گفت‌وگوها ادامه یابد یا نه. به گمان من پاسخ به این پرسش "خیر" است. جز این که مذاکره‌کنندگان بتوانند نشان دهند که لااقل به پیشرفت‌های سیاسی قابل توجهی در مذاکرات نایل شده‌اند که افزودن وقت اضافه را به مذاکرات توجیه کند.

به گفته عباس عراقچی در مذاکرات هفته آینده وین دو موضوع کلیدی مانند تحریم و چگونگی رفع آن و همچنین غنی‌سازی مورد بحث خواهد بود. عباس عراقچی روز جمعه در مشهد گفت در مذاکرات هفته آینده در وین روز سه‌شنبه گفت‌وگوی دوجانبه با هیئت آمریکایی و کاترین اشتون در دستور کار است و روز چهارشنبه هم مذاکرات سه‌جانبه میان محمدجواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری پیش‌بینی شده است.

ایران در حالی خواهان برداشتن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است اما گفت‌وگو بر سر حد غنی‌سازی اورانیوم و درجه غلظت غنی‌سازی را خط قرمز خود می‌داند. در حالی که هدف غرب در مذاکرات هسته‌ای مهار غنی‌سازی در ایران است.

به رغم ابراز امیدواری دو طرف برای دستیابی به توافقی تا سوم آذرماه، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه نوشت که بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مذاکرات دو روزه نمایندگان این آژانس در تهران نشان از آن دارد که آژانس نتوانسته است در مذاکرات خود با تهران برای افزایش بازرسی‌های خود از برنامه هسته‌ای ایران موفقیتی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG