لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

«بازی ایران با ارقام نفتی»


محمدعلی خطیبی مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و نماینده ایران در اوپک طی گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است که «علی ‌رغم تحریم‌ها میزان صادرات نفت، میعانات و فرآورده‌های نفتی از رقم بودجه بالاتر است».

وی دوشنبه ۲۱ مرداد ماه با بیان اینکه میزان صادرات نفت و میعانات گازی به تکالیف بودجه سال جاری نزدیک است، اظهار داشت: در چهارماه اول سال جاری اگر میزان صادرات فرآورده‌های نفتی را نیز به صادرات نفت و میعانات گازی اضافه کنیم از ارقام در نظر گرفته شده در بودجه جلوتر هستیم.

وی رقم مشخصی درباره میزان دقیق صادرات نفت خام ایران نداده است، اما در بودجه سال ۹۲ صادرات ۱٫۳ میلیون بشکه نفت خام هدفگذاری شده است.

قابل ذکر است که حجم صادرات میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی (گازوئیل، نفت کوره و غیره) بر خلاف صادرات نفت خام، در قانون بودجه لحاظ نمی‌شود و این مواد توسط شرکت‌های خصوصی یا دولتی فروخته می‌شود و حساب مخصوص خود را دارد.

بر اساس گزارش گمرک ایران، ایران در چهار ماه اول سال جاری کلا ۲ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشته است، یعنی با احتساب قیمت جهانی ۱۱۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ایران روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه صادرات میعانات گازی داشته است.

گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که صادرات میعانات گازی ایران از رقم ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به ۱۱ میلیارد دلار در سال گذشته افت کرده و در چهارماهه اول سال جاری خورشیدی نیز نسبت به دور مشابه در سال گذشته تا ۱۵ درصد افت داشته است.

بر اساس گزارش آژانس جهانی انرژی، ایران در پنج ماهه اول سال جاری در مجموع روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت خام داشته است. به عبارتی صادرات نفت خام ایران به علاوه میعانات گازی روزانه حدود ۱٫۲ میلیون بشکه است که با اضافه کردن صادرات فرآورده‌های نفتی به آن، به رقم مورد نظر خطیبی، یعنی ۱٫۳ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود. این رقم با ارزیابی‌های سازمانهای معتبر بین‌المللی نیز همخوانی دارد.

بنابر ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال سال گذشته میلادی ۱٫۵ میلیون بشکه در روز بوده است که یک میلیون بشکه کمتر از سال۲۰۱۱ است.

به عبارتی صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۱۲، هم بر اساس ارزیابی اداره اطلاعات انرژی آمریکا و هم آمار آژانس جهانی انرژی، حدود ۱٫۲ میلیون بشکه در روز بوده است.

با این اوصاف، در تحلیل نهایی هم اکنون صادرات خالص نفت خام ایران حدود یک میلیون بشکه در روز است. این درحالی است که بر اساس اطلاعاتی که ایران تحویل سازمان اوپک داده و در گزارش سالانه این سازمان که ۱۰ مرداد ماه منتشر شده نیز بازتاب یافته است، ایران بر این ادعا است که در سال ۲۰۱۲ حدود ۲٫۱ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته است.

ایران همچنین در گزارش ماهانه اوپک که شنبه، ۱۹ مرداد ماه منتشر شد، رقم تولید نفت خام خود در ماه ژوئیه را سه میلیون و ۷۲۱ هزار بشکه عنوان کرده است، در حالی که ارزیابی خود اوپک حاکی است که ایران در این ماه کلا دو میلیون و ۶۸۴ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است.

کل ظرفیت پالایشگاهی ایران حدود ۱٫۷ میلیون بشکه در روز است، یعنی اختلاف حجم مصرف داخلی کنونی با تولید نفت خام حدود دو میلیون بشکه در روز است. یعنی اینکه ایران با ارقام ادعایی خود، روزانه یک میلیون بشکه نفت بیشتر از کل مصرف داخلی و صادرات، تولید نفت خام می‌کند که عملا توجه به امکانات ایران ادامه ذخیره کردن این حجم از نفت مازاد برای بیش از یک ماه غیر ممکن است.
XS
SM
MD
LG