لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

پارالمپیک ریو: صعود کاروان ایران به جایگاه هفدهم


ابراهیم رنجبر در رشته تیر و کمان پارالمپیک ریو
ابراهیم رنجبر در رشته تیر و کمان پارالمپیک ریو

تعداد مدال‌های کاروان ایران در پارالمپیک ۲۰۱۶ افزایش یافت. ایران تا روز پنجم مسابقات موفق شده سه نشان طلا و پنج مدال نقره کسب کند.

ساره جوانمردی (تیراندازی) مجید فرزین (پاورلیفتینگ) و محمد خالوندی (پرتاب نیزه) ورزشکاران طلایی ایران هستند.

سامان پاکباز و سجاد محمدیان (پرتاب وزنه) علیرضا قلعه ناصری (پرتاب دیسک)، زهرا نعمتی و ابراهیم رنجبر (تیروکمان - مختلط) و عبدالله حیدری (پرتاب نیزه) موفق به کسب نشان نقره شده‌اند

پانزدهمین دوره پارالمپیک با حضور ۴۳۵۰ ورزشکار از ۱۶۲ کشور تا بیست و هشتم شهریور ادامه خواهد داشت. کاروان ورزش ایران با ۱۱۱ ورزشکار در این مسابقات حضور دارد.

ایران با سه طلا و پنج نقره در جدول رده‌بندی مدال‌ها هفدهم است. چین با ۵۰ نشان طلا در صدر قرار گرفته. انگلستان، اوکراین، آمریکا و برزیل در رده‌های بعدی هستند.

در دسته ۸۰ کیلوگرم پارالمپیک، مجید فرزین سه بار برای حرکت پرس سینه اقدام کرد و هر سه بار، حدنصاب تازه‌ای به جا گذاشت.

او در همان حرکت نخست، مدال طلای خود را قطعی کرد. فرزین می‌گوید برای رسیدن به این مدال تلاش فراوانی کرده است.

فرزین که در پارالمپیک لندن هم طلایی شده بود، یادآور شد: حریف چینی سعی کرد خودش را به من نزدیک کند اما نتوانست رکورد بزند.

پیش از مسابقات پارالمپیک، مجید فرزین به اتهام «تشویش اذهان عمومی» از اردوی تیم ملی اخراج شده بود.

فدراسیون جانبازان و معلولین به این دلیل عذر او را خواسته بود که گفته بود: «چرا باید اردوی پارالمپیک در مجاورت بیمارستان اعصاب و روان برپا شود.»

در مسابقات پرتاب نیزه محمد خالوندی و عبدالله حیدری به رقابت پرداختند. خالوندی در پرتاب پنجم توانست برای بار دوم رکورد جهان را جابه‌جا کند.

او که در اوج آمادگی قرار دارد، در تلاش ششم بار دیگر رکورد جهان را شکست و به نشان طلا دست یافت. حیدری نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت و توانست به مقام دوم رسید.

خالوندی قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک ریو گفت: می‌دانستم سکوی اول و دوم برای ایران است. هم من و هم حیدری زحمت زیادی کشیده بودیم. قصدم این است که چند طلای پارالمپیک دیگر بگیرم.

در مسابقات فوتبال هفت نفره، تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی پارالمپیک باید به مصاف برزیل میزبان مسابقات برود.

برزیل و اوکراین برای تعیین صدرنشین گروه A‌ به مصاف هم رفتند که اوکراین با نتیجه دو بر یک از سد حریفش گذشت و صدرنشین شد.

دیگر دیدار نیمه نهایی بین اوکراین و هلند انجام می‌شود تا تیم برنده در دیدار نهایی، حریف تیم پیروز در بازی ایران و برزیل شود.

در این مسابقات، گل زیبای بهزاد زادعلی به مراکش که با دریبل چند بازیکن به ثمر رسید، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ورزشی بین‌المللی یافته است.

در والیبال نشسته زنان، ایران موفق شد رواندا را از پیش رو بردارد. در مسابقات مردان، تیم مدعی بوسنی و هرزگوین در سه دست متوالی مقابل ایران شکست خورد.

سرمربی تیم ملی والیبال نشسته ایران بعد از غلبه بر بوسنی گفت: سعی کردم بازیکنان تیمم را تهییج کنم تا با روحیه بهتری مقابل بوسنی به میدان بروند و خوشبختانه بچه‌ها بازی خوبی به نمایش گذاشتند.

هادی رضایی یادآور شد: بازی حیثیتی بود. در برابر تیمی که چهار سال پیش در لندن، تیم ما را متوقف کرده بود و برای ما مهم بود که بازی را ببریم.

سرمربی والیبال نشسته در پاسخ به این سئوال که آیا بازی در برابر بوسنی یک فینال زودرس بود، گفت: بازی با بوسنی تمام شد و به فکر آینده هستیم. همه بازی‌های ما حکم فینال را دارد.

XS
SM
MD
LG