لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۲

مصوبه مجلس برای افزایش بودجه دفاعی ایران


نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز یکشنبه، ۲۷ تیر، مصوبه‌ای را تصویب کردند که در صورت تایید از سوی شورای نگهبان، هر سال حداقل پنج‌درصد از بودجه عمومی کشور به بودجه دفاعی اضافه می‌شود.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس در بررسی لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور که از سوی شورای نگهبان رد شده بود، دولت را موظف کردند که حداقل پنج درصد از منابع بودجه عمومی (به‌استثنای واگذاری دارایی‌های مالی، درآمد هزینه دستگاه‌ها و درآمدهای اختصاصی) را به‌عنوان تقویت توان دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد.

نمایندگان مجلس همچنین مصوباتی را در حمایت از بسیج تصویب کردند که از جمله آنها «پشتیبانی» از بسیج اساتید، دانشجو و طلبه در دستگاه‌های اجرایی «در جهت تقویت راه‌های مقابله با جنگ نرم» است.

در صورت تصویب نهایی مصوبه مجلس همچنین کارمندان بسیجی می‌توانند پانزده روز را در بسیج فعالیت و حقوق خود را از محل کار خود دریافت کنند.

در مصوبه مجلس به دستگاه‌های اجرایی اجازه داده شده که برخی پروژه‌های خود مانند احداث و تعمیر مساجد، مدارس و خانه‌های بهداشت روستایی، بیابان‌زدایی، جنگل‌کاری و آبرسانی به روستا‌ها را به بسیج واگذار کنند.

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه، ۲۵ فروردین، در بررسی بودجه سال ۹۵، تصویب کرده بودند که تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان دارای هشت سال غیبت، تا سقف سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، معادل یک میلیارد دلار آمریکا، به بودجه نظامی کشور اضافه شود.

پیش‌ از آن نیز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر در قالب تبصره الحاقی به لایحه بودجه سال ۹۵، بانک مرکزی را موظف کرده بودند تا تمام وجه ارزی مسترد شده ناشی از طرح دعاوی در مراجع بین‌المللی و کشورهای خارجی مربوط به قراردادهای نظامی قبل و بعد از انقلاب را تا سقف پنج هزار میلیارد تومان، به ردیف‌های مرتبط با بودجه نظامی ایران واریز کند.

در هفته‌های گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که این دولت این بودجه را حذف کرده است. پس از این انتقاد‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام کرد که همه یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار که از محل «حل و فصل دعوای پرونده خریدهای نظامی پس از ۳۰ سال» به دست آمده بود در سال ۹۴ در چارچوب قانون بودجه هزینه شده و مبلغی برای سال ۹۵ باقی مانده است.

بودجه پیش‌بینی شده در لایحه دولت برای وزارت دفاع، سپاه پاسداران، ارتش، بسیج و ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ۲۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

در لایحه دولت همچنین هفت هزار میلیارد تومان برای «برنامه راهبردی امور دفاعی» اختصاص یافته است که با احتساب آن بودجه نظامی بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که سود شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع و نهادهایی مانند سپاه پاسداران در بودجه نظامی کشور محاسبه نمی‌شود و با محاسبه آنها این بودجه از رقم اعلام شده در لایحه دولت و مصوبه مجلس بیشتر خواهد شد.

با این حال پیش از این برخی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که بودجه نظامی ایران در مقایسه با کشورهای همسایه کمتر است و باید افزایش یابد.

براساس گزارش موسسه بین‌المللی پژوهش صلح، عربستان با هزینه‌ای بالغ بر ۸۷ میلیارد دلار که دو برابر بودجه نظامی این کشور در سال ۲۰۰۶ است، پس از آمریکا و چین بیشترین هزینه نظامی را در سال ۲۰۱۵ میلادی داشته است.

دولت ریاض پیش از این مخارج سال ۲۰۱۵ خود را ۲۳۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG