لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

تساوی ایران و قطر در حضور ۱۰۰ هزار نفر


بازی ایران و قطر در ورزشگاه آزادی
بازی ایران و قطر در ورزشگاه آزادی
از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ و در منطقه آسیا دیدار تیم‌های ایران و قطر در ورزشگاه آزادی با تساوی بدون گل به پایان رسید.

در این بازی که از گروه آ و با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر برگزار شد، حملات دامنه دار تیم ملی ایران، کرنرهای پیاپی و تغییر تاکتیک در نیمه دوم نیز منجر به شکستن قفل دروازه قاسم برهان سنگربان قطری‌ها نشد.

در دیگر بازی این گروه، کره جنوبی در استادیوم گویانگ با برتری ۳-۰ از سد لبنان گذشت. این تیم حالا با شش امتیاز و تفاضل گل مثبت شش در صدر جدول رده بندی ایستاده است.

ایران و قطر با چهار امتیاز در رده‌های بعدی قرار دارند. ازبکستان و لبنان نیز یک امتیازی هستند.
دور بعدی بازی‌ها روز سه شنبه یازدهم سپتامبر، ۲۱ شهریور برگزار می‌شود و ایران در بیروت به مصاف لبنان خواهد رفت. ازبکستان نیز میزبان کره جنوبی است.

این چهارمین تساوی پیاپی تیم‌های ایران و قطر بود. در پنج بازی اخیر این دو تیم، یک پیروزی برای قطر و چهار تساوی رقم خورده است.

آخرین پیروزی ایران مقابل قطر، نوزدهم آبان ۱۳۸۷ و در دوحه رقم خورد که طی رقابتی دوستانه‌ با ‌گل غلامرضا رضایی بر این تیم چیره شد.

ایران ۰ قطر ۰

ایران بازی را مسلط بر توپ و زمین شروع کرد و حملات پیاپی را روی دروازه عنابی‌ها تدارک دید.
در دقیقه ۳۰ و با ارسال ماهینی، ضربه نکونام به تیرک دروازه برخورد کرد. بلافاصله و در برگشت، ایران صاحب موقعیتی دیگر شد که از دست رفت.

در دقیقه ۳۵ بازیکنان قطر حمله خطرناکی انجام دادند، رحمتی با جاگیری دقیق و واکنش مناسب، مانع از فروپاشی دروازه‌اش شد.

با آغاز نیمه دوم و ورود خلعتبری به میدان، ایران باز هم در قالبی هجومی قرار گرفت. گرچه بازی بسته قطر و اتلاف وقت‌های مکرر دروازه‌بان این تیم، کار را برای مهاجمان تیم ملی سخت کرده بود و اعتراض مداوم تماشاگران را هم در پی داشت.

در این بین برای ورود اشکان دژآگه به زمین، از بین حیدری و ماهینی که در سمت راست بازی می‌کردند، بازیکن موثر‌تر و دونده‌تر که حسین ماهینی بود از زمین بیرون رفت.

عدم مشارکت نکونام در بازیسازی برای مهاجمان، فاصله چشمگیر بین مدافعان میانی و هافبک‌ها، کندی انصاری فرد که مهاجم نوک ایران بود، از جمله عواملی بودند که قطری‌ها را در حفظ نتیجه یاری کردند.

غالباً در چنین مواقعی، از شوت‌های راه دور برای مقابله با حربه تجمع مدافعان حریف استفاده می‌شود. بازیکنان ایران اما در این مسابقه حتی در نواختن یک شوت از راه دور خطرناک نیز عاجز ماندند.

تیم ملی ایران که در بازی اول خود ازبکستان را ۱-۰ در تاشکند شکست داده بود، با این تساوی خانگی امیدهای تیم قطر را پس از شکست خانگی سنگینی که مقابل کره جنوبی داشت، زنده کرد.

در ترکیب تیم ملی ایران، مهدی رحمتی به اتفاق خسرو حیدری، سیدجلال حسینی، مهرداد پولادی، هادی عقیلی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، حسین ماهینی (۵۳- اشکان دژاگه)، احسان حاج صفی (۴۶- محمدرضا خلعتبری)، علی کریمی و کریم انصاری فرد (۹۰- مازیار زارع) بازی کردند.

کی‌روش: قطری‌ها وقت‌کشی می‌کردند

سرمربی تیم ملی ایران در پایان بازی گفت بازی با قطر یک‌طرفه بود و حریف فقط کار دفاعی انجام می‌داد.

کارلوس کی‌روش ادامه داد: با تمام تلاشی که کردیم نتوانستیم به گل برسیم. این مهم بود که به قطری‌ها هیچ موقعیتی ندادیم. آنها بعد از اینکه یک موقعیت داشتند و رحمتی دفع کرد، دیگر موقعیتی به دست نیاوردند.

کی‌روش در پاسخ به این سئوال که «شما چه تاکتیکی برای بازی دفاعی حریفان دارید»، گفت: مشکلی که با تیم‌های عربی داریم این است که آنها با تفکر خاص خود بازی می‌کنند. من به ایران آمده‌ام تا به هدفم برسم اما با برگزاری اردو بدون حضور بازیکنان نمی‌توانم به هدفم برسم. اما فکر می‌کنم بازیکنان ما کاملاً به بازی مسلط بودند و استحقاق تقدیر را دارند.

سرمربی تیم ملی در خصوص اینکه «به نظر می‌رسد از بازیکنان شناخت کافی ندارید»، گفت: نمی‌دانم شما در کجای دنیا زندگی می‌کنید. به لیست تیم ملی در شش ماه گذشته نگاه کنید، ۹۰ درصد همین بازیکنان بودند. با همه احترامی که برای شما قائل هستم سئوالتان را متوجه نمی‌شوم.

کی‌روش در پاسخ به این انتقاد که «مقابل ازبکستان هم خوب نبودیم و نتیجه گرفتیم. امروز ۱۰۰ هزار نفر آمدند اما نتیجه نگرفتیم»، گفت: با نظر شما موافق نیستم. قطر فقط دفاع می‌کرد. امشب، شب قطر بود و توانست یک امتیاز را کسب کند. اما ما هم می‌جنگیم تا امتیازات لازم را بدست بیاوریم.

او درباره ضربات کرنر که به یک شکل ارسال شد و اینکه چرا کسی شوت نزد، گفت: «شما فکر می‌کنید من به بازیکنان می‌گویم شوت نزنند و به سمت دروازه خودمان شوت بزنند تا گل شود؟»

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران یادآور شد که ۷۰ درصد بازی در اختیار تیم ایران بود. او درباره وقت کشی‌های مکرر دروازه‌بان قطر گفت: دفعه اول نبود که شاهد این ماجرا بودیم. در بازی‌های گذشته هم این کار را می‌کردند. باید ۱۰ دقیقه وقت اضافه گرفته می‌شد اما این کار داور است و من دخالتی نمی‌کنم.

خبرنگاری پرسید: ما ۹۰ دقیقه حمله کردیم اما چه فایده‌ای داشت؟
کی‌روش پاسخ داد: هر کاری که لازم بود انجام دادیم. از چپ و راست حمله کردیم. سانترهای متعدد داشتیم اما در خط حمله محکم نبودیم و زهر نداشتیم. آن‌ها با ۸ نفر دفاع می‌کردند و فضایی به وجود نیامد. تیمی که به دنبال مساوی است، می‌بازد اما این بار این طور نشد.

قهر سرمربی قطر

پائولو اوتوری پس از تساوی بدون گل مقابل ایران گفت: این نتیجه را به بازیکنانم تبریک می‌گویم. این تساوی به خاطر شخصیت خوب بازیکنانمان بود. از اول فکر می‌کردم نتیجه خوبی بگیریم و بعد از شکست مقابل کره جنوبی تیم خود را جمع و جور کردیم.

اما پس از این اظهارات کوتاه اوتوری، به دلیل اینکه صحبت‌های او فقط به زبان عربی ترجمه می‌شد، مسئول هماهنگ کننده مسابقه اعلام کرد اظهارات سرمربی قطر، باید به زبان فارسی هم ترجمه شود.

این موضوع باعث اعتراض سرمربی قطر شد و به همین دلیل، نشست خبری را به نشانه اعتراض، ترک کرد.

اظهارات بازیکنان ایران

جواد نکونام
مدافعان قطر روز خوبی را پشت‌سر گذاشتند. همانطور که آنها شکست ۴-۱ مقابل کره جنوبی را فراموش کردند و مقابل ما به تساوی رسیدند، ما هم باید این بازی را فراموش کنیم.

علی کریمی
این صحبت را قبول ندارم که فقط من خوب بازی کردم. مگر یک و دو‌ها را ندیدید. کار تاکتیکی انجام دادیم و وقتی وسط را بسته باشند، باید از کناره‌ها حمله کنیم. اغلب سانتر‌ها خیلی کوتاه و یا بیش از اندازه بلند بود. یکسری‌ها هم خسته بودند اما بازی به بازی بهتر می‌شویم.
وقت‌کشی خودش یک نوع تاکتیک است و ما باید آنقدر خوب باشیم که دو ساعت هم وقت‌کشی کنند، تاثیری نداشته باشد.

آندرانیک تیموریان
شاید از بیرون چیز خاصی دیده نشده اما در زمین خیلی تلاش کردیم. از هر دری که زدیم بدشانسی آوردیم و توپ‌هایمان گل نشد. هنوز هیچ چیز تمام نشده و ۶ بازی دیگر باقی مانده است. فقط تماشاگران به دنبال برد نبودند و تک تک بازیکنان می‌خواستند تیم ملی برنده شود. مطمئن باشید به جام جهانی می‌رویم.

سیدجلال حسینی
آنها کاملا دفاعی بازی کردند و ما هم تلاش خود را انجام دادیم اما توپ‌هایمان گل نشد. مطمئن باشید در بازی‌های بعدی شرایط ما بهتر از این خواهد شد.

خسرو حیدری
ما امروز خوب بودیم و فقط گل نزدیم، اگر ۳ امتیاز را گرفته بودیم راهمان به جام جهانی هموار می‌شد. قطعاً قطر در خانه خودش این طور دفاعی بازی نمی‌کند. برای ما چیزی دیر نشده و می‌توانیم در بازی‌های بعدی جبران کنیم.
XS
SM
MD
LG