لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۷

ادامه ماجرای «غش کردن داور»؛ علی دایی محروم شد


کمیته استیناف فدراسیون فوتبال، رای پرونده دیدار پرسپولیس و سپاهان را اعلام کرد و «به دلیل انجام مصاحبه توهین آمیز و تحریک کننده» ضمن جریمه جریمه ۷ میلیون تومانی علی دایی، او را از دو جلسه همراهی تیمش محروم کرد.

محسن قهرمانی داور دیدار جنجالی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و سپاهان در هفته دهم لیگ بر‌تر، پس از آن مسابقه از قضاوت منع شد اما هنوز حکم قطعی درباره او صادر نشده است.

محمدرضا مولایی دستیار علی دایی در پرسپولیس در برنامه ۹۰ گفت قهرمانی قبل از بازی با او تماس گرفته و از علی دایی گله کرده است. زیرا او قبلاً برای راه‌آهن، یک بازی را درآورده اما تیم راه آهن بد حساب بوده و پنج میلیون تومان از بدهی خود را هنوز پرداخت نکرده!

در رای صادره آمده است: «با توجه به متن مصاحبه و الفاظ بکار رفته از جمله بیان اینکه "داور مسابقه به سمت تیم مقابل غش کرده و من که شماره حساب داور مسابقه و رفقایت را نمی‌دانم"، و در نظر گرفتن اینکه بیان چنین مطالبی خارج از عرف معمول و قواعد فنی و اخلاقی حاکم بر مصاحبه مربیان است، از این جهت امری مذموم بوده و موجبات مخدوش شدن شئونات و کیان نهاد داوری.»

در ادامه توضیحات نیز گفته شده حتی اگر دلایل تخلف داور در اختیار مربی باشد، «هیچ نصی از قانون، انجام چنین مصاحبه تند و توهین‌آمیز را تجویز نمی‌نماید. از سویی دیگر تجویز چنین امری و پذیرش چنین بدعتی تالی فاسد و سوئی در برداشته و سبب ترویج بد اخلاقی و بسط فضای توهین و افترا به مقامات رسمی و مسئول مسابقه شده است.»

رئیس کمیته استیناف کمیته فوتبال گفته است این رای ارتباطی با پرونده محسن قهرمانی ندارد، بلکه مربوط به شکایت باشگاه سپاهان نسبت به اظهارات دایی است. پرونده محسن قهرمانی در کمیته انضباطی در حال بررسی است و هنوز رایی در این مورد صادر نشده است.

پیش از این محمد رویانیان مدیر عامل پرسپولیس نسبت به صدور رای فدراسیون فوتبال هشدار داده و گفته بود لباس پليسی خود را خواهم پوشيد و دست به کاری خواهم زد که در تاريخ فوتبال ايران به يادگار بماند. رویانیان حالا پس از صدور حکم می‌گوید: «صدای بر حق باشگاه پرسپوليس و سرمربی آن خاموش نخواهد شد. اين اجحاف، چيزی نيست که به سادگی از کنارش بگذريم و خدا نيز از آن نمی‌گذرد. شما در حال تسويه حساب با چه کسی هستيد، بيايید رسماً اعلام کنيد پرسپوليس امسال نبايد سرمربی داشته باشد، خيال خودتان و همه را راحت کنيد. اين ظلم تاريخی در حق پرسپوليس را برنمی‌تابم و اگر نتوانم از حق باشگاه دفاع کنم مسئوليت را به هيئت مديره و دولت واگذار می‌کنم.»

علی دايی نيز تاکيد کرده بود رشوه دهنده و رشوه گيرنده مشخص هستند اما اراده‌ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد. سرمربی پرسپوليس پیش از این در واکنش به احتمال محرومیت خودش و تبرئه داور بازی گفته بود: «متاسفانه از روزی که محسن قهرمانی گفت اگر او را محکوم کنند خيلی از افراد در فدراسيون فوتبال هم بايد بروند، آقايان صحبت‌های تازه‌ای مطرح می‌کنند. سه بار به حساب قهرمانی پول واريز شده. صحبت‌هايم واقعيت داشت و پايش می‌ايستم. متاسفم که برخی مسئولان دارند پرونده را به حاشيه می‌برند. هر کسی هم حرف بزند سريعاً او را محروم می‌کنند.»

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم از ابتدا درگیر این ماجرا بود و افراد مرتبط یا مطلع از قضیه فساد داوری را به مجلس فرا می‌خواند. از مربی و مدیر گرفته تا داور و بازیکن و حتی گزارشگر فوتبال. گرچه سرانجام مشخص نشد حاصل ورود پر سر و صدای مجلس به این پرونده چه بوده است.

باشگاه پرسپولیس با اعتراض به حکم محرومیت علی دایی، خواستار تجدید نظر شده اما فدراسیون فوتبال می‌گوید حکم صادره در کمیته استیناف، قطعی است. در بخشی از بیانیه پرسپولیس آمده است: «از همان ابتدا موضع‌گیری فدراسیون مشخص بود. چرا وقتی برخی مدیران، مربیان و سرپرستان فوتبال اظهاراتی به مراتب تندتر و اتهاماتی سنگین را به داوران وارد می‌کنند، هیچ واکنشی صورت نمی‌گیرد. متاسفیم که سیاست یک بام و دو هوا وجود دارد و چنین حکم‌هایی فقط برای پرسپولیس صادر می‌شود.»

این باشگاه، اظهارات سرمربی و مدیرعامل تراکتورسازی درباره نحوه قضاوت محسن قهرمانی را مثال زده و تاکید کرد: «سرپرست استقلال هم گفته بود آقای فغانی بازی را برای سپاهان درآورد. آیا این اتهام سنگینی نیست؟ چه جوابی برای محکمه عدالت دارید؟»

مجید جلالی سرمربی تراکتورسازی، بلافاصله پس از بیانیه پرسپولیس به فارس گفت: «کسانی که بیانیه داده‌اند، مصاحبه من را کامل بخوانند. من گفتم در صورت اثبات مسئله تبانی باید بازی تجدید یا نتیجه ۳ بر صفر به سود ما اعلام شود.»

سعید شیرینی سرپرست باشگاه پرسپولیس به محض اعلام حکم، راهی فدراسیون فوتبال شد. او با اعتراض به محرومیت دایی گفت: «اولین ‌بار نیست که دایی به دلیل زدن حرف حق مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرد. وقتی سپ ‌بلاتر به ایران آمد آقایان سراغ علی دایی رفتند تا از اعتبار او جلوی رییس فیفا خرج کنند، حالا دایی بد شد؟ با این رفتارها می‌خواهند دایی را از فوتبال ایران فراری بدهند. می‌خواهم از این عده بپرسم دوست دارید دایی برود خارج از ایران زندگی کند؟ي

سرپرست پرسپولیس در ادامه گفت: «اگر فدراسیون با دایی، پرسپولیس و رویانیان مشکل دارد، ما حاضریم از لیگ کنار برویم، این کارها نخ‌نما شده و همه می‌دانیم از کجا آب می‌خورد.»
XS
SM
MD
LG