لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

تحریم حزب‌الله لبنان در سایه تنش ایران و عربستان


شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان

ایران می‌گوید قرار گرفتن حزب‌الله لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی از سوی شورای همکاری خلیج‌فارس اقدامی اشتباه است و ثبات منطقه را به‌خطر می‌اندازد.

ایران روز پنجشنبه همسایه‌های عرب خود را متهم کرد که ثبات منطقه را به‌خطر می‌اندازند. شورای همکاری خلیج‌فارس روز چهارشنبه گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام می‌تواند به افزایش تنش بین دو رقیب منطقه‌ای منجر شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:18 0:00
لینک مستقیم


شش کشور عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس روز چهارشنبه همچنین امکان تحریم‌های بیشتر علیه حزب‌الله لبنان را ممکن دانستند.

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان درکنار نیروهای سپاه پاسداران سال‌هاست که در کنار ارتش سوریه علیه مخالفان مسلح بشار اسد می‌جنگند.

بجز کشورهای عرب شورای همکاری خلیج‌فارس، آمریکا، کانادا، فرانسه، استرالیا، هلند و اسراییل نیز حزب‌الله لبنان را گروهی تروریستی می‌دانند.

اتحادیه اروپا، بریتانیا و نیوزیلند هم شاخه نظامی حزب‌الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده‌اند.

ایال زیسر، استاد دانشگاه تل‌آویو:«بحث تروریست خواندن حزب‌الله بخشی از کمپین کشورهای حوزه خلیج‌فارس علیه ایران است.»


حزب‌الله لبنان سازمانی شبه‌نظامی است که در دهه ۱۹۸۰ و با حمایت مالی و نظامی مستقیم جمهوری اسلامی در میان شیعیان لبنان راه‌اندازی شد.

ایال زیسر، استاد دانشگاه تل‌آویو و تحلیلگر در موسسه موشه دایان اسراییل درباره ماهیت گروه حزب‌الله لبنان می‌گوید: «در لبنان حزب‌الله چهره‌های مختلف دارد. از یک‌سو سازمانی نظامی است که بعضی عملیات تروریستی علیه اروپا، علیه مواضع آمریکا و علیه مواضع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌دهد. از سوی دیگر جنبشی مردمی و سیاسی است. مشکل اینجاست که در داخل لبنان، به‌خاطر ساختار قومی نمی‌خواهند وارد این مسایل شوند. برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حزب‌الله لبنان ساخت ایران است. بحث تروریست خواندن حزب‌الله بخشی از کمپین کشورهای حوزه خلیج‌فارس علیه ایران است.»

حسین امیرعبداللهیان معاون وزارت‌خارجه ایران می‌گوید تروریست‌ خواندن حزب‌الله لبنان، که به‌گفته او موثرترین جریان مقاومت و بی‌توجهی به آنچه او جنایات اسراییل می‌خواند است، خطاست.

آقای امیرعبدالهیان همچنین به خبرگزاری ایرنا گفته که ایران به حزب‌الله لبنان در خط مقدم مقاومت علیه اسراییل و پیشتاز مبارزه با تروریسم در منطقه افتخار می‌کند و کسانی که حزب‌الله را تروریست می‌خوانند، خواسته و ناخواسته وحدت و امنیت لبنان را هدف قرار داده‌اند.

سلمان شیخ، کارمند سابق سازمان ملل و بنیانگذار و مدیر اجرایی گروه سیاسی شیخ، درباره ماهیت گروه حزب‌الله لبنان و فعالیت‌های این سازمان می‌گوید:«خب حزب‌الله لبنان بعنوان یک سازمان تروریستی معرفی می‌شود. در بعضی از موارد اطلاعاتی وجود دارد که آنها عملیات تروریستی نه تنها در لبنان بلکه در دنیا انجام می‌دهند. ایالات متحده اخیرا در گزارشی که منتشر کرده اعلام کرده که ایران و حزب‌الله لبنان به تهدیدهای تروریستی علیه مواضع و منافع آمریکا در سراسر جهان ادامه می‌دهند. اتحادیه اروپا سه سال پیش شاخه نظامی حزب‌الله را گروهی تروریستی خواند. از زمان آغاز جنگ سوریه شورای همکاری خلیج‌فارس فعالیت‌های حزب‌الله را بررسی کرد و افرادی از حزب‌الله را که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس زندگی می‌کنند را در فهرست تروریستی قرار داد. این تصمیم توسط شورای همکاری خلیج‌فارس در حقیقت چیز جدیدی نیست و خیلی‌ها معتقدند چرا تاکنون این اقدام انجام نشده بود.»

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب در یک سخنرانی گفت لبنان توسط عربستان سعودی به مرحله جدیدی از تنش سیاسی سوق داده شده است.
در سال ۲۰۱۳، سه سال پیش شورای همکاری خلیج‌فارس که اکثریت آن را سنی‌ها تشکیل می‌دهند، متشکل از عربستان، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر تحریم‌هایی علیه حزب‌الله لبنان اعمال کردند. این تحریم‌ها پس از آن اعمال شد که حزب‌الله لبنان در حمایت از بشار اسد وارد جنگ سوریه شد.

ایال زیسر، استاد دانشگاه تل‌آویو معتقد است تنش بین ایران و عربستان سعودی چیزی فراتر از تنش سیاسی است و می‌گوید: «اول اینکه هیچ شکی نیست که عربستان پشت این حرکت است. شکی نیست. اما می‌دانید وقتی به این مساله فکر می‌کنیم می‌بینیم که این مساله دیگر درگیری سیاسی نیست. این درگیری، مذهبی است. درگیری سیاسی بین ایران و عربستان سعودی همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، شورای همکاری خلیج‌فارس روز چهارشنبه مشخص نکرد چه اقداماتی علیه حزب‌الله لبنان انجام خواهد داد اما هفته گذشته عربستان سعودی، بزرگترین قدرت این شورا اعلام کرد چهار شرکت و سه فرد لبنانی را که با حزب‌الله لبنان در ارتباط هستند، در فهرست سیاه قرار داده است.

عربستان هفته پیش، کمک‌های چهار میلیارد دلاری خود را به ارتش و نیروهای امنیتی لبنان به حال تعلیق در آورد. این اقدام در اعتراض به مواضع بین‌المللی بیروت به ویژه محکوم نکردن حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک عربستان در ایران صورت گرفته است.

سلمان شیخ، تحلیلگر مسایل خاورمیانه:«‌ایران و عربستان سعودی برای نفوذ در خاورمیانه با هم رقابت می‌کنند و این باعث شده روابط شکننده و ضعیفی بوجود بیاید.»


به‌گزارش خبرگزاری رویترز عربستان سعودی که قدرت بزرگ سنی منطقه محسوب می‌شود با ایران، قدرت شیعه مذهب منطقه بر سر نفوذ در خاورمیانه رقابت می‌کند.
در دی‌ماه روابط ایران و عربستان سعودی به‌دنبال اعدام شیخ نمر النمر، روحانی منتقد شیعه در عربستان و اعتراض ایران که به آتش‌زدن سفارت عربستان در تهران توسط گروهی از بسیجی‌ها منجر شد، قطع شد.

سلمان شیخ، بنیانگذار و مدیر اجرایی گروه سیاسی شیخ و تحلیلگر مسایل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که این اقدام شورای همکاری خلیج‌فارس می‌تواند بر تنش بین ایران و عربستان بیفراید، می‌گوید: «متاسفانه بله. فکر می‌کنم سال جدید میلادی با حمله بسیجی‌ها به سفارت عربستان در تهران آغاز شد که شروع خوبی نبود. بعد روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شد. شرایط سوریه هم با دخالت ایران بدتر می‌شود. گرچه تلاش‌هایی برای برقراری صلح در سوریه انجام می‌شود اما نقش ایران تنش را در سوریه افزایش می‌دهد. عربستان سعودی در یمن هم با ایران درگیر است. ایران از حوثی‌ها حمایت می‌کند. شواهدی وجود دارد که حزب‌الله در یمن هم از حوثی‌ها حمایت کرده و به آنها آموزش نظامی و کمک‌های دیگر می‌دهد. شرایط به‌گونه‌ای است که دو کشور برای نفوذ در خاورمیانه با هم رقابت می‌کنند و این باعث شده روابط شکننده و ضعیفی بودجود بیاید.»

حسین جابری‌انصاری، سخنگوی وزارت‌خارجه ایران روز پنجشنبه بیانیه شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان را محکوم کرد. او گفت افرادی که چنین اقدامی کرده‌اند، دانسته یا ندانسته علیه منافع کشورهای اسلامی عمل می‌کنند.

XS
SM
MD
LG