لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۵

عراقچی: ایران اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا را در راستای نقض برجام می‌بیند


عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام
عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام، اعلام کرد کمیسیون مشترک برجام احتمالا در تیرماه امسال تشکیل می‌شود و گفت در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا، ایران آن را در راستای نقض برجام می‌بیند.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی روز یکشنبه ۲۱ خرداد، با اشاره به رای‌ اخیر سنای آمریکا برای بررسی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، آن را «مخالف اصل حسن‌ نیت و اجرای موفقیت‌آمیز برجام» دانست.

وی افزود: «ماه همه موارد را به هیات نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم.»

کمیسیون مشترک برجام، شامل نمایندگان گروه ۱+۵ و ایران است که بر روند اجرای توافق اتمی وین نظارت دارد.

سنای آمریکا روز چهارشنبه هفدهم خرداد با ۹۲ رای موافق و هفت رای مخالف، راه را برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران هموار کرد.

به گزارش رویترز، برخی از سناتورها و از جمله سناتور برنی سندرز خواهان تعویق این رای‌گیری در روز حمله‌‌ «حکومت اسلامی» به تهران شده بودند.

سناتور دموکرات دایان فین‌استاین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این کشور پس از رای ۵۷ درصدی به دولتی میانه‌رو متحمل دو حمله تروریستی جدی شده؛ ما باید به ایران فرصت بهبودی و مشیء تازه بدهیم.»

در طرح جدید سنا ایران به خاطر برنامه موشک‌های بالیستیک، «حمایت از تروریسم» و «نقض حقوق بشر» مورد تحریم قرار خواهد گرفت.

عباس عراقچی در ادامه گفت که اگر مصوبه کنگره نهایی شود، این مصوبه از نظر تهران در راستای نقض برجام ارزیابی خواهد شد.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: «براساس بندهای ۲۶ و ۲۹ برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد، خودداری کنند.»

عباس عراقچی در عین حال گفت قانونگذاران آمریکایی اصلاحات متعددی انجام داده‌اند تا «موارد نقض برجام را از این قانون خارج کنند.»

وی افزود: «به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف اصل حسن نیت» و اصل اجرای موفقیت‌آمیز برجام باشد.

عباس عراقچی با بیان اینکه کمیسیون برجام هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد نشست بعدی این کمیسیون را احتمالا در تیرماه امسال دانست.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برجام را بدترین توافقی دانسته که تاکنون دیده است. وی در مبارزه‌های انتخاباتی خود وعده داده بود که از این توافق کنار بکشد.

جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما در مخالفت با تحریم‌های جدید علیه ایران گفته است این تحریم‌ها می‌تواند به مردم این پیام را بدهد که توافق اتمی سال ۲۰۱۵ (برجام) ثمری برای آنها نداشته است.

بندهای مورد اشاره عباس عراقچی

مطابق بند ۲۶ توافق اتمی وین «ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می نماید... دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد.»

در پیوست ۲ برجام تحریم در زمینه خدمات بیمه‌، نفت، سرمایه‌گذاری‌، کشتیرانی، خرید و فروش طلا و فلزات، و چند مورد دیگر مغایر با برجام شناخته شده است.

مطابق با بند ۲۹ برجام نیز «اتحادیه اروپا و دولت‌های عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.»

XS
SM
MD
LG