لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

سفیر ایران: روسیه در برابر نفت نیروگاه اتمی بسازد


 مهدی سنایی در دیدار با ولادیمیر پوتین
مهدی سنایی در دیدار با ولادیمیر پوتین
مهدی سنايی سفير ايران در روسيه می‌گويد که «روسيه می‌تواند در ازای دريافت نفت از ايران، دومين نيروگاه هسته‌ای را احداث کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سنايی دوشنبه ۲۸ بهمن ماه اعلام کرد که اين پيشنهاد در چارچوب طرح «تهاتر نفت و کالا» است.

طرح تهاتر نفت در مقابل کالا ميان ايران و روسيه برای نخستین بار توسط خبرگزاری رويترز در بيستم دی ماه منتشر شد که مي‌گويد «دولت ايران و روسيه برای تهاتر روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ايران با کالاهای روسی مذاکره می‌کنند». ارزش اين حجم از نفت يک و نيم ميليارد دلار در ماه است.

مقام‌های روس تاکنون نه اين گزارش را تاييد و نه رد کرده‌اند و تنها گفته‌اند که «تحريم‌های موجود سازمان ملل عليه ايران را نقض نخواهند کرد»؛ موضوعی که نگرانی آمريکا را بر انگيخته است، چرا که تحريم نفت ايران در فهرست تحريم‌های سازمان ملل نيست.

با اين حال در چارچوب تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا خريد نفت ايران تحريم شده و شرکت‌های خريدار نفت ايران، به غير از آنهايی که از آمريکا معافيت شش ماهه می‌گيرند، با خطر تحريم مواجه هستند.

سفير ايران گفته است که ایران و روسیه «از زمان ديدار حسن روحانی و ولاديمیر پوتين در ماه سپتامبر سال گذشته درباره مبادله روزانه صدها هزار بشکه نفت ايران (با کالاهای روسی) مذاکره می‌کنند».

روحانی و همتای روسی وی ولاديمير پوتين، در حاشيه سيزدهمين اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در بيشکک ديدار کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که کاخ سفيد «نگرانی جدی» خود را از معامله بالقوه روسيه و ايران که می‌تواند صادرات نفت ايران را تا ۵۰ درصد افزايش دهد ابراز کرده است.

ايران در سال گذشته کمی بيش از يک ميليون بشکه در روز صادرات نفت (با احتساب ميعانات گازی) داشته، در حالی که اين رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۲.۵ (دو و نيم) ميليون بشکه بود.

سنايی همچنين گفته است که «ايران مايل است در مقابل نفت خود، ماشين‌های سنگين و تجهيزات راه آهن روسيه را بگيرد و بقيه مبلغ نفت می‌تواند برای ساخت دومين نيروگاه هسته‌ای ايران توسط دولت مسکو هزينه شود».

قرارداد احداث مجدد اولين نيروگاه هسته‌ای هزار مگاواتی ايران، نيروگاه بوشهر، ميان ايران و روسيه در نوامبر ۱۹۹۴ امضا شد و ژانويه ۱۹۹۶ اجرايی شد، با اين حال بعد از ۱۸ سال، هنوز نيروگاه بوشهر بطور کامل راه‌اندازی نشده است.

سنايی ۲۵ بهمن ماه نيز در مصاحبه با خبرگزاری ريانوستی روسيه گفت که «حسن تفاهم و اشتراک نظر و ديالوگ خوبی بين آقای دکتر روحانی و آقای پوتين ايجاد شده و در واقع دو کشور در عين حالی که روابطشان در طی سال‌های گذشته هم از جنبه‌های استراتژيک برخوردار بوده، اما دنبال اين هستند که روابط به سطح استراتژيک ارتقا پيدا کند».

وی با اظهار تاسف از کاهش روابط تجاری ايران و روسيه بعد از اعمال تحريم‌های غرب گفت که «ما متاسف هستيم از اينکه دوستان روس حتی تحريم‌های يکجانبه را خيلی جدی گرفتند در حالی که بسياری از کشورهای دنيا تحريم يکجانبه را حداقل جدی نگرفتند». وی توضيح نداد که کدام کشورها تحريم ايران را «جدی» نگرفته‌اند.

سنايی گفت که روبط تجاری در حاليکه تا رقمی چهار ميليارد دلار در سال پيش رفته بود، در سال ۲۰۱۲ ميلادی به دو و هفت دهم ميليارد دلار کاهش پيدا کرد و آمار و ارقام هم نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۳ ميلادی اين رقم بين يک و نيم تا يک و شش دهم ميليارد دلار باشد.
XS
SM
MD
LG