لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

عراقچی: علت توقیف نفتکش هندی آلودگی نفتی است


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز جمعه ۲۵ مرداد توقیف یک نفتکش هندی در آب‌های خلیج فارس را به دلایل محیط زیستی دانست و نه سیاسی.

رسانه‌های هندی گزارش کرده‌اند که نیروهای سپاه پاسداران، یک نفتکش هندی را روز سه‌شنبه متوقف کرده و آن را به بندرعباس انتقال دادند.

رسانه‌های هندی به نقل از منابع خود می‌گویند این نفتکش که حامل ۱۴۰ هزار تن نفت خام است از بندر بصره بارگیری کرده بود و در آب‌های بین‌المللی توقیف شد.

اکنون عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که توقیف این کشتی مطابق با «قوانین بین‌المللی» بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: «این کشتی آلودگی بسیار وسیعی در خلیج فارس ایجاد کرده است و بر اساس قوانین بین‌المللی موظف بودیم که این کشتی را متوقف کنیم تا بررسی‌های لازم انجام شود. اگر اثبات شود آلودگی که این کشتی ایجاد کرده باید طبق مقررات خسارت‌ها پرداخت شود.»

عراقچی افزود: «محیط زیست برای ما و همه‌ کشورهای حوزه‌ خلیج فارس اهمیت زیادی دارد، مسلما پس از بررسی‌های لازم طبق قوانین و مقررات بین‌المللی با این نفتکش هندی برخورد خواهد شد.»

پیشتر نیما پوررنگ، مدیرکل دفتر آلودگی دریای سازمان محیط زیست، به خبرگزاری فارس گفته بود که نفتکش هندی «دش شانتی»، بخشی از آب توازن حاوی نفت خود را در حدود ۳۰ مایلی شرق جزیره لاوان تخلیه کرده است که این امر موجب بروز «لکه نفتی به طول حدود ۱۰ مایل» شده است.

مدیرکل دفتر آلودگی دریای سازمان محیط زیست همچنین گفت: «اصولا تمام شناورهایی که در منطقه خلیج فارس و دریای عمان تردد می‌کنند ملزم به گزارش کردن فوری مشاهده وقوع هر گونه آلودگی به مرکز منطقه ای MEMAC هستند.»

عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه «هرگونه شائبه سیاسی درباره توقف» این کشتی را رد کرده و گفت: «این تصمیم صرفا بر اساس موضوعات فنی و مقررات دریایی گرفته شده است.»

با این حال تایمز آو ایندیا، به نقل مقام‌های هندی هرگونه آلودگی زیست‌محیطی از سوی این نفتکش را رد کرده است. این روزنامه به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده می‌نویسد اگر هم علت توقف کشتی آلودگی باشد سپاه پاسداران نباید این کشتی را مجبور می‌کرد که از آب‌های بین‌المللی به آب‌های ایران بیاید.
XS
SM
MD
LG