لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

شهریه هشت میلیونی برخی مدارس غیردولتی در ایران


مرضیه گُرد٬ معاون وزیر آموزش و پرورش شهریه گران‌ترین مدرسه غیردولتی ایران را هشت میلیون تومان اعلام کرد که این مبلغ در برخی مدارس پیش‌دانشگاهی غیردولتی در تهران اخذ می‌شود.

به گزارش ایسنا٬ خانم گُرد این مطلب را در حاشیه مراسم گشایش نخستین نمایشگاه «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه مدارس غیردولتی» که در کرمانشاه برگزار شد، بیان کرده است.

وی دریافت شهریه‌های ۱۰ میلیون تومانی از سوی برخی مدارس غیردولتی را نیز رد نکرده و گفته این مدارس براساس «خدمات ویژه‌ای» که ارائه می‌کنند می‌توانند «درصد و میانگینی به شهریه» اضافه کنند.

گُرد در عین حال اضافه کرده که پرداخت این بخش از افزایش شهریه برای دانش آموزان «اختیاری» است و در صورت شرکت نکردن در برنامه‌های ویژه از پرداخت این افزایش شهریه معاف می‌شوند.

در حال حاضر حدود ۱۲ هزار مدرسه غیردولتی در ایران وجود دارد که براساس اعلام این مقام مسئول شهریه آنها متناسب «با فضا، امکانات و تعداد دانش آموزان و معلمین» توسط شورای نظارت استان تصویب می‌شود.

آمار‌های رسمی می‌گوید حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند که معادل ۱۱.۸ درصد جمعیت دانش‌ آموزی کل ایران است.

در این مدارس همچنین ۲۷۰ هزار مدیر و معلم کار تدریس وبرنامه ریزی آموزشی و پرورشی این دانش آموزان را بر عهده دارند.

دولت یازدهم از دو سال پیش طرح گسترش مدارس غیردولتی در ایران را به طور جدی در دستور کار خود قرار داده است.

مقام‌های دولتی هدف از اجرای این طرح را «صرفه جویی در هزینه‌های آموزشی، افزایش مشارکت در فعالیت‌های آموزشی- پرورشی و همچنین جبران کمبود نیرو ب به‌ویژه در منطقه‌های محروم» عنوان کرده‌اند.

در این طرح وزارت آموزش و پرورش مدرسه‌هایی با کسری دانش آموز و ظرفیت‌های خالی را در راستای افزایش بهره وری به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

XS
SM
MD
LG