لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۲۷

امیرعبداللهیان: کمک‌های مستشاری ایران به سوریه و عراق ادامه خواهد داشت


یک روز پس از انتقاد وزیر خارجه عربستان سعودی از به گفته او «دخالت» ایران در اوضاع عراق، معاون وزیر خارجه و دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران اعلام کردند که تهران «با قاطعیت به کمک‌های مستشاری خود در منطقه ادامه می‌دهد» و «اقدامات نظامی در سوریه ادامه دارد».

در همین حال دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران عادل الجبیر را فردی «بدوی و صحرانشینی» خواند و گفت که او باید به ایران بیایید تا « آموزش سیاسی و دیپلماسی» ببیند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه ۱۰ خرداد، با اشاره تلویحی به سخنان وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که ایران «با افتخار و قاطعیت به کمک‌های مستشاری خود در مبارزه جدی با تروریسم در منطقه ادامه می‌دهد و آن را برای کمک به امنیت و ثبات همه کشورهای منطقه و جهان امری حیاتی می‌داند».

وی اضافه کرد: «متاسفانه حامیان دولتی و غیردولتی تروریست‌ها و طرف‌هایی که از تروریسم استفاده ابزاری می‌کنند ،علاوه بر تهدید امنیت منطقه و جهان، خود را نیز به‌شدت متضرر ساخته‌اند».

مقام‌های ایرانی هدف از حضور نیروهای نظامی ایران در کشورهای سوریه و عراق را دادن « کمک‌های مستشاری» به ارتش‌های این کشور اعلام کرده‌اند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه با انتقاد از آنچه «دخالت» ایران در اوضاع عراق نامیده، گفته بود که حضور نظامیان ایران در آن کشور «غیرقابل قبول» است.

یک روز پیش از آن نیز گروهی از سیاست‌مداران سنی عراق، «حضور» قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران ایران در فلوجه را «محکوم» کرده بودند.

درگیری‌های لفظی بین مقامات ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر و پس از تیره شدن روابط دو کشور کم سابقه بوده است.

درهمین حال محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت که وزیر خارجه عربستان سعودی «مشابه همان افراد بدوی و صحرانشینی است که تازه به شهر آمده‌اند و شتر خود را در وسط میدان ریاض خوابانده‌اند».

آقای رضایی اضافه کرد: «آقای جبیر، چند هفته‌ای ایران بیایید تا به شما آموزش سیاسی و دیپلماسی بدهیم».

سیاست‌های ایران در منطقه از جمله در سوریه و یمن در سال‌های گذشته در تضاد با سیاست‌های برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان سعودی بوده است.

در حالی که تهران از بشار اسد حمایت می‌کند، عربستان نیز از گروه‌های مخالف حکومت سوریه حمایت می‌کند.

در همین حال علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، گفت که «اقدامات نظامی در میدان سوریه ادامه دارد، اطراف دمشق وضعیت بهتری نسبت به سابق پیدا کرده و وضعیت اطراف حلب روز به روز به سمت بهتر شدن می‌رود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا وی اضافه کرد: «چشم‌انداز این توفیق آنقدر روشن است که رئیس یکی از گروه‌های تروریستی وابسته به یکی از کشورهای منطقه از سمت خود استعفا داد».

اشاره آقای شمخانی می تواند به محمد علوش، رئیس کمیته عالی مذاکرات که از مخالفان حکومت اسد تشکیل شده باشد، که با انتقاد از ناموفق بودن گفت‌وگوهای ژنو و آنچه «کم‌توجهی جامعه جهانی به رنج مردم سوریه» نامیده، از مقام خود کناره‌گیری کرده است.

نیروهای گروه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، روز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نیروهای دولتی مستقر در روستای استراتژیک «خان طومان» در نزدیکی بزرگراه دمشق- حلب حمله کرده و این روستا را تصرف کردند.

پس از این حمله، به گفته حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران، ۱۳ نفر از نیروهای این سپاه در این درگیری‌ها کشته و ۲۱ نفر مجروح شدند که جنازه ۱۲ تن از آنها هم‌چنان در اختیار مخالفان بشار اسد است.

همچنین به گفته مقامات سپاه گیلان، شش نفر از نیروهای ایران نیز به اسارت درآمده‌اند.

مقامات نظامی ایران تاکید کرده اند که تهران کشته شدن نیروهایش در «خان طومان» را «تلافی» خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG