لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

سهم «نیم درصدی» ایران از گردشگران جهان


در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، که روز پنجشنبه، ۲۳ بهمن، در تهران گشایش یافت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری گفت صنعت گردشگری یکی از منابع مهم برای جبران کاهش سریع در آمدهای نفتی ایران است.

میرعلی حسینی در گفت وگو با فریدون خاوند کارشناس اقتصاد درپاریس، از او می‌پرسد، آیا درآمد گردشگری می تواند، روزی، جانشین درآمد نفت در ایران باشد؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00
لینک مستقیم


فریدون خاوند: «گردشگری به مهمترین صنعت زاینده اشتغال در دنیا بدل شده. از هر ۱۰ نفر شاغل یک نفر در دنیا در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند. بیش از ۹ درصد تولید ناخالص دنیا در این بخش به دست می‌آید. از محل ورود گردشگران خارجی ۱۴۰۰ میلیارد دلار درآمد برای کشورها حاصل می‌شود. و این درآمد هم رو به اوج‌گیری است به این دلیل ساده که شمار افراد وابسته به طبقه متوسط و بالاتر در دنیا بیشتر و بیشتر می‌شود و اینها به مسافرت خارج از کشور علاقه دارند. به عنوان نمونه ده‌ها میلیون توریست چینی برای خیلی از کشورها به یک منبع جدید و بزرگ درآمد بدل شده‌اند.باتوجه به همه این عوامل آقای جهانیگیری حق دارد بر توسعه گردشگری به عنوان یک ضرورت بسیار مهم برای ایران تاکید کند. به خصوص از لحاظ ایجاد فرصت‌های شغلی. ولی طرح مسئله گردشگری به عنوان منبعی برای جبران کاهش بهای نفت به نظر من نادرست است. درآمدهای نفتی ایران چه بالا باشد چه پایین، ایران باید صنعت گردشگری خودش را توسعه بدهد. ایران هم می‌تواند یک صنعت نیرومند نفت و گاز داشته باشد و هم یک صنعت گردشگری پرقدرت.»

در این صورت آقای خاوند، صنعت گردشگری ایران در حال حاضر در چه وضعیتی است؟

«شمار گردشگران دنیا در سال ۲۰۱۳ به یک میلیارد ۱۰۰ میلیون نفر در دنیا رسید. منابع جمهوری اسلامی شمار گردشگران ورود به ایران را در همان سال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر ارزیابی کردند. اگر این آمار را ملاک قرار دهیم سهم ایران از گردشگری در دنیا زیر نیم درصد است. تازه این را هم باید در نظر گرفت که در بین ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر ورودی به کشور که منابع جمهوری اسلامی از آن صحبت می‌کنند بخش زیادی زایران مناطق شیعه‌نشین خاورمیانه هستند و همینطور اتباع آسیای مرکزی. در عوض توریست‌های غربی یا اتباع منطقه پویای آسیایی که قدرت خرید بالایی دارند سهمشان هنوز در بین گردشگرانی که به ایران می‌آیند کم است. با این حال برپایه داده‌های گوناگون به نظر می‌رسد که شمار گردشگران غربی در ایران طی دو سال گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای بالا رفته است. »

چه موانعی بر سر راه توسعه صنعت گردشگری ایران وجود دارد؟

«از لحاظ اقتصادی مهمترین مانع کمبود زیربناهای لازم است. از هتل‌های متناسب با استاندارد جهانی گرفته تا ارائه خدمات توریستی لازم. بنابراین باید سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این زمینه انجام بگیرد. طبعا‌ً مشکلات سیاسی و فرهنگی و تبلیغاتی در روابط بین‌المللی ایران را هم نباید نادیده گرفت.»

XS
SM
MD
LG