لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۱

تلاش برای جلوگیری از نمایش فیلم‌های ایرانی در بیروت


نادر داوودی
نادر داوودی
یک روز پس از اظهارات سخنگوی جشنواره بیروت مبنی بر ممانعت مسئولان از خروج نادر داوودی از کشور برای شرکت در این جشنواره، وی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این گفته‌ها را تکذیب کرد و گفت که به میل خود به این جشنواره نرفته است.

پیش از این، روزنامه دیلی استار گزارش داده بود به نادر داوودی که قصد داشت در جشنواره فیلم بیروت شرکت کند، اجازه خروج از کشور داده نشده است.

به گزارش این روزنامه، داوودی، سازنده فیلم «سرخ،‌ سفید و سبز» قرار بود مستند خود را که در سال ۲۰۱۰ در پی خشونت‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ساخته بود در این جشنواره به نمایش بگذارد.

کولت نوفال رییس این جشنواره گفته بود: «مسوولان سانسور لبنان روز جمعه بعد از ظهر به ما گفتند فیلم نادر داوودی را از برنامه های خود حذف کنیم. در همین حال به ما خبر رسید که به او اجازه سفر داده نشده است.»

با این حال یک روز پس از این نادر داوودی در مصاحبه‌ای که در ساختمان خبرگزاری فارس انجام شده، تاکید کرده که به میل خود به این جشنواره نرفته و مسئولان این جشنواره بدون اجازه وی می‌خواسته‌اند این فیلم را به نمایش بگذارند. وی همچنین با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای رویدادهای پس از انتخابات را تقبیح کرده است.

نوفال همچنین گفته بود که فیلمساز ایرانی ابراهیم سعیدی سازنده فیلم «ماندو» نیز به دلیل مسایلی که مانع سفر او شده است نخواهد توانست در جشنواره حضور یابد. وی جزییات بیشتری ارائه نداد.

چهار ماه پیش نیز فیلم «روزهای سبز» حنا مخملباف پس از هشدار مقام‌های امنیتی لبنان از برنامه جشنواره حذف شد. فیلم حنا مخملباف نیز به خشونت‌ها، مسایل و پیامدهای پس از انتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری در ایران می پردازد.

در همین زمینه محمد حسین رئیس‌زاده، رایزن فرهنگی ایران در لبنان، نیز به خبرگزاری فارس گفت: «بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مقامات لبنانی فیلم‌های موهن ضدایرانی که یکی از آنان درباره فتنه ۸۸ است، پخش نخواهد شد.»

رایزن فرهنگی ایران گفت: «سفارت ایران با مسئولان مربوطه مذاکره کرده است و بر اساس روابط دو کشور و به علت اینکه این دو فیلم به سران ایران توهین کرده است و بر اساس قانون لبنان جلوی پخش آنها گرفته می‌شود.»

وی افزود: «بر اساس قانون لبنان پخش فیلم‌هایی که به سران لبنان و کشورهای دیگر اسائه ادب کنند، ممنوع می‌شود و در همین راستا یک فیلم آمریکایی نیز در دو سه روز گذشته ممنوع شد.»

وی با اشاره به چهار فیلم «سرخ و سفید و سبز»، «زندگی سگی»، «تهران را دوست دارم» و «قصه مطب زنانه» گفت: «از نظر ما این چهار فیلم خوب نیست اما فقط از پخش دو فیلم "سرخ و سفید و سبز" و "زندگی سگی" جلوگیری به عمل خواهد آمد چراکه دلیلی برای موهن بودن دو فیلم دیگر نداریم.»
XS
SM
MD
LG