لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۲

احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه به دلیل تداوم حمله به اتباع ایران


سفیر ترکیه در تهران به دلیل ادامه حملات به کامیون‌ها و اتباع ایرانی در این کشور به وزارت خارجه ایران احضار شد. این وزارتخانه همچنین ایرانی‌ها را از سفر زمینی به ترکیه منع کرد.

ایران به دنبال چندین حمله مسلحانه و به کامیون‌ها و شهروندان خود طی هفته‌های گذشته که منجر به کشته شدن یک ایرانی شد، نهایتا ۲۱ مرداد اعلام کرد که مرز بارزگان را بسته است و دیگر کامیون‌های ایرانی وارد ترکیه نمی‌شوند.

وزارت خارجه ایران همچنین اتباع خود را از سفر زمینی به ترکیه منع کرد.

اما دو روز بعد، ایران اعلام کرد که وضعیت تردد کامیون‌ها دوباره به حالت عادی برگشته است. از ۲۳ مردادماه تاکنون دوباره چندین گزارش از حمله به کامیون‌های ایران در ترکیه منتشر شد.

اکنون بر اساس گزارشی که در سایت رسمی وزارت خارجه ایران منتشر شده است، «به‌دنبال تداوم ناآرامی های شرق ترکیه و حملات صورت گرفته تروریستی علیه اتباع و وسایل نقلیه جمهوری اسلامی ایران در ملاقات مدیر کل مشترک المنافع و قفقاز وزارت خارجه با سفیر ترکیه در تهران و پیگیری موضوع،مراتب نگرانی جمهوری اسلامی ایران از تداوم حملات صورت گرفته علیه اتباع کشورمان در خاک ترکیه به سفیر ترکیه اعلام و توجه بیشتر دولت ترکیه نسبت به حفظ امنیت وسایل نقلیه و اتباع جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید قرار گرفت».

ترکیه درهفته‌های اخیر شاهد ناآرامی‌هایی بوده است؛ از جمله درگیری ارتش این کشور با جدایی‌طلبان کرد. در این شرایط گزارش‌های متعددی از حمله به وسایل نقلیه سنگین ایرانی در نواحی مرزی ترکیه منتشر شده است.

در همين راستا محمدجواد عطرچیان، مدیر کل ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای وزارت راه ایران اخیرا اعلام کرد که در یک ماه اخیر ۹ بار به خودروهای ایرانی در خاک ترکیه حمله شده است.

وى گفت که دوباره افراد ناشناسی یکشنبه شب، ۲۵ مرداد به دو کامیون و چند شب پیش هم به یک کامیون ایرانی در منطقه چالدران ترکیه حمله کرده‌اند.

گزارش وزارت خارجه ایران می گوید که «سفیر ترکیه نیز ضمن تاکید بر مسئولیت دولت ترکیه در قبال حفظ امنیت اتباع سایر کشورها در خاک این کشور ، اظهار داشت: ما نیز از شرایط ایجاد شده نگران هستیم و موضوع را با جدیت دنبال خواهم کرد».

هاکان رضا تکین سفیر ترکیه در ایران در ادامه گفته است که «شهروندان خارجی که به ترکیه وارد می‌شوند و از جمله اتباع ایرانی به عنوان امانت در دستان ما هستند و برای حفظ امنیت آنان تدابیر لازم اتخاذ خواهد شد. وی اضافه کرد موضوع را با مبادی ذیربط پیگیری و نتیجه را در اسرع وقت اعلام می نمایم».

ایران در روز ۱۸ مرداد ماه در پی کشته شدن تبعه ایرانی در یکی از این حملات،سفیر ترکیه را به وزارت خارجه احضار کرده بود.

گزارش وزارت خارجه ایران حاکی است که در آن دیدار «در خصوص ضرورت شناسایی عوامل دخیل، جبران خسارات قربانیان و آسیب دیدگان این حملات و ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه یادداشتی به وی (سفیر ترکیه) تسلیم شد».

XS
SM
MD
LG